دیر به حرف آمدن نوپا و نگرانی والدین

تأخیر در به حرف آمدن، یعنی چه؟ در این مطالعه، محققان الگوهایی بین المللی را اساس کار خود قرار دادند که میزان پیشرفت زبان نوپا را به واسطۀ آنها می‌سنجند و به این نتیجه رسیدند که ۱۵% بچه ها که کمترین امتیاز را گرفته اند، دارای تأخیری زبانی هستند. برای کسب این امتیاز، محققان خیلی …

تأخیر در به حرف آمدن، یعنی چه؟
در این مطالعه، محققان الگوهایی بین المللی را اساس کار خود قرار دادند که میزان پیشرفت زبان نوپا را به واسطۀ آنها می‌سنجند و به این نتیجه رسیدند که ۱۵% بچه ها که کمترین امتیاز را گرفته اند، دارای تأخیری زبانی هستند. برای کسب این امتیاز، محققان خیلی ساده از والدین می‌خواهند که در یک لیست از قبل تعیین شده، کلماتی را که فرزندشان ناخودآگاه استفاده می‌کند انتخاب کنند، حتی اگر کودک این کلمه را به درستی تلفظ نمی‌کند.

آیا تأخیر در به حرف آمدن مرتبط به مشکلات عاطفی یا رفتاری است؟
واضح است که در دو سالگی، اختلال در حرف زدن کمابیش مرتبط است با مشکلات عاطفی و رفتاری که ممکن است ترسی بیش از حد نسبت به پیچیدگی ها و محیط به وجود آورد و در هر گامی این نگرانی ها و مشکلات فرمانبرداری تشدید شود. یک گروه استرالیایی بررسی کرده اند که آیا این مشکلات با افزایش سن و رشد کودک ادامه و ارتباط پیدا می‌کند یا خیر؛ بنابراین این تیم یک گروه از بچه ها را (که مشکل تأخیر در به حرف آمدن داشتند) تا سن ۱۷ سالگی مورد مطالعه قرار دادند.
نتایج دلگرم کننده اند:
مشکلات تکلم، به خودی خود، مشکلات رفتاری را از دو سال به بعد به همراه ندارند. اما می‌توان این نکته را یادآور شد که برخی عوامل (سطح پایین اقتصادی اجتماعی یا آموزش والدین، مصرف الکل یا دخانیات طی بارداری و…) که احتمال تأخیر در به حرف آمدن کودک را بالا می‌برند ممکن است خطر ابتلا به مشکلات رفتاری را نیز افزایش دهند.

تأخیر در به حرف آمدن نباید والدین را نگران کند
پیش از این تحقیق ثابت شده بود که ۷۰ تا ۸۰% بچه هایی که تا دو سالگی هنوز به حرف نیامده اند، مشکل شان تا قبل از ورود به مدرسه حل می‌شود. این تحقیق یک گام پیشتر می‌گذارد و ثابت می‌کند که مشکلات عاطفی و رفتاری نیز با افزایش سن و رشد کودک برطرف می‌شوند.

چنین نتایجی، این ذهنیت را برای محققان ایجاد می‌کند که رفتارهای غیر معمولی که در بین کودکانی که دیر به حرف می‌آیند مشاهده می‌شود، نتیجۀ همین تأخیر در به حرف آمدن است. بچه ای که نمی‌تواند به شیوه ای مؤثر مشکلاتش را بازگو کند و به دیگران بشناساند، اغلب رفتارهای مشکل داری را به نمایش می‌گذارد. و این مشکلات با گذشت زمان و هنگامی که کودک یاد بگیرد به خوبی حرف بزند، از بین خواهند رفت.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا