داعش «بمب کثیف» می سازد!

بر اساس گزارش رویترز، یکی از اسناد منتشر شده وزارت محیط‌ زیست عراق، این مواد خطرناک سال گذشته از یک پالایشگاه در جنوب عراق دزدیده شده‌اند و در صورت افتادن به دست داعش می‌توانند به عنوان سلاح مورد استفاده قرار بگیرند. مواد مورد اشاره در یک صندوق در ابعاد لپ‌تاپ در تأسیسات نفتی بصره که …

بر اساس گزارش رویترز، یکی از اسناد منتشر شده وزارت محیط‌ زیست عراق، این مواد خطرناک سال گذشته از یک پالایشگاه در جنوب عراق دزدیده شده‌اند و در صورت افتادن به دست داعش می‌توانند به عنوان سلاح مورد استفاده قرار بگیرند.

مواد مورد اشاره در یک صندوق در ابعاد لپ‌تاپ در تأسیسات نفتی بصره که متعلق به کمپانی نفتی «ودرفورد» آمریکا است؛ نگهداری می‌شده است.

یکی از مقامات وزارت محیط زیست عراق در گفت‌وگو با رویترز، این مطلب را تأیید کرده ولی گفته که اجازه ندارد در خصوص این مورد مصاحبه کند.

رویترز به سراغ سخنگوی شرکت نفتی آمریکایی هم رفته ولی وی هم از پاسخ رفتن، طفره رفته است.

مواد مسروقه، دارای اشعه رادیواکتیو گاما است و برای تشخیص صدمات وارده به تجهیزات نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرکتی که به عنوان اپراتور این تجهیزات در پالایشگاه آمریکایی‌ها فعالیت داشته، یک شرکت ترکیه‌ای به نام SGS‌ بوده است که مسئولان این شرکت هم به تماس تلفنی رویترز پاسخ نداه‌اند.

بر اساس مدارک وزارت محیط‌ زیست عراق، در صندوق ربوده شده، ۱۰ گرم ماده Ir-192 وجود داشته؛ ماده‌ای که تاکنون از مراکز بسیاری در اروپا و آمریکا هم بوده شده و خطر ساخت بمب کثیف را زیاد کرده است.

بمب کثیف، بمبی است که از مخلوط شدنم مواد رادیواکتیو و مواد منفجره متعارف ساخته می‌شود؛ این بمب توان تخریبی بمب‌های اتمی را ندارد ولی منطقه‌ای وسیع را به تشعشات اتمی دچار می‌کند.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا