ازبابک ها و دکل ها ‌ شر مند‌ه باشيد!

علی طجوزی: جایی که با توجه به رکود ونزدیک بودن سال نو حساسیت ویژه ای نیز برای مردم پیدا کرده است . به نظر می رسد مخالفان دولت با درک این موضوع سعی دارند که اقتصاد را تبدیل به پاشنه آشیل دولت کرده و از طریق این دیوار کوتاه سنگ‌ها را در مسیر دولت بیندازند …

علی طجوزی: جایی که با توجه به رکود ونزدیک بودن سال نو حساسیت ویژه ای نیز برای مردم پیدا کرده است . به نظر می رسد مخالفان دولت با درک این موضوع سعی دارند که اقتصاد را تبدیل به پاشنه آشیل دولت کرده و از طریق این دیوار کوتاه سنگ‌ها را در مسیر دولت بیندازند .
به عبارت دیگر جناح هایی که خواهان حضور حداکثری طیف خود به مجلس هستند از هر راهی سعی می کنند که دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم وهمراهان وهم پیمانان آنان را زیر سوال برده تا از این طریق باعث ریزش اقبال و آرای مردمی به آنان بشوند .مثل حمله به دستاوردهای اقتصادی برجام که در آخرین واکنش ها الیاس نادران، نماینده اصولگرای مجلس نهم در نشستی که در خبرگزاری نسیم برگزار شد ضمن انتقاد نسبت به عدم شفافیت دولت اظهار کرد که  لغو تحریم‌های پس از برجام دروغ بود.
حمله با توپ گزارش رشد
البته رسانه های همنوا با طیف مخالف دولت و اصلاح طلبان حامی دولت هم هر روز از یک زاویه اقدام به انتقادی اقتصادی از دولت می کنند که فعلا بر عدم شفافیت ومحرمانه بودن برخی آمار در دولت متمرکز شده وآن را نافی ادعای دولت می خوانند .
اخیرا یکی از این رسانه ها طی گزارشی نوشته است :« یکی از مهم ترین آمارهای اقتصادی که در دولت تدبیر و امید از دسترس خارج و به اصطلاح محرمانه شده، آمار رشد اقتصادی است. به تازگی نیز بانک مرکزی در ارائه آمارهای اقتصادی سه‌ماهه دوم سال ۹۴ با اعلام تغییرات شاخص‌های عمده اقتصادی ترجیح داده اشاره‌ای به رشد اقتصادی امسال نداشته باشد و باز هم رشد اقتصادی سال قبل را در لیست آماری خود گنجانده است.در واقع این دومین باری است که در اعلام آمارهای اقتصادی ۳ ماهه،  بانک مرکزی رشد اقتصادی را اعلام نمی کند و پیش از این هم بانک مرکزی  در سه ماه فصل بهار از اعلام رشد اقتصادی خودداری کرده بود.درهر حال در آمارهای  اقتصادی سه‌ماهه دوم امسال نیز مانند فصل قبل، نرخ رشد اقتصادی سال ۹۳ با نفت ۳ درصد و بدون نفت۸/۲ درصد اعلام شده است.این در حالی است که پیش از این مسئولان اقتصادی کشور از کاهش شدید نرخ رشد اقتصادی در سال ۹۴ در مقایسه با سال ۹۳ خبر داده و ۴ وزیر هم در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نسبت به بحرانی شدن اوضاع اقتصادی هشدار داده بودند. بانک جهانی هم در گزارش خود از منفی شدن نرخ رشد اقتصادی ایران خبر داده بود ولی سکوت دولت در این باره و امتناع از اعلام رشد اقتصادی ۲ فصل گذشته معنایی جز منفی شدن نرخ رشد ندارد».
البته این برداشت مخالفان است  اما آمار وارقام چیزدیگری می گویند . در واقع یکی از مهم‌ترین و موفق ترین اقدامات دولت یازدهم اعمال سیاست‌های کنترل تورم بوده است به صورتی که تورم بیش از ۴۲ درصد را به کمتر از ۱۶ درصد رسانده که این اقدام بسیار موفقیت آمیزی برای اقتصاد کشور به حساب می آید.   همچنین دولت توانسته نرخ رشد اقتصادی را از۸/۶-  در دولت دهم به حدود ۲ درصد برساند که این اقدامی بسیار مثبت و موفقیت‌آمیزی بوده است.
جواب در اولین فرصت
با این حال دولت یازدهم این روزها از هر راهی که بتواند سعی در بازگرداندن اقتصاد به مسیر اصلی اش دارد كه اين مسئله نیز انتقادها را بی پاسخ نمی گذارد ودر اولین فرصت اقدام به پاسخگویی می‌کنند. به نحوی که دیروز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور از تریبون هفدهمین همایش ملی معرفی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز استفاده کرد وحسابی از خجالت منتقدان دولت درآمد . معاون اول رئیس‌جمهور با انتقاد از کسانی که از دولت می‌خواهند به خاطر عدم انتشار گزارش سه‌ماهه در خصوص یک شاخص اقتصادی شرمنده باشد، گفت: کسانی باید شرمنده باشند که بابک زنجانی درست کرده و دکل نفتی گم کردند؛ ده‌ها فساد در کشور شکل داده و فساد را نهادینه کردند. وي گفت: دولت از نقد و تذکر داده شده استقبال کرده و تلاش می کند تا با شفاف سازی آمارهای مورد نیاز را در اختیار جامعه قرار دهد اما کسانی که این تعابیر را به کار می برند باید شرمنده اقداماتی باشند که کشور را به سمت ویرانی هدایت می کرد. جهانگیری با بیان اینکه ۷۰۰ میلیارد دلار از منابع نفت کشوردر سال‌های گذشته نابود شد، گفت: امروز و در شرایطی که قیمت جهانی نفت به پایین ترین حد خود رسیده کشورهای منطقه برای اینکه اقتصادشان کمتر دچار نوسان شود از حساب ذخیره ارزی خود برداشت می کنند اما متاسفانه مسئولان گذشته یک دلار در حساب ذخیره ارزی کشور باقی نگذاشتند. وی با اشاره به اینکه دولت با همه مسائل توانسته مانع از نوسانات ارزی در اقتصاد کشور شود، گفت: کسانی باید شرمنده باشند که خرج کردند و بدهی هایی بزرگ بر عهده دولت بعد قرار دادند و یک دولت به معنای واقعی بدهکار ایجاد کردند که یک رقم از تعهدات آنکه از سوی وزارت اقتصاد و دارایی اعلام شده ۳۸۰ هزار میلیارد تومان است. معاون اول رییس جمهور افزود: کسانی باید شرمنده باشند که ۲۲ میلیارد دلار در ۱۷ ماه از پول‌های کشور را به بهانه واهی جلوگیری از نوسانات قیمت ارز به استانبول و دوبی برده و فروختند، در حالی که بعد از آن باز هم کشور دچار شوک اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی شد. این در حالی است که یک ایرانی فقط می تواند ۵ هزار دلار از کشور خارج کند. جهانگیری شرمندگی را برای کسانی دانست که ۱۷ هزار میلیارد تومان ظرف ۱۸ ماه از منابع بانک مرکزی بدون مجوز قانونی برداشتند، وی گفت: کسانی باید شرمنده باشند که جسورانه مصوبه دولت برای فروش بیش از ۱ میلیون متر مربع از زمین های پارک پردیسان را دادند که خوشبختانه اولین مصوبه دولت تدبیر و امید لغو مصوبه فروش زمین های این پارک بود.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا