پس از زمین خواری و کوه خواری؛ اینک موقوفه خواری

به گزارش موبنا ، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره سراسری فرهنگی و هنری وقف، چشمه همیشه جاری، از وجود «موقوفه خواری» در کشور خبر داد و گفت :فردی مغازه موقوفه را تصرف کرده و به جای دادن اجاره واقعی ۲۰ درصد از اجاره را پرداخت می …

به گزارش موبنا ، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره سراسری فرهنگی و هنری وقف، چشمه همیشه جاری، از وجود «موقوفه خواری» در کشور خبر داد و گفت :فردی مغازه موقوفه را تصرف کرده و به جای دادن اجاره واقعی ۲۰ درصد از اجاره را پرداخت می کند.
حجت الاسلام «احمد شرفخانی» روز چهارشنبه در این مراسم که در همدان برگزارشد افزود: در این مواقع افراد خاطی تنها حق خدا را پایمال نکردند، بلکه حق مردم نیز تضییع شده است چون به خواست واقف باید از درآمد حاصل از این محل وسایلی برای افراد بدون سرپرست تهیه و یا در محل های دیگر هزینه شود.
وی با ذکر اینکه یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مستاجر اماکن موقوفه هستند، گفت: برای عید امسال از محل درآمد حاصل از موقوفات ۲۶ میلیارد ریال برای تهیه لباس ایتام هزینه شده است.
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف بیان کرد: ۱۷۳ هزار وقف در کشور وجود دارد که برای هر یک از آنها می توان یک فیلمنامه تهیه کرد.
شرفخانی افزود: ۵۰۰ دانشگاه و مرکز علمی به همراه یک هزار باب مدرسه در کشور موقوفه هستند در حالی که نامی از واقفان نمی آید چون وقف بی منت است.
وی اظهار کرد: امسال سه هزار موقوفه با ارزش ریالی بالا در کشور ثبت شده است که با این وجود همچنان این مجموعه در کشور مهجور است.
وی تاکید کرد: هنرمندانی که هنجارها و ناهنجاریهای جامعه را به تصویر می کشند باید با انتشار تصاویری از وقف این سنت حسنه را ترویج دهند.
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف درباره برخی از وقف ها گفت: ۷۰۰ سال پیش وقف هایی برای حیوانات صورت گرفته به گونه ای که برای جلوگیری از تلف شدن پرندگان در زمستان آذوقه برای پرندگان پخش می کردند.
حجت الاسلام شرفخانی افزود: با توجه به اینکه در گذشته امکانات و یخچال برای نگهداری گوشت وجود نداشت برخی مواقع بخشی از گوشت نصیب گربه شده و این امر موجب بروز تنش در خانواده ها بین زوجین می شد.
وی اضافه کرد: یکی از اهالی خراسان رضوی برای پیشگیری از بروز اختلاف بین زن و شوهر اقدام به فروش اموال و پخش گوشت رایگان کرد.
وی اضافه کرد: چنانچه گوشت مصرفی خانواده ای نصیب گربه می شد آنها با مراجعه به این واقف گوشت خود را تهیه می کردند و این امر از بروز اختلاف جلوگیری کرد.
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف اظهار کرد: همچنین در ایام قدیم برخی مواقع هنگام انتقال کوزه آب به منزل توسط رعیت، کوزه می شکست که برای جلوگیری از برخورد قهری با رعیت برخی از افراد وقف کوزه کردند.
شرفخانی با ذکر اینکه ۲۵ درصد بیمارستانهای دولتی وقفی هستند بیان کرد: یک دوره پس از بروز بیماری مصری بعلت نبود مرکز درمانی بیماران تلف می شدند.
وی افزود: فردی در شیراز به نام «نمازی» تمامی اموال خود را برای ساخت مرکز درمانی وقف کرد و هم اینک این استان به قطب مرکز درمانی تبدیل شده است.
وی با ذکر اینکه ۷۰۸ نوع نیت وقف وجود دارد تاکید کرد: وقف تنها به مسجد و حسینیه ختم نمی شد بلکه در زمینه انرژی هسته ای هم وقف اتفاق افتاده است.
۱۹۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا