ابداع واکسنی که سرطان را به خاطر می‌سپارد

به گزارش سرویس علمی ایسنا، محققان دانشگاه ویتا سالو سن رافائل در میلان سلول‌های ایمنی را به شکلی مهندسی کرده‌اند که نه تنها قابلیت دفاع طبیعی بدن را برای مبارزه با تومورها افزایش داده، بلکه برای کل عمر به نگهبانی پرداخته و مانند یک واکسن عمل می‌کنند. به گفته محققان، این رویکرد شبیه برخورداری از …

به گزارش سرویس علمی ایسنا، محققان دانشگاه ویتا سالو سن رافائل در میلان سلول‌های ایمنی را به شکلی مهندسی کرده‌اند که نه تنها قابلیت دفاع طبیعی بدن را برای مبارزه با تومورها افزایش داده، بلکه برای کل عمر به نگهبانی پرداخته و مانند یک واکسن عمل می‌کنند.

به گفته محققان، این رویکرد شبیه برخورداری از یک داروی زنده است که بطور مستمر نسبت به بازگشت سرطان هوشیار بوده و به سرعت آن را از بدن حذف می‌کند.

این یافته‌ها برای نخستین بار نشان داده‌اند که سلول‌های T حافظه‌دار حداقل تا ۱۴ سال در بدن باقی می‌مانند.

در یک کارآزمایی بالینی در بیمارستانی در میلان، به ۱۰ بیمار که تحت پیوند مغز استخوان قرار گرفته بودند،‌ درمان ارتقادهنده سیستم ایمنی ارائه شد که شامل سلول‌های T حافظه‌دار بود. این سلول‌ها تا ۱۴ سال در بدن این افراد باقی ماندند.

درمان‌های سیستم ایمنی که سیستم ایمنی خود بدن را مهار می‌کند، می‌تواند جایگزین روش شیمی‌درمانی شود که به سلول‌ها آسیب می‌رساند. اما یکی از بزرگترین چالش‌ها، ماندگار کردن این تغییرات برای جلوگیری از عود مجدد سرطان است.

تحقیقات نشان داد که این سلول‌ها می‌توانند بسیار طولانی‌تر از درمان‌های اصلی سرطان در بدن باقی بمانند.

محققان اکنون در حال کار بر روی موج جدیدی از سلول‌های ایمنی هستند که می‌توانند از مولکول‌های حسگر موسوم به گیرنده‌های آنتی‌ژن برای پیگیری و از بین بردن طیف گسترده‌ای از سرطان‌ها استفاده کنند. زمانی که این سلول‌ها با سلول‌های دارای حافظه ترکیب شوند، می‌توانند درمانی تولید کنند که بدن را بطور موثر در برابر سرطان واکسینه می‌کند.

این تحقیق در نشست سالانه انجمن پیشرفت‌های علم آمریکا در واشنگتن ارائه شده است.

همچنین در تحقیق جداگانه‌ای که در این نشست ارائه شد، تیمی از دانشمندان مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون در سیاتل نشان دادند که رویکرد ایمنی درمانی سلول‌های T آن‌ها برای سرطان خون از نرخ موفقیت فوق‌العاده چشمگیر ۹۴ درصد در بیمارانی برخوردار بوده که تنها چند ماه از عمرشان باقی مانده بود.

۱۱۱/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا