علاقه‌مندی ژاپن برای گسترش همکاری‌ها با ایران در زمینه نفت و گاز

«کاوایی» مشاور نخست‌وزیر ژاپن امروز (چهارشنبه) با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در تهران دیدار و در خصوص راه‌های گسترش مناسبات دوجانبه و مقدمات سفر نخست‌وزیر این کشور به ایران بحث و تبادل نظر کرد. ظریف با ارزیابی روابط دوجانبه اظهار داشت: بسیار خوشحالیم در دیدار مشاور نخست‌وزیر ژاپن به همراه هیأت اقتصادی این …

«کاوایی» مشاور نخست‌وزیر ژاپن امروز (چهارشنبه) با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در تهران دیدار و در خصوص راه‌های گسترش مناسبات دوجانبه و مقدمات سفر نخست‌وزیر این کشور به ایران بحث و تبادل نظر کرد.

ظریف با ارزیابی روابط دوجانبه اظهار داشت: بسیار خوشحالیم در دیدار مشاور نخست‌وزیر ژاپن به همراه هیأت اقتصادی این کشور، اراده جدی دولت ژاپن را برای برقراری گام‌های بلند در گسترش مناسبات را مشاهده می‌کنیم و علاقمندیم در پرتو دیدگاه‌های آقای روحانی و شنیزو آبه، ظرفیت‌های جدیدی را برای افق‌های جدید در مناسبات دو کشور مورد بررسی قرار دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به رایزنی‌های مستمر بین وزرای خارجه ۲ کشور عنوان کرد: رایزنی ما با همتای ژاپنی همواره رو به پیشرفت است و ما از نتایج سفر وزیر دارایی و اقتصادی جمهوری اسلامی به ژاپن که دستاوردهای مهمی را به همراه داشت، حمایت می‌کنیم و سفر جنابعالی اراده دولت و ملت ژاپن را برای توسعه همه جانبه مناسبات تهران و توکیو نشان می‌دهد.

ظریف افزود: گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و ژاپن بر اساس یک مراوده تجاری صرف نمی‌باشد، بلکه جمهوری اسلامی ایران به توسعه همه جانبه روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و انسانی می‌اندیشد. ظرفیت‌های متنوع جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های نیروی انسانی کارآمد، موقعیت جغرافیایی و دسترسی راحت و آزاد به بازارهای ۴۰۰ میلیونی در منطقه، برخورداری از منابع غنی طبیعی و استحکام امنیت و ظرفیت بالای ایران در برقراری امنیت و ثبات، همه این مولفه‌ها، پشتوانه راهبردی مناسبات جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها را دوچندان ساخته است.

وی با اشاره به باورهای جامعه ایران به آراء مردم و صندوق‌های آراء خاطرنشان کرد: شاخصه‌های بارز جمهوری اسلامی ایران، پیروی از مردمسالاری بوده که این راهبرد همواره موجب استحکام ساختار دموکراتیک جمهوری اسلامی ایران و تضمین هر چه بیشتر برای ثبات و سرمایه‌گذاران خارجی است.

وزیر امور خارجه کشورمان به ظرفیت متنوع انسانی در ایران پرداخت و با اشاره به رشد روزافزون نیروی انسانی ماهر و کارآمد، به ویژه در پرتو پیشرفت‌های ایران در زمینه‌های نانو و بیوتکنولوژی از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تحکیم مناسبات دو کشور در همه زمینه‌ها با ژاپن خبر داد.

کاوایی مشاور نخست‌وزیر ژاپن نیز در این دیدار اظهار داشت: سفر هیأت ژاپنی برای تبیین اراده جدی دولت ژاپن به منظور آماده‌سازی سفر نخست‌وزیر ژاپن به جمهوری اسلامی ایران است و ژاپن علاقمند است در زمینه انرژی و پروژه‌های گاز، امور بانکداری و پولی، تولید خودرو، محیط زیست و فناوری برای مبارزه با آلودگی آب و هوا، تبادلات فرهنگی و توریستی، همکاری‌های پیرامون فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و سیستم‌های حفاظتی آن، مبارزه با تروریسم و داعش، همکاری‌های خود با جمهوری اسلامی ایران را تقویت کند.

وی با اشاره به نتایج سفر هیأت ژاپنی و رایزنی‌های فیمابین اظهار داشت: دستاوردهای تحکیم روابط ژاپن و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به ثبات و امنیت منطقه خاورمیانه و آسیا کمک شایانی کند و اراده و دیدگاه‌های دو کشور را برای منافع مشترک به همراه خواهد داشت.

مشاور نخست‌وزیر ژاپن در این دیدار پیام کتبی دولت ژاپن را تقدیم ظریف کرد.

منبع:فارس
۱۸۴/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا