افزایش دقت جی پی اس تا یک سانتیمتر

تجهیزات GPS با استفاده از شبکه ای از ماهواره های فضایی می توانند موقعیت و سرعت حرکت کاربران را مشخص کنند. با استفاده از این شیوه، موقعیت کاربر بر اساس مدت زمان دریافت سیگنال از چهار ماهواره یا بیشتر، با دقت ۱۰ متر‏ محاسبه می شود. مسیریابی دقیق‏، تنها کاربرد فناوری GPS نیست؛‎ بلکه افزایش …

تجهیزات GPS با استفاده از شبکه ای از ماهواره های فضایی می توانند موقعیت و سرعت حرکت کاربران را مشخص کنند. با استفاده از این شیوه، موقعیت کاربر بر اساس مدت زمان دریافت سیگنال از چهار ماهواره یا بیشتر، با دقت ۱۰ متر‏ محاسبه می شود.
مسیریابی دقیق‏، تنها کاربرد فناوری GPS نیست؛‎ بلکه افزایش دقت GPS زمینه ساز ورود خودروهای بدون راننده به جاده ها و افزایش امنیت سفرهای هوایی است. به همین علت اخیرا سیستم بهبودیافته ای موسوم به DGPS با بهره گیری از ایستگاه های زمینی برای ارسال سیگنال های ردیابی، توانسته است دقت مسیریابی را تا یک متر کاهش دهد. اما هنوز هم این دقت برای استفاده از خودروهای بدون سرنشین کافی نیست.
محققان برای افزایش دقت تجهیزات GPS، حسگری را به سیستم اضافه کردند که اطلاعات اضافی را در اختیار می گذارد و دقت این تجهیزات را به یک سانتی متر می رساند؛ البته این ایده جدید نیست، اما در گذشته برای ادغام اطلاعات به دست آمده از ماهواره و حسگر باید از کامپیوترهای بسیار پیشرفته استفاده می شد‏، در حالی که اکنون با بهره گیری از الگوریتم های جدید، توان محاسباتی مورد نیاز برای این کار تا حد توان محاسباتی تراشه های موجود در تجهیزات قابل حمل امروزی‏ از جمله گوشی های هوشمند کاهش یافته است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه IEEE Transactions on Control Systems Technology منتشر شده است.
۱۹۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا