اعلام دلایل حذف کارت بنزین

سیدناصر سجادی در گفتگویی درباره مهمترین عوامل تاثیر گذار در توقف عرضه کارتی و حذف کارت‌های هوشمند بنزین خودروها، گفت: پس از عرضه تک نرخی بنزین، رشد مصرف این فرآورده نفتی در کشور متوقف شده است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون در مقایسه با مدت مشابه …

سیدناصر سجادی در گفتگویی درباره مهمترین عوامل تاثیر گذار در توقف عرضه کارتی و حذف کارت‌های هوشمند بنزین خودروها، گفت: پس از عرضه تک نرخی بنزین، رشد مصرف این فرآورده نفتی در کشور متوقف شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد مصرف بنزین در کشور کمتر از دو درصد بوده است، تصریح کرد: از سوی دیگر، گزارش‌های استخراج شده از استان‌های مرزی حاکی از آن است که در تمامی استان‌های مرزی رشد مصرف بنزین به مراتب کمتر از دو درصد بوده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون با کاهش قیمت جهانی بنزین، عملا قاچاق این فرآورده نفتی متوقف شده است، اظهار داشت: به عبارت دیگر، هم اکنون هیچ گونه جاذبه و انگیزه اقتصادی برای قاچاق بنزین در کشور وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین اهداف عرضه کارتی بنزین مقابله با قاچاق بوده است، اظهارداشت: از این رو قاچاق بنزین متوقف شده است.

سجادی در ادامه از اصلاح قیمت بنزین به عنوان یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در عرضه کارتی بنزین در کشور یاد کرد و افزود: در طول حدود ۸ سال گذشته تاکنون قیمت بنزین از لیتری ۸۰ و ۱۰۰ تومان به یکهزار تومان افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه در مجموع سه هدف بزرگ برای عرضه کارتی بنزین تعریف شده بود، گفت: مدیریت مصرف، اصلاح قیمت‌ها و مقابله با قاچاق سوخت سه هدف بزرگ اجرای این طرح به شمار می‌رود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در طول حدود ۸ سال گذشته تاکنون تمامی اهداف عرضه کارتی بنزین در کشور محقق شده است، تصریح کرد: از سوی دیگر، در شرایط فعلی با توجه به عرضه تک نرخی و حذف سهمیه‌ها، مردم عملا هیچ گونه انگیزه‌ای برای خرید بنزین با استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی خود ندارند.

وی با اعلام اینکه براساس بررسی‌هایی که در سطح جایگاه‌های سوخت انجام شده هم اکنون اکثریت مردم برای خرید بنزین از کارت جایگاه‌داران به جای کارت سوخت شخصی استفاده می‌کنند، بیان کرد: از این رو ادامه عرضه کارتی دستاورد جدیدی ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه بر خلاف بنزین، عرضه کارتی گازوئیل در جایگاه‌های سوخت ادامه می‌یابد، یادآور شد: هم اکنون قیمت گازوئیل در کشور واقعی نشده است و کماکان جذابیت برای قاچاق گازوئیل وجود دارد.

سجادی در پاسخ به این پرسش مهر که آیا هزینه‌های سرمایه‌گذاری برای راه اندازی سامانه هوشمند سوخت بازگشت داده شده است؟ توضیح داد: این هزینه در همان ۱۵ روز نخست اجرای طرح بازگشت داده شده و کاهش شدید واردات با وجود افزایش سالانه تعداد خودروها یکی از مهمترین دلایل بازگشت سرمایه با اجرای این طرح به شمار می‌رود.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه اجرای طرح پاداش و جریمه برای استفاده و یا عدم استفاده از کارت هوشمند بنزین فعلا منتفی است، خاطرنشان کرد: با این وجود عرضه کارتی بنزین فعلا ادامه می یابد و برای توقف عرضه کارتی این فرآورده نفتی باید دولت مصوبات قانونی را صادر و ابلاغ کند.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت اخیرا در نشستی خبری با بیان اینکه وزارت نفت به دنبال توقف عرضه کارتی بنزین است، گفته است: برای نهایی کردن این موضوع دنبال مذاکره با دولت هستیم.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا