سفر وزرای اوپک به ایران

عربستان، پرنفوذترین عضو اوپک و روسیه تولید کننده بزرگ غیرعضو اوپک، روز سه شنبه توافق کردند تا تولید خود را در سطح ماه ژانویه فریز کنند، اما گفتند که این توافق مشروط به پیوستن دیگر تولید کنندگان است. این در حالی است که ایران که مصمم به افزایش تولید است، در این گفت و گوها …

عربستان، پرنفوذترین عضو اوپک و روسیه تولید کننده بزرگ غیرعضو اوپک، روز سه شنبه توافق کردند تا تولید خود را در سطح ماه ژانویه فریز کنند، اما گفتند که این توافق مشروط به پیوستن دیگر تولید کنندگان است. این در حالی است که ایران که مصمم به افزایش تولید است، در این گفت و گوها غایب بوده است.

برخی از اعضای اوپک نظیر قطر، ونزوئلا و کویت گفته اند آماده متوقف کردن افزایش تولید خود هستند. منابع نفتی در عراق هم گفته اند که بغداد از توافق جهانی که هدف آن جلوگیری از افزایش مازاد عرضه و کمک به ترمیم قیمت هاست، تبعیت خواهد کرد.

روز چهارشنبه، الوجیو دل پینو، وزیر نفت ونزوئلا و عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق برای رایزنی با زنگنه به تهران سفر می کنند.

ایران، رقیب منطقه ای عربستان بعد از لغو تحریم ها وعده داده که در ماه های آینده برای باز پس گرفتن سهم خود از بازار تولید خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

یک منبع آگاه نزدیک به مراجع تصمیم گیری در ایران گفت: «وضعیت ما کاملا با بقیه کشورهایی که در چند سال گذشته در سطح بالایی تولید داشته اند متفاوت است.»

این واقعیت که تولید نفت عربستان و روسیه در نزدیکی بالاترین رقم ها قرار دارد، دستیابی به هرگونه توافق در این زمینه را پیچیده و دشوار می سازد، زیرا ایران در حال حاضر حداقل یک میلیون بشکه در روز کمتر از ظرفیت خود و سطح قبل از تحریم ها تولید می کند.

دو منبع غیرایرانی نزدیک به بحث های اوپک گفتند، احتمالا در قالب این توافق، شرایطی ویژه به ایران پیشنهاد خواهد شد. «ایران در حال بازگشت به بازار است و باید به این کشور شانس ویژه ای داده شود، اما باید محاسباتی هم صورت پذیرد.»

این منابع در مورد شرایط ویژه پیشنهادی به ایران توضیحی ارائه نکردند. این شرایط می تواند شامل تعیین یک سقف افزایش تولید محدود برای این کشور یا ارتباط دادن افزایش تولید های آینده با ترمیم قیمت نفت باشد.

توافق قبلی نفتی بین کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به سال ۲۰۰۱ بر می گردد، یعنی زمانی که عربستان، کشورهای مکزیک، نروژ و روسیه را قانع کرد تا در کاهش تولید مشارکت کنند، اما مراکش هیچگاه از این طرح تبعیت نکرد و در مقابل اقدام به افزایش صادرات خود کرد.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا