عصبانیت کیهان از یک نشریه فرهنگی

مجله کتاب هفته خبر در شماره ۹۳ با یادکردی از چهره‌هایی چون صادق هدایت، غزاله علیزاده، منصور کوشان، نادر نادرپور و… بدون اشاره به ماهیت اصلی فعالیت‌های آنان وابستگی نهان و آشکارشان به رژیم پهلوی، با تطهیر پادوهای فرهنگی حکومت وابسته شاه، گوی سبقت را از مجله‌های فارسی زبان و معاند خارج از کشور ربوده …

مجله کتاب هفته خبر در شماره ۹۳ با یادکردی از چهره‌هایی چون صادق هدایت، غزاله علیزاده، منصور کوشان، نادر نادرپور و… بدون اشاره به ماهیت اصلی فعالیت‌های آنان وابستگی نهان و آشکارشان به رژیم پهلوی، با تطهیر پادوهای فرهنگی حکومت وابسته شاه، گوی سبقت را از مجله‌های فارسی زبان و معاند خارج از کشور ربوده و در ستایش از آنها سنگ تمام گذاشته است.

این نشریه به بهانه تولد صادق هدایت وی را یکی از بزرگان ادبیات معاصر و از پیشگامان داستان‌نویسی دانسته و کتاب نیهلیستی «بوف‌کور» او را یکی از معروف‌ترین و درخشان‌ترین آثار داستانی ایران معرفی می‌کند و در مطلب دیگری به قلم امین فقیری، داش آکل (یکی‌دیگر از آثار هدایت) را به خاطر جنبه‌های انسانی آن سرمشق می‌داند. در مقاله‌ای دیگر به قلم یکی از همکاران نادرپور، این شاعر وابسته به دفتر فرح پهلوی و همکار گروهکهای معاند خارج از کشور به گونه‌ای مورد ستایش قرار می‌گیرد که مخاطبانی که آگاهی لازم را نداشته باشند تصور می‌کنند زندگی حافظ و سعدی معاصر را مرور می‌کنند.

در این مقاله برای نادرپور سابقه مبارزاتی علیه رژیم گذشته نیز تراشیده شده و همچنین از فرا روی از کشور به عنوان جلای وطن یادشده است.

به نظر می‌رسد ناتوی فرهنگی جای پای خود را در میان مطبوعات روشنفکرنما محکم کرده است و به زودی با غفلت مسئولان فرهنگی، شاهد تطهیر فعالان کانون‌های معاند و معارض نظام خواهیم بود.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا