خطر جنگ تاریک

مهدي دل روشن: همان طور که به یاد دارید، چند ماه پیش بود که دار و دسته اردوغان در یک حرکت عجیب و دور از آداب دیپلماتیک، جنگنده سوخوی روسی را روی «هوا» زدند تا مسکو و آنکارا، از یکدیگر روی برگردانند و کارشان به شاخ و شانه کشی بکشد. اول کاری روسیه، تمامی مبادلات …

مهدي دل روشن: همان طور که به یاد دارید، چند ماه پیش بود که دار و دسته اردوغان در یک حرکت عجیب و دور از آداب دیپلماتیک، جنگنده سوخوی روسی را روی «هوا» زدند تا مسکو و آنکارا، از یکدیگر روی برگردانند و کارشان به شاخ و شانه کشی بکشد. اول کاری روسیه، تمامی مبادلات اقتصادی و حتی نظامی خود  با ترکیه را به حالت تعلیق در آورد و پوتین، رک و راست از اردوغان خواست که رسماً عذرخواهی کند. بازماندگان نئو عثمانی اما نه تنها از کار خود، ابراز پشیمانی نکردند بلکه با ماجراجویی، هر روز علیه کرملین موضع تندتری گرفتند.
داستان مسکو- آنکارا، تبدیل به یک دوئل تمام عیار شده است و هر روز که می گذرد، بوی یک جنگ به مشام می رسد. روس ها که اهل تساهل و تسامح نیستند و آبروی تزاری خود را بخاطر ماجراجویی های «رجب گرجی» به خطر نمی اندازند، هرگز کوتاه نیامده اند و سفت  و سخت پای حرف‌شان ایستاده اند.
دیروز، رئیس جمهور فرانسه حرفی را به گوش رسانه ها رساند که تب کمی سردشده جنگ روسیه و ترکیه رادوباره بالا برد! فرانسوا اولاند در اظهار نظری عجیب گفت: «خطر جنگ بین روسیه و ترکیه وجود دارد. ضروری است تا هرآنچه را لازم است برای اجتناب از جنگ احتمالی بین روسیه و ترکیه انجام دهیم».
اولاند که این روزها با مرکل مشغول رایزنی بر سر ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه است، این طور صحبت هایش را ادامه داد: فرانسه خواهان تداوم سریع گفت‌وگوها بین دولت سوریه و هیأت مخالفین، توقف درگیری‌ها و ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه است.

ناتو به ترکیه کمک نمی کند
پیش از این هم  وزیر امور خارجه لوکزامبورگ به ترکیه هشدار داده بود که آنکارا در صورت درگیری نظامی با روسیه که خود محرک آن باشد نباید انتظار حمایت از این ائتلاف نظامی (ناتو) را داشته باشد.
وزیر امور خارجه لوکزامبورگ در گفت‌وگو با هفته‌نامه‌اشپیگل تأکید کرد که آنکارا نباید از حد اعتدال خارج شده و به افراط گرایی روی آورد. ناتو در صورت تجاوز ترکیه علیه روسیه هیچ کمکی به آنکارا نخواهد کرد!
نکته مهم ماجرا دقیقا همین جاست؛ خیلی‌ها می گویند در صورتی که روسیه به ترکیه حمله کند، ناتو پشت آنکارا در خواهدآمد اما شواهد چیز دیگری می گوید. به عبارت دیگر، ناتو هرگز وارد جنگی نخواهد شد که یک طرف آن روسیه باشد.
دلیل اول آن روشن است؛ روسیه یک قدرت اتمی است و با بمب های اتم مسکو، نمی‌توان شوخی کرد. علاوه بر این، تمام افکار عمومی جهان می دانند که خصومت بین عمارت سفیدرنگ آنکارا و کاخ کرملین توسط اردوغان به وجود آمد که پرنده جنگی روس‌ها را نقش بر زمین کرد. بنا براین، هیچ دلیلی برای حمایت ناتو از ترکیه در این زمینه وجود ندارد. در واقع، منشورهای سازمان آتلانتیک شمالی می گوید که اگر کشوری از اعضایش، مورد حمله قرار گرفت به دادش خواهد رسید نه اینکه یکی از اعضایش، چوب در لانه زنبود کند و آن وقت انتظار کمک داشته باشد!
دلیل دوم خودداری ناتو از کمک به ترکیه در جنگ مستقیم با روسیه نیز  تقریباً مبرهن است. پشت روسیه، چین است. بزرگ‌ترین ارتش جهان. در افتادن با روسیه، یک جنگ تاریک در دنیا را به وجود خواهد آورد که قطعا برنده‌ای نخواهد داشت؛ یعنی همان جنگ جهانی سوم.

ترکیه و اقدامی  دیگر علیه روسیه
به نظر می رسد بهترین راه برای اردوغان، معذرت خواهی از روس ها باشد نه اینکه همان‌طور که دیروز خبر رسید، دست به اقدام خطرناک دیگری به کمک عربستان بزند! دیروز خبر رسید که ترکیه با همراهی عربستان سعودی قصد دارد تا شورشیان سوری ( شما بخوانید داعش) را به موشک زمین به هوا ، مجهز کند! این به معنای آن است که آنکارا و ریاض می خواهند جنگنده های روسی که در حال نابودی مواضع داعش هستند را به‌وسیله تروریست های تحت حمایت شان نابود کنند! این کار دقیقا در مسیر ساقط کردن جنگنده سوخوی روسی قرار می گیرد و کاملاًً یک اعلام جنگ صریح و آشکار در مقابل روسیه است.

منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه
موضوع عجیبی که این روزها از طرف فرانسه و آلمان دنبال می شود، داستان قدیمی ایجاد منطقه پرواز ممنوع است که شاید آن را بتوان، پازل دیگر تجهیز تروریست های سوری به موشک های زمین به هوا به حساب آورد به عبارت دیگر، دادن مجوز به دارندگان موشک‌ها برای زدن هواپیماهای روسی!
وزارت خارجه فرانسه، در بیانیه‌ای اعلام کرده که «پاریس و برلین همکاری نزدیکی با یکدیگر درباره بحران سوریه دارند.»
این بیانیه تأکید کرد «ژان مارک آیرو» وزیر خارجه فرانسه به‌زودی با همتای آلمانی خود موضوع ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه را بررسی خواهند کرد.
«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، چند روز پیش در کنفرانس خبری مشترک با رئیس‌جمهور سریلانکا گفت: «برای مردم در حلب و مناطق اطراف آن در شمال سوریه ایجاد «نوعی منطقه پرواز ممنوع» تا مرزهای ترکیه مطلوب خواهد بود.»

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا