حاشیه های انتخابات با طعم دعوا، پول و رژلب

تبلیغات انتخاباتی نامزدهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مجموع نشانگر شور و شوق مردم و نامزدها برای رونق دادن به فضای انتخابات است و فضای کلی آن در کشور در مجموع نشانگر ظرفیت خوب آنها در رعایت قانون و احترام به حقوق شهروندان دانست. حاشیه های تبلیغات انتخاباتی در روزهای اخیر نیز که اغلب …

تبلیغات انتخاباتی نامزدهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مجموع نشانگر شور و شوق مردم و نامزدها برای رونق دادن به فضای انتخابات است و فضای کلی آن در کشور در مجموع نشانگر ظرفیت خوب آنها در رعایت قانون و احترام به حقوق شهروندان دانست.
حاشیه های تبلیغات انتخاباتی در روزهای اخیر نیز که اغلب در قالب سخنان و یا رفتارهای عجیب جلوه گر شده، از نظر ناظران تا حدی طبیعی است اما همگان اعم از نامزدها و هواداران آنها باید همواره به یاد داشته باشند که مردم حتی روی کوچکترین حاشیه های تبلیغاتی و رفتارها و سخنان داوطلبان حساس هستند و این حساسیت ها را در روز رای دادن درنظر می گیرند.
خبرنگاران ایرنا با رصد برخی رفتارها و گفتارهای نامزدهای انتخاباتی در نقاط مختلف کشور، خبرهایی جالب ارسال کرده اند که بخشی از آنها را می خوانید:

** رژلب برای خانم ها؛ عینک برای آقایان
یکی از نامزدهای انتخاباتی مجلس در لرستان گفته است: اگر طرفدار من باشید، روژلب صورتی برای خانم ها و قاب عینک صورتی در میان آقایان توزیع خواهم کرد.
او در یک نشست خبری در توجیه این اقدام اظهارداشت: رنگ مورد نظر ستاد تبلیغاتی ام را صورتی انتخاب کرده ام و هر کس نمادی از این رنگ داشته باشد، یعنی طرفدار من است.
این نامزد انتخابات مجلس دهم که خود را مستقل معرفی کرد افزود: دوران شام دادن و طایفه گرایی به سر آمده است چون در صورت طایفه بازی، کوتوله پروری در جامعه رواج پیدا می کند.

** دعوا و راه بندان میان هواداران
جدل های لفظی و سپس، درگیری فیزیکی عده ای از هواداران دو نامزد انتخاباتی در یکی از شهرهای استان اصفهان سه نفر مصدوم برجای گذاشت و برای لحظاتی باعث راه بندان در مرکز این شهر شد.
این درگیری پنجشنبه شب هنگام افتتاح ستاد تبلیغاتی یکی از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی بین عده ای از هواداران این نامزد و یک نامزد دیگر این حوزه رخ داد و با ازدحام مردم، چنان راه بندان عجیبی در سه راه مرکز شهر ایجاد شد که نیروی انتظامی را واداشت در ماجرا مداخله و اوضاع را کنترل کند.
با پراکنده شدن مردم در خیابان ها، مسئولان ستاد تبلیغاتی یکی از نامزدها هم تصمیم گرفتند برای جلوگیری از گسترش درگیری ها، درهای ستاد انتخاباتی خود را برای مدتی ببندند.
یک مقام مسئول اعلام کرد: اکنون اوضاع آرام و تحت کنترل است و مصدومان حادثه نیز به صورت سرپایی مداوا شده اند.

** تواضع یک داوطلب خاص
خبرنگار ایرنا گزارش داد امروز در حاشیه مراسم نمازجمعه تهران، یکی از داوطلبان حوزه انتخابیه پایتخت که زمانی از مقامهای بلندپایه دولت سابق بود، اقدام به تبلیغات انتخاباتی کرد و برای آنکه تواضع خود را نشان دهد، هر پوستر انتخاباتی که به او می دادند، از جمله آنها که نام خودش نیز روی آن بود، با خوشرویی می گرفت.
او همچنین با اقشار مختلف بویژه جوانان به گرمی در حال گفت وگو بود و تلاش می کرد آنها را به رای دادن به طیف موردنظر خود ترغیب کند.

** اوضاع پیچ در پیچ در سمنان
پس از آنکه یکی از نامزدهای مطرح دهمین دوره مجلس در یکی از حوزه های انتخابیه استان سمنان بالاخره تصمیم گرفت از رقابت در این حوزه انصراف دهد، گزارش ها حکایت از آن دارد که رقابت نامزدهای انتخاباتی این حوزه پیچیده شده است .
بسیاری معتقد بودند که نامزد مذکور در آخرین ساعات مهلت انتقال، به خواست طرفدارانش عمل می کند و به این حوزه بازخواهد گشت اما او در آخرین لحظات اعلام کرد که به خواست برخی بزرگان در پایتخت می ماند.
در حوزه یادشده ۳۷ نفر برای نامزدی در انتخایات ثبت نام کردند که پس از رسیدگی ها، ۲۳ نفر فرصت رقابت را پیدا کرده اند. حالا باید دید سرانجام رقابت این افراد چه می شود.

** بازار داغ اتهام زنی
برخی داوطلبان مجلس، برای آنکه به خیال خود بتوانند رای مردم حوزه های انتخابیه را بدست آورند، در روزهای اخیر سیل اتهامات را روانه رقبای خود و برخی نمایندگان مجلس کرده اند بدون آنکه مدرک و سندی برای اظهارات خود بیان کنند.
از جمله این افراد، یک نامزد انتخابات یکی از حوزه های انتخابیه لرستان است که برخی رقبای خود را «سرباز و نوکر احزاب سیاسی» خوانده و مدعی شده است این افراد در سال های گذشته به جای خدمت به مردم منطقه خود، نقش پله صعود برای احزاب سیاسی و جناح ها را ایفا کرده اند.
برخی نامزدها در استان اصفهان نیز که خود را اصولگرا خوانده اند، در برنامه های انتخاباتی خود، دولت یازدهم را هدف حملات شدید قرار داده و مدعی شده اند فتنه بزرگی در کشور کلید خورده و نشانه آن، بازگشایی سفارت انگیس در تهران است.
یکی از این نامزدها نیز با طرح اتهاماتی، به رقیب اصلاح طلب خود حمله کرده است.
یک نامزد نمایندگی مجلس دهم در استان مازندران نیز رقیب خود را به قربانی کردن منافع حوزه انتخابیه و سد کردن راه پیشرفت شهرستان متهم کرده است.

**همایش علمی با اهداف انتخاباتی
در استان خراسان رضوی، همایشی در یکی از شهرها تحت عنوان «همایش علمی» برگزار شده اما در عمل، به تبلیغات انتخاباتی برای یک نامزد پرداخته است.
یکی از افراد دست اندرکار همایش به خبرنگار ایرنا گفت: هزینه برپایی همایش را یک نامزد انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی متقبل شد و ما هم کارها را به او سپردیم اما تصور نمی کردیم شان علمی همایش را این قدر پایین بیاورد.
مجری همایش نیز سنگ تمام گذاشت و در خلال اعلام برنامه ها و دعوت از مهمانان، بارها به معرفی این نامزد انتخابات مجلس پرداخت و خود نامزد نیز در آن سخنرانی کرد.

** دستگیری دیوارنویسان
رئیس ستاد نظارت بر تبلیغات انتخابات شهرداری خرم آباد در استان لرستان گفت: شش نفر به دلیل دیوارنویسی و تبلیغات غیرمجاز در این شهر بازداشت شده اند.
علی محمد خانی پنجشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این افراد دیروز بر حسب قانون تبلیغات بازداشت و تحویل مراجع قضایی شدند.
وی با تاکید بر اینکه هرگونه تخلف در ایام انتخاباتی با جدیت رصد و با متخلفان برخورد قانونی صورت می گیرد، اعلام کرد: افراد بازداشت شده پس از تحویل به مراجع قضایی، در شرایط عادی از سه تا ۲۰ روز بازداشت می شوند و برخی از آنها نیز تا پایان برگزاری انتخابات در بازداشت خواهند بود.
از مجموع ۱۶۵ داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی در لرستان ۵۱ نفر مربوط به حوزه انتخابیه خرم آباد و دوره چگنی است.
سهم این حوزه از ۹ نماینده استان در مجلس، دو کرسی است.
۱۹۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا