تعلیق کالچو به خاطر مرگ یک پلیس

هولیگان‌های انگلیسی، زشت‌ترین چهره مشهور جهان فو‌تبا‌ل هستند که صحنه‌های وحشتناکی همچون فاجعه هیسل را به وجود آوردند. ایتالیا نیز از مشکل مشابهی رنج می‌برد که باعث ایجاد خشونت‌های پیاپی در کالچو می‌شوند. هوداران در ورزشگاه ها کاملا کنترل می‌شوند اما بیرون از آن، احساساتی عمل می کنند. هواداران آشوب‌گر در ایتالیا، «تیفوسی» نام دارند. …

هولیگان‌های انگلیسی، زشت‌ترین چهره مشهور جهان فو‌تبا‌ل هستند که صحنه‌های وحشتناکی همچون فاجعه هیسل را به وجود آوردند. ایتالیا نیز از مشکل مشابهی رنج می‌برد که باعث ایجاد خشونت‌های پیاپی در کالچو می‌شوند.

هوداران در ورزشگاه ها کاملا کنترل می‌شوند اما بیرون از آن، احساساتی عمل می کنند. هواداران آشوب‌گر در ایتالیا، «تیفوسی» نام دارند. آنها جوان‌های مسلحی هستند که از طریق اینترنت قرار می‌گذارند تا به مکان‌هایی که خشونت در آنجا وجود دارد، حمله‌ور شوند. تیفوسی ها جلوی دشمن‌شان یعنی پلیس، متحد می شوند.

آنها در یکی از دیدارهای لیوورنو و پروجا، پلاکاردی عریض را با عنوان «انتقام اسپانگولو می‌گیریم» به نمایش در آوردند. اسپانگولو هوادار آشوبگری بود که در درگیری با پلیس، پس از دیدار جنوا و میلان در سال ۱۹۹۵ جان خود را از دست داده بود.

در روز «سانتا آگاتا»، دو تیم اصلی جزیره یعنی کاتانیا و پالرمو، به مصاف هم رفتند. آشوب و خشونت حاکم در ورزشگاه، باعث مرگ پلیس ۳۸ ساله به نام «فیلیپه راسیتی» شد. او با یک بمب دستی به قتل رسید. یکی از بمب‌ها به داخل ماشین پلیس که راسیتی در آن حضور داشت، پرتاب شد و او را در همان لحظه جان خود را از دست داد. اولین گمانه‌ها، دلیل مرگ را خفگی نشان می داد. پس از کالبد شکافی مشخص شد جراحات وارد شده به شکم و کبد، دلیل اصلی مرگ او بوده است.

شواهد اولیه نشان داد که بمب دستی وارد شده، از شیشه ماشین به طور عمد از جایگاه تماشاگران در ورزشگاه توسط وسیله‌ای بی صدا به سمت خیابان پرتاب شده است. سپس به این قضیه مشکوک شدند و حدس زدند که این اتفاق، برنامه ریزی شده بود چون مقتول، هفته‌ پیش از آن واقعه در دادگاه جلوی دو هو‌اد‌ا‌ر آشوبگر شهادت داده بود. ممکن است تیفوسی‌ها به همین خاطر، انتقام گرفته باشند. دوست آن پلیس گفت: برای ما نقشه کشیده بودند. تحت تعقیب گروه کوچکی از هو‌اد‌ا‌ران آشوب‌طلب کاتانیا قرار گرفتیم. دود، نفس کشیدن را برای ما غیر ممکن کرد و من غش کردم.

پس از اظهارات او، ۲۲ نفر دستگیر شدند و پلیس به دنبال کشف رابطه‌ای میان تیفوسی ها و مافیا می‌گشت. رسوایی بزرگی در ایتالیا اتفاق افتاده بود. فدراسیون اعلام کرد تا وقتی ضمانتی برای تامین سلامت همه نباشد، نباید مسابقات فو‌تبا‌ل برگزار شود. سرخیو کامپاناریس، اتحادیه فو‌تبا‌ل ایتالیا خواستار تعلیق کالچو به مدت یک سال شد.

رییس پیشین کاتانیا، آنتونیو پولویرنتی که به خاطر این اتفاقات برکنار شد نیز در این زمینه گفت: باید مانع از برگزاری مسابقات فو‌تبا‌ل در سیسیل شد.

اما فقط بازی‌های سری A یک هفته‌ برگزار نشد و از هفته بعد از آن همه آشوب،‌ برگزاری این رقابت‌ها از سر گرفته شد اما بعد از سال‌ها،‌ همچنان پلاکاردهایی علیه پلیس در ایتالیا به نمایش در می‌آیند.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا