بهزاد نبوی: احساساتی نباشید و رای بدهید

یادداشت بهزاد نبوی در روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان را می خوانید: تصميم‌گيري درباره نحوه مواجهه با انتخابات يكي از مهم‌ترين تصميمات و رفتارها در قبال سرنوشت‌سازترين اتفاق سياسي است. خصوصا براي اصلاح‌طلبان يعني كساني كه معتقد به تغيير وضع موجود به وضع مطلوب با سازوكارهاي قانوني، مسالمت‌آميز و تدريجي هستند. تصميم ما در قبال اين …

یادداشت بهزاد نبوی در روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان را می خوانید: تصميم‌گيري درباره نحوه مواجهه با انتخابات يكي از مهم‌ترين تصميمات و رفتارها در قبال سرنوشت‌سازترين اتفاق سياسي است. خصوصا براي اصلاح‌طلبان يعني كساني كه معتقد به تغيير وضع موجود به وضع مطلوب با سازوكارهاي قانوني، مسالمت‌آميز و تدريجي هستند. تصميم ما در قبال اين رويداد مهم بايد مسوولانه، به دور از احساسات و مبتني بر تجارب گذشته و تحليل جامع و كلان از اوضاع كشور باشد.

در ادامه مي‌كوشم ضمن اشاره به مهم‌ترين نكاتي كه مي‌تواند ما را در دستيابي به تحليلي صحيح از شرايط موجود كمك كند، نظرم را درباره انتخابات هفتم اسفند به عنوان يك اصلاح‌طلب بيان كنم. من معتقدم مادام كه سازوكاري به نام انتخابات ولو با حداقل استانداردهاي لازم براي تاثيرگذاري بر وضعيت كشور و آينده آن و حتي به ميزان اندك وجود دارد نبايد نسبت به آن بي‌تفاوت بود.

معدود اصلاح‌طلباني كه بعضا به شكل احساسي مساله عدم شركت يا حتي تحريم انتخابات را از سر مي‌گذرانند بايد توجه كنند كه اولا مشاركت در انتخابات مجالس به علل مختلف حتي در دوره‌هايي كه رقابت آزاد و حداكثري وجود نداشته است، حدود پنجاه درصد بوده است و چنانچه كسي با هدف زير سوال بردن مشروعيت انتخابات بحث عدم مشاركت را مطرح كند قطعا به اين هدف دست نخواهد يافت. ثانيا بايد دانست كه كاهش مشاركت همواره به سود اقليتي است كه رد صلاحيت‌ها همواره شرايط رقابت را به نفع آن اقليت و به ضرر رقبا تغيير داده‌اند. انتخابات دوره دوم شوراهاي شهر تهران در اين زمينه تجربه عبرت آموزي است.

در آن انتخابات با عدم استقبال جامعه از صندوق‌ها و با ۴۰۰ هزار راي كه به صندوق‌ها ريخته شد اقليتي بر شوراي شهر و شهرداري تهران حاكم و مبدا تحولاتي در عرصه سياسي كشور شد كه امروز نتايج تلخ آن را با تمام وجود احساس مي‌كنيم. مردم عزيز ما بايد بدانند جامعه هرگز از مشاركت گسترده در انتخابات زيان نديده است.

اگر در سال ۹۲ در واكنش به ردصلاحيت و مايوس‌كننده با صندوق‌هاي راي قهر مي‌كرديم كه متاسفانه خود من اين كار را كردم امروز بايد ادامه سياست‌هاي نابخردانه گذشته و ادامه تحريم‌هاي بي‌رحمانه و ويرانگر ناشي از بحران هسته‌اي را با نفت بشكه‌اي كمتر از ۳۰ دلار نظاره مي‌كرديم و در داخل نيز فضاي عمومي كشور را غيرقابل تنفس ميافتيم. اظهار نگراني‌هاي ناشي از حضور گسترده مردم در انتخابات ۷ اسفند نشانه ترس رقبا از اين گام دوم مردم آگاه و هوشيار ما هست.

حاصل اين مشاركت و برداشتن گام دوم اگر نتواند به رشد و توسعه و جبران عقب ماندگي‌هاي هشت سال پيش از ۹۲ در عرصه اقتصادي و نيز تدوام آرامش در سياست خارجي و استفاده از ظرفيت‌هاي بين‌المللي براي سرمايه‌گذاري و به تبع آن كاهش مشكلات اقتصادي منجر شود حداقل مانع بدتر شدن اوضاع كنوني كشور خواهد شد. با توجه به آنچه به عرض عزيزان رسيد به همه مردم عزيزكشورمان توصيه مي‌كنم كه در انتخابات شركت كنند و براي جلوگيري از حاكميت تفكرات مخرب و ضدمنافع ملي براي هر دو مجلس به ليست كامل گروه‌هاي معتدل و اصلاح‌طلب راي دهند.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا