لغو کمک عربستان به لبنان

به نوشته روزنامه رأی الیوم، عربستان اعلام کرده که با توجه به هماهنگ نبودن روابط عربستان و لبنان به ویژه به دلیل مواضع حزب‌الله و موضع دولت این کشور که حمله به سفارت ریاض در تهران را محکوم نکرده بود، کمک مالی خود به ارتش لبنان و نیروهای امنیت داخلی این کشور را که میزان …

به نوشته روزنامه رأی الیوم، عربستان اعلام کرده که با توجه به هماهنگ نبودن روابط عربستان و لبنان به ویژه به دلیل مواضع حزب‌الله و موضع دولت این کشور که حمله به سفارت ریاض در تهران را محکوم نکرده بود، کمک مالی خود به ارتش لبنان و نیروهای امنیت داخلی این کشور را که میزان آن سه تا چهار میلیارد دلار است، قطع کرده است.

تمام سلام، نخست وزیر لبنان از تصمیم عربستان برای توقف کمک مالی خود ابراز تأسف کرد و گفت: من امیدوارم که عربستان در موضع خود بازنگری کند.

در همین راستا حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: تصمیم عربستان برای توقف کمک‌های مالی خود به ارتش و نیروهای امنیتی به هیچ وجه کسی را در لبنان غافلگیر نکرد. مسئولان دولت و وزارتخانه‌ها و نهاد نظامی لبنان کاملا اطلاع داشتند که این تصمیم از مدت‌ها پیش و به ویژه از دوره پادشاهی جدید در عربستان اتخاذ شده است و ما بارها درباره این مساله در رسانه‌های محلی و جهانی صحبت‌هایی را شنیده‌ایم.

در این بیانیه آمده است: جهان و لبنانی‌ها همگی می‌دانند که عربستان از بحران مالی خفقان آوری به دلیل هزینه‌های زیاد این کشور در جنگش علیه یمن و به دلیل توطئه کاهش قیمت نفت در بازار جهانی که خود عربستان پشت آن قرار دارد،‌ رنج می‌برد. این بحران مالی موجب اتخاذ اقدامات بی‌سابقه در داخل ریاض و و لغو بسیاری از قراردادها و توافقنامه‌ها از جمله توقف حمایت مالی از ارتش لبنان شده است.

حزب الله اعلام کرد: اینکه حزب الله را به دلیل مواضع سیاسی و رسانه‌ای‌اش در حمایت از یمن، مردم مظلوم بحرین همچنین وزارت خارجه لبنان و دیگر مردمی که با آتش تروریسم عربستان می‌سوزند، می‌دانند نتیجه این تلاش‌ها ناکامی است و هیچ کسی را فریب نمی‌دهد.

در این بیانیه آمده است: کذب و دورویی که در اتهامات باطل دیده می‌شود هرگز موجب این نمی‌شود که حقیقتی را که لبنانی‌ها می‌دانند پوشیده بماند و هرگز موجب تغییر موضع ثابت سیاسی حزب الله نسبت به تحولات منطقه نخواهد شد. تصمیم عربستان بار دیگر دروغ بودن ادعاهایش در مبارزه با تروریسم را برملا کرد و نشان داد که موضع واقعی عربستان نظارت بر تروریسم و مسلح کردن تروریست‌ها و ایجاد فتنه و مشکلات در جهان عرب و اسلام است.

این در حالی است که امارات و بحرین حمایت خود را از تصمیم عربستان اعلام کردند.

وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای اعلام کرد: تصمیم عربستان به دنبال مواضع منفی لبنان در مقابل موضع واحد کشورهای عربی اتخاذ شده است. به رغم حمایت عربستان از لبنان در طول تاریخ و در شرایط سخت منطقه اما متأسفانه مواضع منفی را از لبنانی‌ها شاهد هستیم. به همین دلیل امارات کاملا از تصمیم عربستان حمایت می‌کند.

سعد حریری، نخست وزیر پیشین لبنان نیز در بیانیه‌ای حمایت خود را از تصمیم عربستان اعلام و تأکید کرد: ما تصمیم عربستان را درک می‌کنیم و امیدواریم که رهبران عربستانی با چشم برادر بزرگتر به لبنان و رنج‌هایش بنگرند.

وی گفت: لبنانی‌ها با نگرانی و تأسف بسیار خبر تصمیم عربستان را شنیدند؛ تصمیمی که به دلیل خروج لبنان از موضع واحد کشورهای عربی و بکارگیری سیاست خارجه در خدمت محورهای منطقه‌ای اتخاذ شده است. عربستان و دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از حمایت لبنان در سخت‌ترین شرایط دست نکشیدند.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا