چاپ گوش با بافت ماهیچه ای

به گزارش موبنا ، محققین سال ها است که در حال تحقیق بر روی فناوری زیست چاپگر هستند تا از آن بعنوان وسیله ای برای جایگزین کردن بافت های آسیب دیده بدن استفاده کنند که البته این روش دارای پیچیدگی هایی است و به این سادگی انجام نمی شود. در همین حال محققین مرکز پزشکی …

به گزارش موبنا ، محققین سال ها است که در حال تحقیق بر روی فناوری زیست چاپگر هستند تا از آن بعنوان وسیله ای برای جایگزین کردن بافت های آسیب دیده بدن استفاده کنند که البته این روش دارای پیچیدگی هایی است و به این سادگی انجام نمی شود.

در همین حال محققین مرکز پزشکی «Wake Forest Baptist» آمریکا با بهره بردن از فناوری زیست چاپگر موفق به ایجاد ساختارهای مهندسی شده دارای ماهیچه و عضله برای کاشتن شده اند.

در این روش آب ژلاتینی که حاوی سلول است به «پلیمرهای زیست فروپاش» که در الگویی مشبک و دارای ساختمان خارجی موقت هستند، تزریق می شود.

همچنین آب ژلاتینی، برای افزایش رشد سلول و سلامتی آن تقویت شده است و با مجاری میکروسکوپی ترکیب شده است که باعث می شود مواد مغذی و اکسیژن از بدن به عضو کاشته شده نفوذ کند ضمن اینکه باعث می شود ساختمان عضو جدید زنده باقی و سیستم عروق خونی در آن شکل گیرد.

این در حالی است که در روش های پیشین، ساختمان عضو فاقد سلول های خونی برای زنده ماندن بود اما این بار محققین موفق شده اند که با استفاده از «سیستم بافت یکپارچه و چاپ عضو» این مشکل را بر طرف کنند.

با استفاده از این سیستم توانستند گوشی به اندازه گوش کودک در ۳.۸ سانتیمتر تولید کنند و در زیر پوست موش کاشتند و سپس نشانه های عروق ظرف مدت یک تا دو ماه پدیدار شد.

زمانیکه ساختمان بافت گوش نرم شد، این تیم تحقیقاتی با استفاده از «سیستم بافت یکپارچه و چاپ عضو» بافت عضلانی تولید کردند و آن را در بدن موش قرار دادند و بعد از دو هفته عروق و عصب در داخل آن شکل گرفت.

همچنین با بهره بردن از سلول های بنیادی انسان و این سیستم، این گروه تحقیقات موفق به چاپ قسمتی از استخوان فک برای بازسازی صورت شدند و آن را در بدن موش قرار دادند که بعداز ۵ ماه ساختارهایی با «بافت استخوانی رگدار» در آن بوجود آمد.

بر همین اساس نتیجه این تحقین نشان می دهد که ترکیب «زیست جوهر» که با مجاری میکروسکوپی ترکیب شدند منجر به زنده ماندن سلول و تقویت و رشد بافت شد.

نتیجه این تحقیق در نشریه Nature Biotechnology چاپ شده است.
۱۹۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا