خريد اينترنتي بين‌المللي با كارت‌هاي شتاب

اين خبر در حالي روز گذشته به نقل از بلومبرگ منتشر شده است كه به دنبال توافق هسته‌اي ايران با كشور‌هاي ۱+۵ و لغو تحريم‌ها تعاملات اقتصادي ايران با كشور‌هاي ديگر وارد مرحله تازه‌اي شده است. هر چند اخباري كه در ماه‌هاي اخير در اين حوزه منتشر شده است، بيشتر اين مساله را به ذهن …

اين خبر در حالي روز گذشته به نقل از بلومبرگ منتشر شده است كه به دنبال توافق هسته‌اي ايران با كشور‌هاي ۱+۵ و لغو تحريم‌ها تعاملات اقتصادي ايران با كشور‌هاي ديگر وارد مرحله تازه‌اي شده است. هر چند اخباري كه در ماه‌هاي اخير در اين حوزه منتشر شده است، بيشتر اين مساله را به ذهن متبادر مي‌كند كه لغو تحريم‌ها تعاملات تجاري و بازرگاني تجار و بازرگانان ايراني را تسهيل كرده و اگر اين امر در زندگي عامه مردم تاثير داشته باشد به واسطه بازرگانان است، اما اخبار جديد نشان مي‌دهد اين تعاملات در مناسبات خرد اقتصادي مانند خريد آسان شهروندان ايراني نيز تاثير دارد. به نظر مي‌رسد به زودي اين امكان فراهم خواهد شد كه ايرانيان از طريق كارت‌هاي عضو شتاب خريد بين‌المللي انجام دهند.

روزگار خريد اينترنتي

در سال‌هاي اخير خريد اينترنتي در ايران رونق فراواني يافته است و بسياري از ايرانيان ترجيح مي‌دهند به جاي رفتن به مغازه، گشتن ميان اجناس فروشندگان در غرفه‌ها و احتمالا چانه زدن بر سر قيمت، به صورت اينترنتي آنچه را احتياج دارند تامين كنند. بر اساس گزارشي كه مرداد امسال منتشر شده است آمارهاي بانك مركزي نشان مي‌دهد با احتساب سهم ١٧۵ هزار ميليارد ريالي خريد اينترنتي در كشور، ايراني‌ها روزانه ۴/١ هزار ميليارد ريال در چهار ماهه ابتداي سال خريد كرده‌اند. بر اساس اين آمار ميزان تراكنش‌هاي خريد اينترنتي از طريق شاپرك نشان مي‌دهد كل خريد‌هاي اينترنتي ثبت شده در فروردين ماه ٩۴ به بيش از ٣۵ هزار ميليارد ريال بالغ شده است. اين عدد در ارديبهشت در كل كشور با افزايش چند درصدي به نزديك ۴۵ هزار ميليارد ريال رسيده است. همين روال افزايشي در خرداد ادامه داشته و به عدد ۴٩هزار ميليارد رسيده است. اما اين روال در تيرماه كمي كاهش يافته و در جايگاه ۴۶ هزار ميليارد ريال ایستاده است. بر اساس گزارش بانك مركزي خريدهاي اينترنتي در كل كشور در فروردين ٣۵ هزار ميليارد و ١٣٩ ميليارد و ۵۵۵ ميليون ريال، در ارديبهشت ماه ۴۴هزار ميليارد و ۵۴۶ ميليارد و ۴٩ميليون ريال، در خرداد ماه به ۴٨ هزار ميليارد و ٩٣٣ ميليارد و ١٣٩ ميليون ريال رسيده است. اين روال در نخستين ماه فصل تابستان با كاهش نسبت به آخرين ماه فصل بهار به ۴۶هزار و ۶٣٣ ميليارد و ۶۶۶ ميليون ريال رسيده است. بر اين اساس كل خريدهاي اينترنتي ثبت شده در چهار ماهه ابتداي سال جاري به عدد ١٧۵ هزار ميليارد و ٢۵٢ ميليارد و ۴٠٨ ميليون ريال رسيده است كه نشان از رشد اين روال نسبت به سال‌هاي گذشته دارد. كل تراكنش‌هاي خريد اينترنتي در چهارماهه ابتدي سال ٩٣ به ١۴١ هزار ميليارد و ۵٨٧ميليارد و ۴١٧ ميليون ريال رسيده بود. آمار بانك مركزي از تراكنش‌هاي اينترنتي سال ٩٣ در فروردين عدد ١۶هزار ميليارد ريال، در ارديبهشت ۴٢هزار ميليارد ريال، در خرداد هزار ۴٣ميليارد و در تير ماه عدد ٣٩هزار ميليارد ريال را نشان مي‌دهد. اين روال حاكي از رشد خريدهاي اينترنتي در چهارماهه ابتداي سال جاري به نسبت سال گذشته است. به اين ترتيب ميزان خريدهاي اينترنتي در شبكه شاپرك در فروردين ماه ٩۴ نسبت به ٩٣ رشد١١۴درصدي داشته است. ارديبهشت ٩۴ نسبت به ٩٣ با رشد ۵درصدي، خرداد ماه ٩۴ نسبت به خرداد ٩٣ با رشد ١٢درصدي و تير ماه ٩۴ نسبت به تيرماه ٩٣ رشد ١٩ درصدي را شاهد بوده‌ايم. در كل ميزان خريدهاي اينترنتي انجام شده در چهار ماهه ابتداي سال ٩۴ نسبت به چهار ماهه ابتداي ٩٣ رشد ٢۴ درصدي داشته است. در همه ماه‌هاي امسال اين ميزان خريد اينترنتي وجود داشته است و برآورد‌ها حتي حاكي از افزايش آن دارد. با وجود اين، اين نوع خريد‌ها داخلي هستند، چرا كه به واسطه تحريم‌ها در اغلب موارد امكان خريد از طريق كارت‌هاي داخلي و دريافت كالاي خريداري شده وجود نداشت. اما اكنون به نظر مي‌رسد محدوديت‌ها در اين زمينه در حال رفع شدن است.

خريد بين‌المللي

بر اساس گزارشي كه روز گذشته خبرگزاري‌هاي داخلي به نقل از بلومبرگ منتشر كردند با قرارداد شركت پرداخت تركيه اي- آلماني ايزيكو با ايران به زودي خريد آنلاين بين‌المللي با كارت‌هاي عضو شتاب محقق خواهد شد. يك شركت پرداخت مستقر در استانبول اعلام كرد كه قراردادي را به امضا رسانده كه راه را براي شركت‌هايي كه به دنبال حضور در اقتصاد ۴۰۰ ميليارد دلاري ايران هستند، هموار مي‌كند. بارباروس اوزبوگوتو، مديرعامل شركت آلماني- تركيه‌اي ايزيكو گفت: قرارداد اين شركت با شركت پرداخت الكترونيكي PECCO به مشتريانش اين امكان را مي‌دهد كه با حدود ۲۳۰ ميليون كارت بانكي در ايران كه تا همين اواخر به هيچ سيستم مالي در خارج از ايران متصل نبودند، تراكنش انجام دهند. اوزبوگوتو افزود: ايزيكو قرارداد ورود به ايران را پس از لغو تحريم سيستم بانكي سوئيفت امضا كرده است. در ايران تمام بانک‌ها به يك سيستم واحد موسوم به شتاب متصل هستند و اين به معناي اين است كه مشتريان ايزيكو مي‌توانند محصولات خود را به دارندگان كارت‌هاي عضو شتاب بفروشند، بدون اينكه لازم باشد اين شركت با تك‌تك بانک‌ها ارتباط داشته باشد. او ادامه داد: اين قرارداد نخستين مورد در نوع خود است. اوزبوگوتو گفت: مديران اين شركت تحت پوشش بانك جهاني از زمان سفر به تهران در سال گذشته در حال كار روي توسعه فعاليت‌هاي خود در ايران بوده‌اند. اين امر يك پايگاه مستحكم را در كشوري كه تاكنون رقباي آمريكايي همچون پي‌پل (Paypal) و اسپرينت در آن حضور نداشته‌اند در اختيار اين شركت دومليتي قرار مي‌دهد. اوزبوگوتو درباره بازار داخلي ایزیکو گفت: ما در حال اجراي نقشي هستيم كه پي‌پل در كشورهايي همچون آلمان انجام مي‌دهد.
۱۱۱/

دکمه بازگشت به بالا