کودک و غذای سالم، چند راهکار!

اگر غذا در محیطی مناسب به کودک ارائه شود، جایی که او در آن امکان دریافت و آزمایش انواع مزه و غذاهای گوناگون را داشته باشد، توانایی یادگیری دوست داشتن همه گونه مزه و طعم از بروکلی گرفته تا ادویه های تند را خواهد داشت. این نظریه، دستاورد بررسی هایی است که روی حدود بیست …

اگر غذا در محیطی مناسب به کودک ارائه شود، جایی که او در آن امکان دریافت و آزمایش انواع مزه و غذاهای گوناگون را داشته باشد، توانایی یادگیری دوست داشتن همه گونه مزه و طعم از بروکلی گرفته تا ادویه های تند را خواهد داشت.
این نظریه، دستاورد بررسی هایی است که روی حدود بیست هزار نوع غذای کودکان در کشور دانمارک انجام شده است. این بررسی ها نشان داده اند که علاقه کودک به برخی مزه ها، ارتباط مستقیم با فرهنگ و محیطی دارد که در آن رشد کرده است. اگر کودک در انتخاب غذا مشکل پسند و سخت گیر است، ریشه ی این مشکل را باید در خانواده جست وجو کرد.

پروژه «طعم و مزه برای زندگی»با همکاری جشنواره علمی دانمارک و انستیتوی علمی علوم و صنایع غذایی دانشگاه کپنهاک اجرا می شود. دانشمندان با اجرای این پروژه به این نتیجه رسیده است که طعم و مزه های آشنا، در گرایش بچه ها به غذا خوردن، از کارکرد بهتری برخوردارند. بر همین پایه، کودکان، یک گروه از انواع غذاها را دریافت کردند و سپس به ارزیابی آن ها پرداختند. از جمله به بو کردن روغن تخم گشنیز و نان چاودار پرداختند. نتیجه نشان داد که علاقه کودک به شماری از مزه ها و غذاها بستگی به این دارد که تا چه اندازه این مزه ها را از پیش می شناخته است. بهترین مزه و طعم هایی که از سوی کودکان معرفی شدند، با تجربه های پیشین آنها ارتباط  داشتند.

درک مفهوم «لذت غذا خوردن»
به باور میکائیل بوم فروست، پژوهشگر این تحقیق، کودکانی که غذاهای متنوع  دریافت می کنند در مراحل رشد خود شانس بیشتری برای درک مفهوم «لذت غذا خوردن» دارند. او می گوید: «اگر می خواهید کودک تان به غذاهای گوناگون گرایش نشان دهد، باید غذاهای متنوعی در مراحل رشد او فراهم کنید. اما همزمان، اگر کودک چندین بار مزه و طعمی را پس زد و آن را دوست نداشت، توجه کنید و سلیقه او را بپذیرید.»

پنج راهکار سودمند در این زمینه:

* ترکیب مزه جدید با مزه هایی که کودک از پیش می شناسد، با مزه و طعمی تازه، مانند مزه کره و مزه بروکلی.

* طعم و مزه،  یاد گرفتنی است. هرگز نپذیرید و نگویید که کودک من این نوع طعم ها را دوست ندارد، بگویید: امروز می خواهیم ببینیم آیا این مزه را دوست داری یا نه. اما هرگز او را تحت فشار قرار ندهید.

* محیط و فضایی که کودک در آن غذا می خورد، تاثیر زیادی بر گرایش و تمایل او به غذا خوردن دارد. به همین سبب، کودکانی که بدون دشواری غذا می خورند، همراهان خوبی خواهند بود.

* هنگام تهیه غذا از کودک تان کمک بگیرید. بنابر یافته های پژوهش های پیشین، کودکانی که در
تهیه غذا مشارکت دارند، علاقه بیشتری هم به خوردن آن نشان می دهند.

* بعضی کودکان علاقه چندانی به خوردن سبزی ها ندارند. برای پرهیز از هرگونه جر و بحث در مورد خوردن سبزی ها، تلاش کنید آن ها را در غذاهایی که مورد علاقه شان هستند، مانند پیتزا و لازانیا پنهان کنید.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا