بلند قد کردن کودک

گروه ترجمه:با پیشرفت علم و بالا رفتن سطح دانش عمومی بسیاری از خانواده ها تلاش میکنند فرزندشان رشد موثری داشته باشد و در این میان سراغ مواد غذایی متنوع میروند. پیروی از اصول تغذیه‌ای صحیح بر روند رشد و نمو و سلامت قدی کودک تاثیر مستقیم دارد، یعنی می‌تواند موجب بلند قد‌تر شدن کودک و …

گروه ترجمه:با پیشرفت علم و بالا رفتن سطح دانش عمومی بسیاری از خانواده ها تلاش میکنند فرزندشان رشد موثری داشته باشد و در این میان سراغ مواد غذایی متنوع میروند. پیروی از اصول تغذیه‌ای صحیح بر روند رشد و نمو و سلامت قدی کودک تاثیر مستقیم دارد، یعنی می‌تواند موجب بلند قد‌تر شدن کودک و رسیدن به پتانسیل قدی ناشی از ژنتیک شود. اما اینکه رژیم غذایی کودک باید چگونه باشد تا موجب بلند شدن قد او شود، پرسش بسیاری از والدین است. اینجا ما به شما میگوییم که چه موادی باید در رژیم غذایی روزانه کودکتان قرار دهید تا شاهد افزایش متناسب قد او شوید.
بلند قد کردن کودک
رژیم غذایی کودک باید چگونه باشد؟
در بیان نیازهای اساسی تغذیه کودکان علاوه بر تغذیه تکمیلی، تغذیه با شیر مادر تا ۲ سالگی بايد ادامه داشته باشد و از ۲ سالگی به بعد کودک باید روزانه هر یک از گروه‌های غذایی اصلی را با مقادير مشخص مصرف کند. بهتر است بدانید که اگر به میزان کافی مواد پروتئینی و کلسیم‌دار به فرزندتان بدهید، قد فرزندتان ۲۰-۳۰ سانتی‌متر از خود شما بلند‌تر می‌شود.
• حداقل ۲ واحد از گروه شیر و لبنیات
• ۲ تا ۲,۵ واحد از گروه گوشت‌ها و پروتئین‌ها (هر واحد گوشت معادل ۳۰ گرم گوشت پخته، يك عدد تخم مرغ، ۸۰ تا ۱۰۰ گرم حبوبات پخته یا ۳۰ گرم پنیراست)
• ۲ تا ۲,۵  واحد سبزی و صیفی‌ها
• ۲ تا ۲,۵  واحد میوه
• ۴ تا ۵ واحد از گروه غلات (نان، برنج، ماکارونی یا سیب‌زمینی)

چربی زیاد ندهید
در این محدوده سنی توصیه مي‌شود والدین مراقب باشند فرزندشان به خوردن غذاهای چرب عادت نکند. به جای استفاده از روغن‌های جامد و هيدروژنه بهتر است از روغن‌های مایع استفاده شود. روغن مایع را (روغن گیاهی از قبیل روغن سویا یا آفتابگردان و نه کره آب شده!) را بعد از این‌که برنج پخته و طبخ شد، تنها به میزان يك قاشق غذاخوری روی برنج بریزید، زیرا حرارت دیدن روغن بسیاری از مواد شیمیایی مفید آن مثل اسیدهای چرب ضروری را از بین می‌برد و روغن را تبدیل به ماده‌ای بی‌ارزش یا حتی خطرناک می‌کند.

تا دلتان میخواهد میوه بدهید
در مورد میوه و سبزی‌ها توصیه مي‌شود تنوع و نحوه سرو کردن اين گروه را رعایت کنید تا کودکان به خوردن مواد غذایی این گروه‌ بسیار مهم عادت و علاقه داشته باشند و به جای آنها به مصرف خوراکی‌های نشاسته‌ای، چرب یا شیرین و بی‌ارزش روی نیاورند.

روی هله هوله خط بکشید
مصرف شیرینی، شکلات، چیپس، پفک، فست فود و نوشابه‌های گازدار را برای فرزندتان محدود کنید و خوراکی‌های شیرین سالم از قبیل میوه‌های شیرین را هم در فواصل زمانی نزدیک به وعده اصلی به فرزندتان ندهید. در عوض آنها را با مقادیر مشخص و محدود به عنوان دسر بعد از وعده غذایی اصلی به فرزندتان بدهيد. اگر کودک چنین خوراکی‌هایی را قبل از غذای اصلی مصرف کند، سیر می‌شود و دیگر نمی‌تواند غذاي اصلی را که برایش در نظر گرفته‌اید، بخورد و تناوب زمانی گرسنگی، اشتها و برنامه غذایی‌اش بر هم می‌ریزد.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا