بزرگترین وارد کنندگان اسلحه در دنیا چه کشورهایی هستند؟

عربستان سعودی با توجه به حضور در درگیریهای یمن و همچنین تامین سلاح شورشیان در سوریه دومین وارد کننده بزرگ سلاح طی چهار سال اخیر بوده است. سهم این کشور از واردات جهانی سلاح شامل موشک، هواپیماهای جنگی، زیردریایی و سیستم های دفاعی از ۲.۱ درصد در سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۰ میلادی به ۷ درصد …

عربستان سعودی با توجه به حضور در درگیریهای یمن و همچنین تامین سلاح شورشیان در سوریه دومین وارد کننده بزرگ سلاح طی چهار سال اخیر بوده است. سهم این کشور از واردات جهانی سلاح شامل موشک، هواپیماهای جنگی، زیردریایی و سیستم های دفاعی از ۲.۱ درصد در سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۰ میلادی به ۷ درصد در سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ میلادی افزایش یافته است.

بیش از سه چهارم واردات سلاح عربستان سعودی از کشورهای بریتانیا و ایالات متحده آمریکا است. این موضوع باعث شده است که در موضوع بمباران و کشتار غیرنظامیان، واشنگتن و لندن نیز زیر سوال بروند.

واردات سلاح توسط دولت عراق نیز به دلیل مبارزه با داعش و همچنین کاهش حضور نیروهای غربی در این کشور، بطور قابل توجهی افزایش یافته و طی چهار سال اخیر ۸۳ درصد رشد کرده است زیرا کشور جنگ زده سوریه طی سالهای اخیر واردات اسلحه کمی داشته است زیرا رژیم بشار اسد پول کافی برای خرید تسلیحات جنگی بزرگ ندارد.

میزان خریدهای بین المللی تسلیحات سنگین توسط کشورهای آسیایی

هند بزرگترین وارد کننده سلاح است و پس از این کشور چین، پاکستان، ویتنام و کره جنوبی از جمله کشورهایی هستند که در فهرست ده کشور اول دنیا در زمینه خرید سلاح جای دارند. هند تنها وارد کنندۀ بزرگی است که هم از ایالات متحده آمریکا و هم از روسیه اسلحه وارد می کند.

سهم منطقه آسیا و اقیانوسیه از واردات جهانی اسلحه ۴۶ درصد است. این در حالی است که منطقه پرتنش خاورمیانه تنها ۲۵ درصد از کل تسلیحات سنگین جهان را وارد می کند.

میزان واردات اسلحه توسط کشور ویتنام نیز طی سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ میلادی نسبت به سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ میلادی ۶۹۹ درصد افزایش داشته است. یکی از دلایل اصلی افزایش میزان واردات این کشور افزایش تنش های ارضی در دریای جنوبی چین است.

تولید و واردات اسلحه در اروپا

با توجه به ابهاماتی که درباره آینده توافق شنگن و تردد آزاد میان کشورها در اروپا مطرح است، اروپا نیز درصدد افزایش پشتوانه تسلیحات نظامی خود برآمده است.

واردات اسلحه در این منطقه طی چهار سال اخیر افزایش یافته است و از ۵ درصد طی سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ میلادی به ۱۱ درصد از سال ۲۰۱۱ به این سو رسیده است. احتمال می رفت میزان واردات اسلحه توسط کشورهای این منطقه بیش از این رقم باشد اما بحران اقتصادی منجر به آن شد که دو کشور یونان و اسپانیا هزینه های مربوط به خرید اسلحه را کاهش دهند.

میزان صادرات جهانی اسلحه بزرگترین مشتریان (% of exporter’s total exports)
USA ۳۳% عربستان سعودی (۹.۷); UAE (۹.۱); ترکیه (۶.۶)
روسیهa ۲۵% هند (۳۹); چینa (11); ویتنام (۱۱)
چین ۵.۹% پاکستان (۳۵); بنگلادش (۲۰); میانمار (۱۶)
فرانسه ۵.۶% مراکش (۱۶); چینa (13); مصر (۹.۵)
آلمان ۴.۷% ایالات متحده آمریکا (۱۳); اسرائیل (۱۱); یونان (۱۰)
بریتانیا ۴.۵% عربستان سعودی (۴۶); هند (۱۱); اندونزی (۸.۷)
اسپانیا ۳.۵% استرالیا (۲۹); عربستان سعودی (۱۲); ترکیه (۸.۷)
ایتالیا ۲.۷% امارات عربی متحده (۱۰); هند (۸.۸); ترکیهy (8.2)
اوکراین ۲.۶% چین (۲۶); روسیهa (12); اتیوپیa (9.2)
هلند ۲% مراکش (۱۷); اردن (۱۲); ایالات متحده آمریکا (۷.۷)

گرچه اروپا در مجموع اسلحه کمی را خریداری می کند اما بخش غربی این قاره از بزرگترین تولید کنندگان اسلحه است. فرانسه، آلمان، بریتانیا، اسپانیا و ایتالیا ۲۱ درصد از عرضه جهانی تسلیحات جنگی را طی سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ میلادی بر عهده داشتند.

ایالات متحده آمریکا و روسیه نیز میزان تولید تسلیحات نظامی را بطور قابل توجهی افزایش داده اند و هم اکنون ۶۰ درصد از عرضه تسلیحات جهان توسط این دو انجام می شود. سه خریدار بزرگ اسلحه های ایالات متحده آمریکا طی چهار سال اخیر عربستان سعودی، امارات عربی متحده و ترکیه و سه خریدار بزرگ اسلحه های روسیه نیز هند، چین و ویتنام بوده اند.

۱۱۱

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا