آژانس بین‌المللی انرژی: قیمت‌نفت افزایش نخواهد یافت

آژانس بین‌المللی انرژی که مشاور کشورهای غربی در ارتباط با اوضاع انرژی در جهان است، اعلام کرده که افزایش قیمت نفت در جهان و تنظیم بازارها در این رابطه تتنها در سال ۲۰۱۷ میلادی امکان‌پذیر است. این آژانس روز دوشنبه (۳ اسفند / ۲۲ فوریه) اعلام کرد که قیمت نفت به خاطر افزایش عرضه در …

آژانس بین‌المللی انرژی که مشاور کشورهای غربی در ارتباط با اوضاع انرژی در جهان است، اعلام کرده که افزایش قیمت نفت در جهان و تنظیم بازارها در این رابطه تتنها در سال ۲۰۱۷ میلادی امکان‌پذیر است.
این آژانس روز دوشنبه (۳ اسفند / ۲۲ فوریه) اعلام کرد که قیمت نفت به خاطر افزایش عرضه در سطح جهان نمی‌تواند در کوتاه مدت افزایشی جدی داشته باشد. مقامات آژانس بین‌المللی انرژی بر این نظرند که تعادل در عرضه و تقاضا در بازار نفت و به این ترتیب افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی تنها در سال ۲۰۱۷ ممکن است.
آژانس بین‌المللی انرژی در ادامه تاکید کرده است که ذخیره عظیم نفت در کشورهای مختلف پس از این تاریخ نیز می‌تواند عاملی بازدارنده برای افزایش قیمت نفت باشد. این آژانس اما پیش‌بینی کرده است که قیمت نفت می‌تواند در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی به شدت افزایش یابد.
آژانس بین‌المللی انرژی همچنین اعلام کرده که سرمایه‌گذاری برای استخراج نفت در کشورهای مختلف جهان در سال جاری میلادی به خاطر سقوط قیمت نفت تا ۱۷ درصد کاهش خواهد یافت. این سرمایه‌گذاری‌ها در سال گذشته میلادی نیز ۲۴ درصد کاهش یافته بود.
آژانس بین‌المللی انرژی بر این نظر است که برای نخستین بار پس از سال ۱۹۸۶ میلادی قیمت نفت در سطح جهان دوسال متمادی کاهش می‌یابد.
به گفته کارشناسان نفتی، ایالات متحده آمریکا با روش بحث‌برانگیز “فرکینگ” (حفاری زمین تا عمق چند هزار متری و حفاری لایه سنگهای رستی حاوی نفت و گاز تا چند کیلومتر به صورت افقی) به طور فزاینده نفت استخراج می‌کند و در نتیجه نیاز کمتری به واردات این کالا از کشورهای دیگر دارد. در نتیجه بهای نفت خام در اروپا نیز کاهش یافته است.
به نظر کارشناسان، یک عامل دخیل دیگر برای تقاضای کم خرید نفت آن است که دلار هم‌اکنون به نسبت قوی است و این باعث می‌شود که برای کشورهایی که دارای ارزی دیگر هستند نفت گران باشد و این مانع تقاضای آن‌ها ‌شود.
۱۱۱/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا