کیانوش رستمی: می‌خواهم رکورد دنیا را بزنم

از بهداد سلیمی، قوی‌ترین مرد ایران گرفته که آسیب‌دیدگی گریبان‌گیرش شده تا وضعیت معلق سهراب مرادی برای شرکت در این رویداد و خط‌خوردن نواب نصیرشلال، نایب‌قهرمان المپیک ٢٠١٢ لندن، از ترکیب این تیم. در شرایطی که بعید به نظر می‌رسد پولادمردان کشورمان بتوانند نتیجه تاریخی المپیک قبلی را (یک طلا، دو نقره و یک برنز) …

از بهداد سلیمی، قوی‌ترین مرد ایران گرفته که آسیب‌دیدگی گریبان‌گیرش شده تا وضعیت معلق سهراب مرادی برای شرکت در این رویداد و خط‌خوردن نواب نصیرشلال، نایب‌قهرمان المپیک ٢٠١٢ لندن، از ترکیب این تیم. در شرایطی که بعید به نظر می‌رسد پولادمردان کشورمان بتوانند نتیجه تاریخی المپیک قبلی را (یک طلا، دو نقره و یک برنز) در ریو تکرار کنند، چشم امید همه فقط به کیانوش رستمی است. وزنه‌بردار دسته ٨٥ کیلوگرم که به‌تازگی نایب‌قهرمان جهان شده و در اقدامی بحث‌برانگیز تصمیم گرفته تا المپیک ریو، خودش به‌تنهایی تمرین کند! اگرچه بعد از عملکرد ضعیف تیم ‌ملی در مسابقات اخیر آمریکا انتقادهای وزنه‌برداران از حسین توکلی، سرمربی تیم، علنی شد، اما کیانوش می‌گوید این تصمیم او هیچ ربطی به آن روزها ندارد.

‌بیشتر از یک ماه است که شما جدای از کادر فنی تمریناتتان را انجام می‌دهید. این موضوع مدتی است بحث‌برانگیز شده که چرا وزنه‌برداری که عضو تیم ‌ملی است باید خودش با برنامه‌های خودش تمرین کند. دلیل اینکه چنین تصمیمی گرفتید، چه بود؟

ببینید، من ١٦ سال است دارم در این رشته کار می‌کنم و تجربه زیادی در این سال‌ها به دست آورده‌ام. نمی‌خواهم این تجربه‌ها خاک بخورد و دست‌نخورده باقی بماند. احساس می‌کنم الان که در آستانه دومین حضورم در بازی‌های المپیک قرار دارم باید از آن استفاده کنم. این تصمیم من هم معنی‌اش این نیست که اعتقادی به حسین توکلی، سرمربی تیم‌ملی ندارم. آقای توکلی خودش قهرمان المپیک است و کارش را بلد است، اما من فکر می‌کنم بهتر است در فاصله شش ماه مانده تا المپیک ریو با برنامه‌های خودم تمرین کنم. خوشبختانه در همین مدت یک ماه و نیمی که خودم تمرین کردم شرایطم نسبت به گذشته خیلی بهتر شده. استایل وزنه بلندکردنم فرق کرده. طوری‌که به‌راحتی وزنه را بالای سرم می‌برم.

‌جالب است کادرفنی و فدراسیون با این خواسته شما موافقت کردند…

بله، به دلیل اینکه من مشکلی با کادرفنی ندارم و با آنها در ارتباط هستم و هماهنگی لازم را دارم.

‌برایتان سخت نیست تنهایی در سالن تمرین کنید؟

من تنها نیستم. در کمپ تیم‌های ملی تمرین می‌کنم و بقیه بچه‌ها کنارم هستند. اتفاقا قرار است تیم ‌ملی جمعه به اردوی کیش برود. من هم با آنها می‌روم. فکر می‌کنم اردوی کیش برای همه خیلی مفید باشد؛ چون شرایط، به شرایط آب و هوایی ریو در آن زمانی که بازی‌های المپیک برگزار می‌شود نزدیک است.

‌بعد از مسابقات قهرمانی جهان آمریکا، انتقادها از حسین توکلی علنی شد و ملی‌پوشان گفتند او در این رقابت‌ها وزنه‌های خوبی برایشان انتخاب نکرده که تیم نتیجه ضعیفی گرفته است. اینکه ربطی به آن روزها ندارد؟

نه اصلا این‌طور نیست. من در مسابقات جهانی مدال نقره گرفتم و همین مدال را با وزنه‌هایی که آقای توکلی برایم انتخاب کرد، به دست آوردم. اتفاقا می‌خواهم در المپیک ریو هم بگذارم تا ایشان وزنه‌های مرا انتخاب کند!

‌تیم‌ملی وزنه‌برداری در فاصله شش ماه مانده به المپیک، اصلا شرایط خوبی ندارد. بهداد سلیمی و سعید محمدپور مصدوم هستند. تکلیف سهراب مرادی برای حضور در این بازی‌ها هنوز مشخص نیست. روی مدال‌آوری‌ سایر نفراتی هم که هستند نمی‌توان حساب کرد. تنها کسی که الان همه امید به مدال او دارند شما هستید. خودتان چه ارزیابی‌ای از این موضوع دارید؟

دلم می‌خواهد برایم اتفاق قشنگی در المپیک ریو بیفتد. من نه برای مدال نقره و برنز، بلکه برای گرفتن بهترین نتیجه تمرین می‌کنم. من در مسابقات جهانی آمریکا هم می‌توانستم مدال طلا را بگیرم و رکورد دنیا را بزنم، اما قسمت نشد. هیچ‌وقت در تمام این سال‌هایی که وزنه می‌زدم، نشده بود وزنه از بالای سرم بیفتد. متأسفانه داوران با ناداوری‌شان نگذاشتند من مدال طلا را بگیرم. وقتی وزنه ٢١٩کیلوگرمی را بالا بردم ناگهان زنگ را زدند و گفتند خطا شده؛ چون آرنجت با زانویت برخورد کرده است. این در حالی بود که تمامی خبرنگاران و کارشناسانی که در سالن مسابقه بودند از وزنه‌زدن من فیلم گرفتند و چنین چیزی صحت نداشت. خیلی خوب می‌شد اگر ما در رقابت‌های وزنه‌برداری «ویدئو چک» داشتیم. با تمام این حرف‌ها،‌الان بدن آماده‌ای دارم و تمریناتم خوب پیش می‌رود. می‌روم تا رکورد دنیا را در المپیک بزنم.

‌درباره نتیجه کل تیم چه پیش‌بینی می‌کنید؟

صحبت‌کردن دراین‌باره واقعا سخت است. همه می‌دانند داشته‌های ما برای المپیک ریو خیلی کم هستند. بااین‌حال، بچه‌ها دارند کار می‌کنند و آقای توکلی هم با جدیت بیشتری نسبت به گذشته آنها را هدایت می‌کنند. ان‌شاءالله بتوانیم سربلند شویم.

‌مصدومیت بهداد سلیمی واقعا همه را ناراحت و نگران کرده. او چه وضعیتی دارد؟

بهداد که فعلا مشغول تمرینات بدن‌سازی است و وزنه‌زدن را شروع نکرده است. او بیرون از کمپ تیم‌ ملی بدنسازی می‌کند. چند روز پیش هم من دیدمش، نمی‌توانست خوب راه برود. ان‌شاءالله خدا کمکش کند زودتر به تمرینات برگردد.

‌اما کارشناسان می‌گویند اگر هم به تمرینات برگردد در این فاصله کم بعید است به بهبودی صددرصد برسد و در میدان بزرگی مانند المپیک که رقابت خیلی نزدیک است، کار بسیار سختی دارد؟

بله واقعا بهداد در المپیک کار بسیار سختی دارد.

‌شما چند وقت پیش از حمایت‌نکردن مسئولان ورزش از قهرمانان و مدال‌آوران گلایه کرده بودید و گفته بودید به ‌عنوان ورزشکاری که چهار مدال جهانی و یک مدال المپیک دارد اصلا رسیدگی نشدید. خبری از پرداخت جوایز و پاداش‌هایتان نیست؟

آقای سجادی، معاون قهرمانی وزارت ورزش چند روز پیش به سالن تمرینات آمدند و به نقل از آقای وزیر گفتند جوایز را تا آخر سال پرداخت خواهند کرد. امیدوارم همان‌طور که می‌گویند باشد؛ اما من می‌گویم حق خودمان را بدهند، چیز بیشتر نمی‌خواهیم.

‌پرداخت حقوق‌هایتان از طرف فدراسیون چطور بوده؟

خدا را شکر خوب بوده. آقای مرادی سر موقع حقوق همه را پرداخت می‌کنند.

۱۷۶/

دکمه بازگشت به بالا