هیچ بیماری واگیرداری در کشور شایع نشده

محمدمهدی گویا ظهر دوشنبه در مراسم رونمایی از سیستم جامع پایش آنلاین برنامه‌های حوزه بهداشت در سطوح ستادی و محیطی و سامانه مونیتورینگ هوشمند زنجیره سرما، در جمع خبرنگاران، افزود: تعدادی از بیماری‌های واگیر در تمام طول سال شایع است و اقدامات پیشگیری هم به تبع وجود دارد. وی اظهار کرد: بعضی بیماری‌ها در یک …

محمدمهدی گویا ظهر دوشنبه در مراسم رونمایی از سیستم جامع پایش آنلاین برنامه‌های حوزه بهداشت در سطوح ستادی و محیطی و سامانه مونیتورینگ هوشمند زنجیره سرما، در جمع خبرنگاران، افزود: تعدادی از بیماری‌های واگیر در تمام طول سال شایع است و اقدامات پیشگیری هم به تبع وجود دارد.

وی اظهار کرد: بعضی بیماری‌ها در یک سطح خاصی  وجود دارد که بیماری آنفلوآنزا و اسهال در فصل زمستان و تابستان شیوع دارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه بیماری شایع در کشور وجود ندارد.

گویا بیان اینکه در تمام زمان‌ها تمام نیروهای وزارت بهداشت در آماده‌باش هستند، تأکید کرد: در این راستا دانشگاه علوم پزشکی آمادگی لازم برای مقابله با هرگونه بیماری را دارد.

وی بابیان اینکه بعضی بیماری‌ها قابل‌پیشگیری هستند، گفت: استفاده از واکسن مهم‌ترین روش مقابله و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر دار وزارت بهداشت، تصریح کرد: آموزش اقشار مختلف جامعه در پیشگیری از بیماری‌ها بسیار مؤثر بوده است.

وی بابیان اینکه بیماری مرز نمی‌شناسد، افزود: در هر نقطه‌ای از کشور یک نوع بیماری وجود دارد و در این راستا همسایگی ایران با کشورهای دیگر باعث شده این کشورها هم همپای ما بیماری‌های واگیردار را کنترل کنند.

وی با اشاره به اینکه در تعطیلات نوروزی تمهیدات بهداشتی خاص انجام‌شده است، افزود: برخی استان‌ها در مناطق مرزی هستند و حساسیت زیادی برای این استان‌ها وجود دارد که مراقبت‌های ویژه در دستور کار قرارگرفته است.

گویا تصریح کرد: ۲۰ درصد موارد بیماری‌های واگیردار از کشورهای همسایه است.

وی با اشاره به بیماری «زیکا» افزود: این بیماری از طریق یک پشه به انسان منتقل می‌شود و خوشبختانه این بیماری در کشور مشاهده نشده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، تصریح کرد: این بیماری در کشور آمریکا دیده‌شده و مطالعات نشان می‌دهد در کشور ما این بیماری وجود ندارد و طی سال‌های گذشته بوده که پاک‌سازی شده است.

گویا یادآور شد: تحقیقات در خصوص این‌که چه نوع پشه‌ای باعث انتقال این بیماری به انسان می‌شود در دست بررسی است، همگام با دنیا حرکت می کنیم و اطلاعات به‌روز خواهد شد.

وی افزود: سامانه مونیتورینگ هوشمند زنجیره سرما SOP، مدرن‌ترین سیستم پیشرفته در کشور بوده و سردخانه شمال غرب کشور و مدرن‌ترین سردخانه دنیا است و تجهیزاتی که وجود دارد به‌عنوان یک الگو تدارک دیده‌شده و در استان‌های دیگر چنین تجهیزاتی وجود ندارد و الگوبرداری خواهد شد.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا