مادران شیرده اگر سرماخوردگی دارید، بخوانید

خیلی از مادرها نمی دانند در این شرایط شیردهی شان به ضرر بچه است یا به نفع او. وقتی مادری تب و سرماخوردگی دارد، بدنش سریعا آنتی بادی های مخصوصی می سازد که به شیرخوارش ایمنی می دهد.  زمانی که مادر احساس بیماری می کند، شیرخوارش نیز در معرض بیماری است ولی با ادامه شیردهی، …

خیلی از مادرها نمی دانند در این شرایط شیردهی شان به ضرر بچه است یا به نفع او. وقتی مادری تب و سرماخوردگی دارد، بدنش سریعا آنتی بادی های مخصوصی می سازد که به شیرخوارش ایمنی می دهد.  زمانی که مادر احساس بیماری می کند، شیرخوارش نیز در معرض بیماری است ولی با ادامه شیردهی، دریافت آنتی بادی ها از طریق شیرمادر موجب می شود که او یا بیمار نشود یا اگر هم بیمار شود بیماری او بسیار خفیف باشد.
بسیاری از مادران راحت تر هستند که استراحت کنند و انرژی خود را ذخیره کنند و کودک را که در کنارشان خوابیده است شیر بدهند. برای مادری که به تنهایی از بچه ای نگهداری می کند، تغذیه با شیرمادر راحت تر است. او مجبور نیست برای تهیه شیرخشک بیرون برود و از رختخواب خارج شود و شیشه شیر را بشوید و شیر درست کند. تب، مایعات بدن را کاهش و شانس یبوست و کم آبی را افزایش می دهد بنابراین مادری که دچار تب و سرماخوردگی است به مایعات بیشتری نیاز دارد. از طرف دیگر مادر می تواند با رعایت بهداشت مناسب، احتمال بیمار شدن کودک را کاهش دهد.بیماری معمولا از طریق تماس پوستی و ترشحات بینی منتقل می شود، نه از طریق شیر.
بنابراین شستن مرتب دست ها انتقال از طریق پوست را کم می کند. محدود کردن تماس های صورت به صورت نیز به مادر کمک می کند تا از تنفس قطرات آلوده ناشی از تنفس مادر توسط بچه جلوگیری شود. در مواردی که بیماری مادر بسیار مسری و جدی است هر وقت که مادر بچه را در آغوش می گیرد می تواند با استفاده از یک ماسک مانع انتقال بیماری از طریق تنفس، بینی و دهان خود به کودک شود. شیردهی حین بیماری و شرایط سخت، مادر را از نظر روحی حمایت می کند زیرا زمانی که مادر برخلاف تمایل اش نمی تواند زیاد به کودکش برسد و از او مراقبت کند شیر دادن یک راه بسیار خوب برقراری ارتباط است.
مسمومیت غذایی بعد از سرماخوردگی از موارد شایعی است که شاید یک مادر شیرده آن را تجربه کند.در تمام مدتی که مادر علایم گوارشی ناشی از مسمومیت غذایی را دارد شیردهی بدون وقفه می تواند ادامه یابد. وقتی مادر غذایی می خورد که به توکسین یا باکتری خاصی آلوده است، ممکن است مسمومیت غذایی پیدا کند که علایم آن به صورت استفراغ، کرامپ های شکمی و اسهال است. در این صورت این عوامل در روده او هستند ولی به شیر انتقال پیدا نمی کنند. در موارد متعددی، این شرایط موقتی است و طی چند روز از بین می رود و مشکلات دیگری به وجود نمی آید و خطری هم برای شیرخوار ندارند، فقط مادران برای جلوگیری از کم آبی بدن باید از مایعات فراوان استفاده کنند. در موارد نادری مسمومیت غذایی سیستمیک می شود یعنی باکتری ها به جریان خون و شیر انتقال پیدا می کنند. مادر به شدت مریض است، اگر کشت خون عفونت سیستمیک را نشان بدهد، آنتی بیوتیک شروع و شیردهی به طور موقت تا منفی شدن کشت ها قطع می شود. در این شرایط جهت جلوگیری از احتقان پستان، باید شیر را دوشید و دور ریخت.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا