اصلاح طلبان به دنبال وحدت و همبستگی

پس از اعلام ليست ٣٠ نفره ائتلاف اصلاح‌طلبان صحبت‌هايي درباره كيفيت ليست مطرح شد. ليستي كه جلودارزاده معتقد است سلبي است نه ايجابي. سلبي به اين معنا كه با ارايه آن مانع از ورود تندروهاي جناح رقيب به مجلس مي‌شود. ليست اصلاح‌طلبان اعلام شد و در اين بين نام چند غيراصلاح‌طلب و حتي اصولگرا هم …

پس از اعلام ليست ٣٠ نفره ائتلاف اصلاح‌طلبان صحبت‌هايي درباره كيفيت ليست مطرح شد. ليستي كه جلودارزاده معتقد است سلبي است نه ايجابي. سلبي به اين معنا كه با ارايه آن مانع از ورود تندروهاي جناح رقيب به مجلس مي‌شود.

ليست اصلاح‌طلبان اعلام شد و در اين بين نام چند غيراصلاح‌طلب و حتي اصولگرا هم به چشم مي‌خورد. نگران از بين رفتن وحدت رويه و تفرقه در جبهه اصلاحات نيستيد؟

خير، اصلاح‌طلبان خواهان اصلاح در تفكرات تفرقه‌برانگيز هستند چرا خودشان دچار تفرقه شوند؟ ما به دنبال اين هستيم كه با حفظ آرامش، وحدت و همبستگي ملي و كار و تلاش براي اعتلاي نظام كار را جلو ببريم هر كسي كه اين مسائل را قبول كند اصلاح‌طلب است. وقتي آزادي بيان مطرح مي‌شود هدف از اين آزادي ايجاد يك لنگر تعادلي در جامعه و شكل‌‌گيري سليقه‌هاي مختلف سياسي است. ما مي‌خواهيم افكار را اصلاح كنيم. نبايد اين حساسيت و خط‌كشي‌ها وجود داشته باشد.

پس ديگر مانند گذشته نمي‌توان خطي كشيد و گفت اين طرف اصلاح‌طلب و آن طرف اصولگرا.
اين‌ها از هم جدا نيستند. مگر مي‌شود كسي كه به اصول اعتقاد داشته باشد اما اصلاح نخواهد يا برعكس؟ اما مصداق‌هاي غلط باعث ايجاد مشكل شده است. آدم اصلاح‌طلب و اصولگرا نبايد تحت تاثير جو قرار بگيرد بلكه بايد جو را اصلاح كند. چهره‌هايي كه به ليست وارد شده‌اند آدم‌هايي هستند كه امتحان داده‌اند. آدم‌هايي كه به لحاظ گفتار و رفتار امتحان پس داده هستند. كارهاي ضد ملي و ضد اسلامي از آنها رخ نمي‌دهد. مثلا آقاي مطهري از اصولگرايان هستند اما يك اصولگراي بسيار محترم و قابل قبول هستند. آيا مي‌توان گفت ايشان اصلاح‌طلب نيستند؟ مگر نه اينكه معتقدند اشتباهاتي كه در گذشته در مجلس صورت گرفته بايد اصلاح شود؟ اين اصل اصلاح‌طلبي است. از نظر اصلاح‌طلبان هم ايشان يك اصلاح‌طلب به شمار مي‌رود.

نگران تجربه كم چهره‌هاي جديد نيستيد؟

طبعا نگراني وجود دارد اما وظيفه باتجربه‌ترها اين است كه به افراد مستعد و باظرفيت اما كم تجربه كمك كنند. مي‌توانند و بايد كه اعتبارشان را براي آنها خرج كنند. راه پرورش نخبه سياسي همين است وگرنه از ابتدا كسي ذاتا اصلاح‌طلب آفريده نشده بود.

نگراني اصلاح‌طلبان از عدم مشاركت مردم در انتخابات است. اين تفكر كه مردم راه را پيدا كرده‌اند و نبايد نگران بود چقدر درست است؟

خوش خيالي هميشه آسيب‌زاست. ما ايراني‌ها عادت داريم تا زماني كه حريف‌مان به تكاپو نيفتاده تلاش نمي‌كنيم. جناح رقيب از اين مساله به خوبي استفاده كرده است. آنها جنبش و حركت خود را علني نمي‌كنند. چون مي‌دانند اگر علني شود موجي در جناح ما ايجاد مي‌شود كه آنها را با خود خواهد برد. به همين دليل آنها در پشت صحنه كار مي‌كنند تا ما با خوش خيالي فكر كنيم خبري نيست و برنده هستيم. در حالي كه فعاليت‌هاي آنها عملا از مدت‌ها پيش آغاز شده كه ردصلاحيت‌هاي گسترده نامزدهاي اصلاح‌طلب تنها نمونه كوچكي از آن بود.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا