‌شعار فقرزدايي و توسعه فقر

سعید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وقی مازند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رانی: رشد طبقه متوسط و فاصله گرفتن اکثریت جامعه از خط فقر، از نشانه های رشد و بالندگی و توسعه همه جانبه است که کارنامه مدیریت کلان کشور را موفق نشان خواهد داد.انقلاب مستضعفین ایران که وعده « جمهوری اسلامی » را رسمیت و تثبیت کرد هم با این شاخص باید مورد توجه …

سعید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وقی مازند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رانی: رشد طبقه متوسط و فاصله گرفتن اکثریت جامعه از خط فقر، از نشانه های رشد و بالندگی و توسعه همه جانبه است که کارنامه مدیریت کلان کشور را موفق نشان خواهد داد.انقلاب مستضعفین ایران که وعده « جمهوری اسلامی » را رسمیت و تثبیت کرد هم با این شاخص باید مورد توجه قرار گیرد که آیا شعار حمایت از طبقه فقیران سبب رشد و محدود شدن فقر شده است یا خیر ؟ آیا طبقه متوسط ایران تقویت لازم را پیدا كرده است؟
فصل انتخابات و شعارهای مطرح و مخاطب رای گروه ها و سبد آرای جناح ها، شاخص خوبی است برای تحلیل افق آینده که سبب رشد طبقه متوسط خواهد شد یا با عوام فریبی حفظ جامعه فقیر برای یک جناح شانس پیروزی را تضمین خواهد کرد.
ضرب المثل « پول ، پول می آورد » را در بحران‌های اقتصادی تجربه کرده ایم که طبقه برخوردار جامعه کمترین آسیب را از تورم و نقدینگی و افت ارزش پول ملی می‌بیند و این افت طبقه متوسط جامعه را آسیب پذیرتر می‌کند.
دولتی که مخاطب خود را در طبقه متوسط به بالا می‌بیند سعی می‌کند رقم رای دهندگان و اعتمادکنندگان خود را بالا ببرد و عدالت اجتماعی را توزیع ثروت تعریف می‌کند.در مقابل اندیشه‌ای که رای خود را در طبقه فقیر جامعه جست‌وجو می‌کند، حذف طبقه متوسط را درد نمی‌داند و توزیع فقر را مباهات عدالت خود توصیف می‌كند.
خطر این اندیشه در دوجا نمود پیدا می‌کند:
۱- تراکم ثروت در اقلیت جامعه برخوردار
۲- افزایش جامعه فقیر
کم شدن فاصله طبقاتی جز  رشد طبقه متوسط راهی دیگر ندارد واین رشد برای اندیشه اقتدارگرا به‌خاطر تغییر توقعات و مطالبات اجتماعی همیشه نگران کننده وشاید نقطه خطر تعریف شود.
پس دقت در شعارهای انتخاباتی، همراه با تجربه دولتمداری جناح ها اگر از این زاویه مورد توجه قرار گیرد تصمیم‌گیری انتخاباتی را سهل‌تر خواهد کرد که کدام تفکر سبد رای خود را در چه لایه اجتماعی قرار داده و خود را مدیون کدام طبقه شهر می‌داند و در مقابل کدام شعار، پیروزی خود را منوط به مشارکت فقیران وعادت کنندگان به اقتصاد صدقه ای قرار داده است.
باید امید به زندگی را برای دهک پایین اقتصادی در این خیز ، تشویق کرد که به سوی طبقه متوسط اجتماعی نقل مکان کنند و کسانی می‌توانند  این جابه‌جایی را تحقق بخشند که مخاطب انتخاباتی خود را در طبقه متوسط و پاسخگویی به مطالبات آنان قرار داده اند.
پیامبری که با بردگان و فقرا از مکه به مدینه مهاجرت کرد رکن اقتصاد خود را از تجارت محوری اهل مکه  به اقتصاد تولید محور تغییر داد و در عرض ۱۰ سال اصحاب صفه او در بخش کشاورزی مالیات زکات باید می‌دانند.
اجتناب از اقتدار گرایی متکی بر گسترش طبقه متوسط و پذیرش تغییر مطالبات اجتماعی این طبقه است که نشانی سهل الوصول آن در شعارهای است که این لایه جامعه را هدف قرار داده است.
شعار حمایت از فقیران اگر منجر به حفظ و توسعه عوامل فقر باشد، یک استراتژی است که امنیت اقتدارگرایی را تضمین می‌كند.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا