طراحی لباس تئاتر کودک و نوجوان مظلوم واقع شده است

طراح لباس نمایش «یک‌سیب‌برای‌دونفر» نمایش « یک سیب برای دو نفر» تازه‌ترین نمایش حمیدرضا ملاحسینی در تالار هنر روی صحنه می‌رود و با شیوه ای متفاوت به شکل فیلم شهری، کروماتیک و انیمیشن و با حضور بازیگر زنده؛نمایشی ضد جنگ برای مخاطبان کودک و نوجوان است. زیبا موسوی طراح لباس این نمایش است. وی در …

طراح لباس نمایش «یک‌سیب‌برای‌دونفر»
نمایش « یک سیب برای دو نفر» تازه‌ترین نمایش حمیدرضا ملاحسینی در تالار هنر روی صحنه می‌رود و با شیوه ای متفاوت به شکل فیلم شهری، کروماتیک و انیمیشن و با حضور بازیگر زنده؛نمایشی ضد جنگ برای مخاطبان کودک و نوجوان است.
زیبا موسوی طراح لباس این نمایش است. وی در رابطه با چگونگی پیوستن به گروه نمایش «یک سیب برای دو نفر» گفت: در تازه ترین اثر بی کلام آقای ملاحسینی که تمرین هایش با توجه به شیوه نوین اجرایی اش(تلفیق فیلم و تئاتر در راستای موضوع اثر) قریب به دو سال طول کشید، طراحی های من هم در طول این دو سال بارها عوض شد .در این نمایش، طراحی لباس ها تاریخ ، زمان و مکان خاصی ندارد و با توجه به تم ضد جنگ اثر از لباس هایی با زمینه سفید استفاده کردم اما برای تفکیک سه شخصیت اصلی برای هر کدام یک تک رنگ را در نظر گرفتم و از آن تک رنگ ها در بعضی از قسمت های لباس استفاده کردم.
طراح لباس نمایش«به کفشات نگاه کن»تصریح کرد: برای نشان دادن سه کاراکتر دیگر این نمایش، غول، درخت و نقاش به جهت نداشتن زمان کافی بازیگر برای تعویض لباس از المان ها و نشانه هایی که با توجه به این شخصیت ها طراحی شد که بازیگر بتواند آن نشانه ها را در کمترین زمان یا حتی در برابر مخاطب به لباس اصلی خود اضافه کند.
موسوی که فارغ التحصیل طراحی صحنه و لباس است درباره جایگاه این رشته در تئاتر می گوید: مشکل اصلی اینجاست که هنوزجایگاه طراحی لباس در بین برخی هنرمندان مشخص نشده است اما خوشبختانه کم کم به این سو می‌رویم که این هنر در تئاتر به خصوص تئاتر کودک و نوجوان جای خود را بیابد.این طراح  ادامه داد: در طراحی لباس نمایش«یک سیب برای دو نفر» سعی کردم که طراحی هارا در راستای شخصیت، ویژگی‌ها و ضوابط موجود در آن طراحی کنم.
موسوی در ادامه افزود: در آغاز هدفم انجام طراحی لباس برای تئاتر کودک و نوجوان نبود اما بر حسب اتفاق وارد مقوله طراحی لباس تئاتر کودک و نوجوان شدم. اما جذابیت و خلق کردن در آثاری که مخاطب کودک و نوجوان دارد برای من هیجان انگیزتر است و از نظر روحی من را اغنا می کند.
این هنرمند طراحی لباس در تئاتر کودک و نوجوان را  به لحاظ طراحی، فنی و ساخت و ساز، به مراتب دشوار تر از تئاتر در بخش بزرگسال می‌داند و می گوید: در تئاتر کودک به جهت داشتن شخصیت‌های غیر متعارف مثل حیوانات، اشیا، گیاهان و … طراح ناگزیر است طراحی این شخصیت‌های غیر‌متعارف را در قالب لباس برای آدمی انجام دهد و دست به طراحی های عجیب و غریب و گاهی ساخت و سازهایی غیر عادی بزند و این دشواری کار در بخش کودک و نوجوان بسیار متفاوت و دشوارتر از طراحی لباس تئاتر در بخش بزرگسال است، که متاسفانه در جامعه تئاتر نه برای نمایش کودک و نوجوان اهمیت خاصی قائل می‌شوند و نه به طراحان صحنه و لباس این بخش . طراحی لباس تئاتر کودک و نوجوان با توجه به دشوارتر بودنش بسیار مظلوم واقع شده است.
موسوی که جایزه ویژه برای طراحی لباس نمایش « پریماه در آسمان » به کارگردانی محمدرضا مالکی را در نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان دریافت کرده است؛ در همین رابطه متذکر شد:به اعتقاد من برای حفظ شأن و جایگاه و شناساندن تئاتر کودک و نوجوان در ابتدا باید از خودمان شروع کنیم به همین منظور سال گذشته در چهارمین جشنواره بین المللی مد و لباس غرفه‌ای به عنوان طراحی لباس تئاتر کودک و نوجوان برپا کردم که در این غرفه لباس هایی با طراحی هایم از نمایش های تئاتر کودک و نوجوان که روی صحنه رفته بود را به معرض تماشا گذاشتم و با استقبال مخاطبان روبه‌رو شدم.
این طراح لباس مشکلات موجودبرای طراحان لباس در عصرحاضر را اینچنین توصیف کرد: ابتدایی‌ترین و شاید مهم ترین مشکل برای ما مسئله بودجه است. در تئاتر امروز به خاطر وجودمشکلات مالی و هزینه ای که طراحی و اجرای طرح دربردارد،بسیاری از کارگردان‌ها ترجیح می‌دهند باکم ترین هزینه ممکن لباس نمایش خود را فراهم کنند در حالی که از تاثیر لباس بر بازیگر و تماشاگران وانتقال بهترمفهوم نمایش غافل هستند.لباس می‌تواند به تماشاگر در کشف شخصیت بازیگر کمک کند و اگر بازیگری بازی خوبی نداشته باشد لباس به خود او و تماشاگرش بسیار کمک خواهدکرد.خوشبختانه در این نمایش بحران بودجه ومشکلات پیرامونش بسیار کمتر بود.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا