آغاز رسمی تبلیغات نامزد‌های انتخابات

از سوی دیگر و بر اساس آنچه عیسی فرهادی فرماندار تهران اعلام کرده، ستاد تخلفات انتخاباتی در قوه قضاییه تشکیل شده است که تمام تخلفات انتخاباتی از طریق این ستاد مورد رصد و بررسی دقیق قرار دارد. به‌طور طبیعی به نظر می‌رسد با آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزدها، میزان تخلفات انتخاباتی تا حدی افزایش یابد. این …

از سوی دیگر و بر اساس آنچه عیسی فرهادی فرماندار تهران اعلام کرده، ستاد تخلفات انتخاباتی در قوه قضاییه تشکیل شده است که تمام تخلفات انتخاباتی از طریق این ستاد مورد رصد و بررسی دقیق قرار دارد.

به‌طور طبیعی به نظر می‌رسد با آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزدها، میزان تخلفات انتخاباتی تا حدی افزایش یابد. این فرض در حالی مطرح است که عیسی فرهادی فرماندار تهران دیروز به خبرگزاری تسنیم گفت که تاکنون در حوزه انتخابیه تهران، تخلف انتخاباتی گزارش نشده است.

با این همه، وزیر دادگستری نیز درباره تخلفات انتخاباتی هشدار داده است. مصطفی پورمحمدی دیروز در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، تخریب نامزدها را نیز مصداق تخلف انتخاباتی خواند و گفت که این موضوع می‌تواند در صلاحیت افراد و تایید اعتبارنامه آنان در مجلس شورای اسلامی اثرگذار باشد.

پورمحمدی نیز با بیان اینکه تاکنون موارد کمی از تخلفات انتخاباتی نامزدها اعلام شده است، دلیل این امر را آغاز نشدن رسمی فعالیت‌های انتخاباتی عنوان کرد. به گفته او شعبی در تهران و سراسر کشور برای رسیدگی به تخلفات نامزدها تعیین شده است تا هم در فضای مجازی و هم واقعی هر نوع تخلفی را رصد و رسیدگی کنند.

در همین حال رئیس ستاد انتخابات کشور نیز به رسانه‌های دولتی یا متعلق به نهادهای عمومی هشدار داد که از ساعت ۸ صبح امروز پنج‌شنبه حق تبلیغ له یا علیه نامزدها را ندارند. محمدحسین مقیمی دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به ماده ۵۹ قانون انتخابات اشاره کرد و گفت: «افراد، نهادها و کسانی که این ماده قانونی را زیر پا بگذارند مجرم شناخته شده و از سوی وزارت کشور به قوه‌قضائیه معرفی خواهند شد.»

او از تشکیل کمیته‌ای برای رصد اخبار و رسانه‌ها در وزارت کشور خبر داد که فعالیت خود را امروز صبح همزمان با آغاز تبلیغات نامزدها آغاز می‌کند. هشدارهای مسوولان برگزاری انتخابات هفتم اسفندماه در شرایطی جدیت یافته است که با نهایی شدن فهرست‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی و آغاز رسمی فعالیت‌های تبلیغی، روند برگزاری انتخابات به پایان خود نزدیک می‌شود و تا هفتم اسفند تنها ۹ روز باقی مانده است.

توصیه‌های انتخاباتی آیت‌الله مکارم‌

علاوه بر آنکه مسوولان اجرایی انتخابات، هشدارهای لازم را برای برگزاری سالم و امن انتخابات هفتم اسفندماه مطرح کرده و می کنند، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی دیروز در درس خارج فقه خود توصیه‌هایی را در این باره ارائه کرد. به گزارش «ایسنا» این مرجع تقلید شرکت در انتخابات را یک وظیفه شرعی، اخلاقی و سیاسی خواند و تاکید کرد: «اگر شرکت کنیم قدرت و قوت ما حفظ می‌شود، من تاکید می‌کنم کسانی که نظام را قبول نداشته باشند، اما کشور خود را قبول دارند برای ماندن این کشور به مساله انتخابات توجه کنند. اگر کسانی هم از برخی نهادها دلخور باشند و شاید دلخوری آنها هم بجا باشد، در عین حال نباید با انتخابات قهر کنند.»

آیت‌الله مکارم با بیان اینکه «در تبلیغات انتخاباتی دروغ گفته نشود و وعده‌های غیر عملی و نادرست داده نشود» اضافه کرد: « تخریب دیگران به هر قیمتی که باشد حرام است.» همزمان آیت‌الله حسین نوری‌همدانی نیز در درس خارج فقه، انتخابات را آزمایشی دنیوی برای مردم دانست و گفت: «بر ما لازم است تا با شرکت در انتخابات عظمت و فرهنگ غنی اسلامی ایرانی خود را به دنیا نشان دهیم.»

ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت

با این همه، انتشار فهرست ائتلافی اصلاح‌طلبان، نزدیکان علی لاریجانی و حامیان دولت با واکنش‌هایی روبه‌رو شد. مرتضی بانک، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفت‌و‌گو با «ایرنا» تاکید کرد که حزب اعتدال و توسعه فهرستی جدا از اصلاح‌طلبان منتشر نمی‌کند و فهرست مشترک اصلاح‌طلبان و اعتدالیون برای تهران همان است که منتشر شد. او افزود: «اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان در سراسر کشور و بسیاری نقاط هماهنگی دارند.»

همزمان محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان عصر دیروز در همایشی در دانشگاه علامه طباطبایی به این موضوع اشاره کرد و با بیان اینکه بعد از ردصلاحیت‌های گسترده که در بین نخبگان و چهره‌های شاخص این سوال مطرح شد که آیا می توانیم لیستی ارائه کنیم یا نه گفت: «تاخیر ما در ارائه لیست به‌خاطر این بود که انتظار تایید صلاحیت چهره‌های شاخص را داشتیم و بنابر این بود که با حامیان دولت به اجماع برسیم که این اتفاق هم افتاد و تلاش می‌کنیم در انتخابات ۹۴ و ۹۶ پیروز شویم.»

عارف همچنین با بیان اینکه از احزاب اصلاح‌طلب خواستیم که ساز جدایی نزنند و فقط به دنبال پیروزی باشند، اضافه کرد: «مسیر انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ باید در انتخابات ۷اسفند نیز ادامه پیدا کند.» از سوی دیگر بهروز نعمتی، نایب‌رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس که از جمله نزدیکان علی لاریجانی است که در فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان جای گرفته است، دیروز در توضیح دلیل حضور در این فهرست به «ایسنا» گفت که به‌عنوان اصولگرایان معتدل در فهرست ائتلافی اصلاح‌طلبان حضور داریم. به گفته نعمتی، مذاکرات کاظم جلالی، رئیس فراکسیون رهروان ولایت با حزب اعتدال و توسعه منتج به این نتیجه شده است. نعمتی با بیان اینکه اعضای فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان صلاحیت لازم را برای نمایندگی مجلس دارند، تاکید کرد: «اعتقاد من این است که این فهرست رای تهران را خواهد داشت.»

انصراف موتلفه از انتخابات به نفع ائتلاف

در جبهه اصولگرایان نیز، برخی گروه‌های منتسب به این جریان در تلاش‌اند تا در راستای تاکتیک انصراف به نفع فهرست ۳۰ نفره ائتلاف اصولگرایان عمل کنند. در همین رابطه دیروز حزب موتلفه با صدور اطلاعیه‌ای از انصراف نامزدهای این حزب به نفع فهرست ائتلاف اصولگرایان خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، حزب موتلفه اسلامی همچنین در این اطلاعیه همه فعالان اصولگرایی را به وحدت دعوت کرد. از سوی دیگر و به گزارش خبرگزاری تسنیم، کمال‌الدین سجادی، دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان و اصغر قدیمی نیز به نفع ائتلاف اصولگرایان انصراف دادند.

اسدالله بادامچیان، صالح اسکندری، مجتبی امانی، محمدعلی بخشی‌زاده مقدم، علی بیدکی، سیدمهدی جولایی، علی خانی‌زاده، مهدی صولی، نصر عزیزی، علی علیرضانژاد، امیرعباس فارسی‌نژاد و حسین نیک‌نام از جمله افراد انصرافی هستند. از سوی دیگر خبرگزاری فارس به نقل از اسدالله بادامچیان، رئیس ستاد انتخابات حزب موتلفه اسلامی نوشت: «در جلسه کانون حزب موتلفه اسلامی با حضور نامزدهای ائتلاف اصولگرایان، فهرست این ائتلاف مورد تایید آیات محمد یزدی و محمد‌تقی مصباح یزدی قرار گرفت.» انتخابات روز جمعه هفتم اسفندماه از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر برگزار می‌شود و بر اساس اطلاعیه ستاد انتخابات مرکز حوزه انتخابیه تهران برای حضور در این انتخابات همراه داشتن کارت ملی و شناسنامه برای اخذ رای الزامی است.

در اطلاعیه مذکور آمده است: «در اجرای ماده ۳۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامى و ماده ۵۶ آیین نامه اجرایی آن به اطلاع کلیه کسانی که به استناد ماده ۲۷ قانون انتخابات واجد شرایط رأی دادن هستند می‌رساند که برای ثبت نام و دریافت برگ رأی در روز جمعه مورخ ۷/ ۱۲/ ۹۴ از ساعت ۸:۰۰ صبح تا ساعت ۱۸:۰۰ بعد از ظهر با در دست داشتن اصل کارت ملی و اصل شناسنامه خود به یکی از شعب ثبت نام و اخذ رأی مراجعه و برگ رأی خود را در حضور اعضای شعبه در صندوق رأی بیندازند.»

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا