عقب ماندگی در شبکه های پیام رسان و جویشگر بومی جبران می شود

به گزارش خبرنگار موبنا، امیرحسن فیروزآبادی در افتتاحیه اولین همایش ملی جویشگر بومی که امروز در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال برگزاری است، گفت: ما تحریم‌های شدیدی را پشت سر گذاشته‌ایم که هنوز هم به پایان نرسیده، ولی در حال حاضر وارد مرحله جدیدی شده‌ایم. به نظر می‌رسد که تحریم‌ها کمی کاهش پیدا …

به گزارش خبرنگار موبنا، امیرحسن فیروزآبادی در افتتاحیه اولین همایش ملی جویشگر بومی که امروز در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال برگزاری است، گفت: ما تحریم‌های شدیدی را پشت سر گذاشته‌ایم که هنوز هم به پایان نرسیده، ولی در حال حاضر وارد مرحله جدیدی شده‌ایم. به نظر می‌رسد که تحریم‌ها کمی کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: مسئولان آمریکایی اعلام کرده‌اند که تحریم ایران هوشمندانه‌ترین تحریم‌ها بوده است و شاید این نوع تحریم هوشمندانه در طول تاریخ سابقه نداشته است.
فیروزآبادی ادامه داد: یکی از تحریم‌ها، تحریم منابع سوخت‌رسانی به هواپیماهای مسافربری بود که می‌توان گفت خیلی غیرعقلایی به نظر می‌رسید که هواپیمایی به کشوری مسافر ببرد ولی برای برگشت نتواند سوخت‌گیری کند. همچنین به ما اجازه صادرات یک میلیون بشکه نفت داده شد، ولی هیچ کشتی و بیمه‌ای در اختیار ما قرار نداشت تا بتوانیم به راحتی به صادرات بشکه‌های نفت بپردازیم. در این صورت آنها حاضر بودند که محیط زیست را به خطر بیندازند، ولی ایران همچنان در تحریم به سر ببرد.
به گفته وی، در واقع لیست بلندبالایی از تحریم‌ها بر ما اعمال شد، ولی در این شرایط طبق گزارش الکسا، موتورهای جستجوی آمریکایی در ایران به روی ما باز بود. باید بیندیشیم که چرا این‌گونه بود. چطور می‌شود که برخی رشته‌های تحصیلی در دنیا دانشجوی ایرانی نمی‌پذیرفت و بسیاری از علوم بنیادی مانند فیزیک هم بر ما تحریم شد، ولی از سوی دیگر این سایت‌ها به روی ایران باز بود.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: باید پایه‌ای فکر کنیم که چرا باید این حوزه‌ها (آی سی تی) همراه با سوبسید و تشویق به روی ما باز بوده‌ است.
وی با تاکید بر اینکه ما در این حوزه‌ها ناکارآمدی نشان داده‌ایم، گفت: جامعه آی سی تی ایران از خود ناکارآمدی نشان داده و هنوز هم این موضوع وجود دارد.
فیروزآبادی افزود: ما در شبکه ملی اطلاعات با وزارت ارتباطات جلسات فشرده‌ای داریم تا شبکه ملی اطلاعات با خصایص سرزمینی و حکومتی را ایجاد کنیم؛ این از توصیه‌های مقام معظم رهبری به شمار می‌رود و ما کوتاه نمی‌آییم.
۱۲۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا