اسهال، علائم و روش درمان

اسهال یکی از بیماری های شایع دوران شیرخواری و کودکی است. کودکان بین سنین یک تا سه سال ممکن است به اسهال نوپایان یا اسهال کودکان دچار شوند. این بیماری هیچ گونه عوارض بلند مدتی ندارد. اسهال کودکان نوپا چیست؟ این بیماری در کودکانی که رشد و افزایش وزن آن ها طبیعی است و حال …

اسهال یکی از بیماری های شایع دوران شیرخواری و کودکی است. کودکان بین سنین یک تا سه سال ممکن است به اسهال نوپایان یا اسهال کودکان دچار شوند. این بیماری هیچ گونه عوارض بلند مدتی ندارد.
اسهال کودکان نوپا چیست؟
این بیماری در کودکانی که رشد و افزایش وزن آن ها طبیعی است و حال عمومی آن ها خوب است رخ می دهد. علت این بیماری نامشخص است، اما امکان دارد بی دلیل یا همراه با عفونت ویروسی روده ها و یا در اثر نجویدن غذا به اندازه کافی ایجاد شود. در این بیماری مدفوع آبکی و بدبو می شود و اغلب حاوی قطعات غذا همچون کشمش، هویج، نخود یا لوبیا است، در این صورت کودک در طول ۲۴ ساعت سه دفعه یا بیشتر مدفوع آبکی یا شل دفع می نماید.
علایم اسهال کودکان نوپا
غیر از داشتن مدفوع آبکی همراه با قطعات غذا، کودک احتمالا حال عمومی خوبی خواهد داشت، اشتهای خوبی دارد و به خوبی بازی و فعالیت می کند.
درمان اسهال کودکان نوپا
هر چند این بیماری خطرات جدی در پی ندارد، اما بهتر است کودک توسط پزشک مورد معاینه قرار گیرد تا علت اسهال او بررسی شود. پزشک رشد کودک را از طریق اندازه گیری قد و وزن بررسی خواهد کرد. این بیماری تاثیری بر رشد کودک ندارد، بنابراین نداشتن رشد طبیعی ممکن است نشانه اختلال دیگری باشد. گاهی پزشک دستور آزمایش مدفوع می دهد. این بیماری درمان خاصی ندارد، اما اگر کودک در جویدن و هضم غذاها مشکل دارد بهتر است غذا را برای او له یا آبکی کنید. در صورت بروز بیماری بهتر است آبمیوه (به خصوص آب سیب) را از رژیم غذایی کودک حذف کنید.
۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا