قانون انتخابات باید تغییر کند

به گزارش ایرنا، وزیر کشور در این نشست به موضوع تبلیغات انتخابات نامزدها اشاره کرد و گفت: برخی رسانه‌ها جبهه دیو و دلبر درست می‌کنند، چرا این کار انجام می‌شود؟ هر کسی در شورای نگهبان با این همه دقت تأییدیه گرفته است، ما حق نداریم اینها را طبقه‌بندی بد و خوب کنیم، اینها کسانی هستند …

به گزارش ایرنا، وزیر کشور در این نشست به موضوع تبلیغات انتخابات نامزدها اشاره کرد و گفت: برخی رسانه‌ها جبهه دیو و دلبر درست می‌کنند، چرا این کار انجام می‌شود؟ هر کسی در شورای نگهبان با این همه دقت تأییدیه گرفته است، ما حق نداریم اینها را طبقه‌بندی بد و خوب کنیم، اینها کسانی هستند که در نظام جمهوری اسلامی تابع مقررات مجوز فعالیت گرفته‌اند.
رئیس شورای امنیت کشور ادامه داد: این‌که اینها را آدم‌هایی می‌دانیم که به دنبال نفوذ و تسخیر هستند، علایم بدی است که آثار اجتماعی آن نیز بد است. تضاد، تنش و تقویت تردید و ابهام در جامعه ایجاد می‌کند و این آفت اولیه‌ای است که رهبر معظم انقلاب درباره انسجام و وحدت می‌فرمایند.
وی اضافه کرد: بنا بر این است همه کسانی که توسط شورای نگهبان تایید شدند، افراد خوب و دلسوزی هستند مگر این‌که بگوییم یک شورای نگهبان دیگری بگذاریم که اینهایی که از شورای نگهبان اول بیرون می‌آیند، شورای دومی بررسی کند که من فکر می‌کنم باز هم بعضی افراد قانع نخواهند شد.
وزیر کشور گفت: برخی دوستان قبل از ثبت‌نام‌ها پیش من می‌آمدند که من می‌دیدم فردی است که زمینه سیاسی دارد و آدم خوبی است. می‌گفتم در انتخابات داوطلب شود که به دو دلیل می‌گفتند کاندیدا نمی‌شوند، یک دلیل بالا بودن هزینه‌ها و یک دلیل ترس از آبرو بود. خیلی بد است در جمهوری اسلامی کسی به خاطر ترس از آبرو جلو نیاید.
رحمانی‌فضلی افزود: ما به لحاظ امنیت در شرایط بسیار خوبی در داخل هستیم و به‌عنوان مسئول امنیت کشور این را می‌گویم که این به معنای نداشتن تهدید نیست، به معنای کنترل، رصد، مدیریت و تسلط بر موضوع است و مبانی این کنترل نیز مردم هستند.
وی ادامه داد: در حوزه وحدت و انسجام ملی واقعا در شرایط مطلوبی قرار داریم. وحدت و انسجام ما در شرایط بسیار خوبی است. سران قوا در همکاری بسیار خوبی به‌سر می‌برند و جلساتی با رهبر معظم انقلاب دارند که راهگشاست.
رئیس شورای امنیت کشور اضافه کرد: ما شاهد بودیم ٣‌سال قبل در این کشور، سران قوا در صحن مجلس مشکل داشتند و این اختلاف تا بدنه جامعه کشیده شد. حال انتقاد و روش متفاوت مطرح می‌کنند اما اختلافی بین آنها نیست.
برخورد با برهم‌زنندگان تجمعات قانونی
رحمانی‌فضلی افزود: نگران امنیت انتخابات هم نباید باشیم زیرا ما مراقب امنیت کشور هستیم و از فعالیت‌های در چارچوب قانون حمایت کرده و دستور داده‌ایم با کسانی که تجمعات قانونی را برهم می‌زنند برخورد شود.
وی ادامه داد: باید بعد از برگزاری انتخابات قانون انتخابات عوض شود. نحوه ثبت‌نام‌ها یا چگونگی تحقیقات محلی باید اصلاح شود زیرا تفاسیر مختلفی در این مورد وجود دارد.
رحمانی‌فضلی با تاکید بر این‌که باید نقش احزاب را در انتخابات پررنگ کنیم، افزود: ما ایرادات قانون انتخابات را جمع‌آوری کردیم و باید فضا در مجلس دهم برای اصلاح قانون انتخابات مهیا شود.
وی یادآور شد: به ما می‌گویند پول‌های کثیف اکنون وارد انتخابات شده که ما در جواب گفتیم که این مسائل را یک‌سال پیش مطرح کردیم. این مسائل باید حتما حل شود.
رحمانی‌فضلی افزود: ما به دنبال برگزاری انتخابات الکترونیکی بودیم و در این زمینه با شورای نگهبان هم تعامل داشتیم اما درنهایت شورای نگهبان سخت‌افزار این انتخابات را تایید کرد، اما نرم‌افزار آن را تایید نکرد و با برگزاری انتخابات الکترونیکی مخالفت شد.
وزیر کشور گفت: گفته شد هیأت‌های اجرایی عمدا تعداد زیادی را تایید صلاحیت کردند تا زحمات شورای نگهبان را زیاد کنند. ما با قانون خودمان صلاحیت افراد را بررسی کردیم و شورای نگهبان نیز با قانون خود صلاحیت‌ها را مورد بررسی قرار داد.
رحمانی‌فضلی افزود: براساس قانون ما با استعلام از مراجع چهارگانه صلاحیت‌ها را مدنظر قرار دادیم. مراجع چهارگانه اعلام کردند که حدود ١٠‌هزار نفر فاقد سابقه هستند. بنابراین این افراد از نظر قانون ما مورد تایید بودند البته ما فرصت کافی برای تحقیقات محلی نداشتیم. ما هیچ قصد و غرضی هم در تایید صلاحیت‌ها نداشتیم.
وی یادآور شد: می‌گفتند نهضت ثبت‌نام انجام شده تا شورای نگهبان تحت فشار قرار گیرد، درحالی‌که جناحی که درباره او گفته می‌شد نهضت ثبت‌نام به راه افتاده نسبت به جناح دیگر کمتر ثبت‌نام کرده بود.
وزیر کشور همچنین به بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان و هیأت‌های نظارت اشاره کرد و گفت: در این مسأله سران ٣ قوه و مسئولان وارد شدند. حرف ما هم این بود که باید شرایط حداقلی برای رقابت شکل بگیرد و حق کسانی که صلاحیت دارند از بین نرود.
جلسات متعدد با آیت‌الله جنتی
و دفتر رهبر معظم انقلاب
رحمانی فضلی افزود: من جلسات متعددی با آقای جنتی داشتم و حتی به دفتر رهبری هم رفتم که توصیه‌ها و ارجاعات متعددی از سوی دفتر رهبری به شورای نگهبان انجام شد و این توصیه‌ها نقش موثری در بررسی صلاحیت‌ها داشت.
وی ادامه داد: من ٥ جلسه به دفتر رهبری رفتم و دفتر رهبری هم افرادی را به شورای نگهبان فرستادند تا دیدگاه‌های وزارت کشور را آنجا مطرح کنند. من با مسئولان نظام هم مکاتبه داشتم و لزوم رقابت انتخاباتی و تشویق مردم به حضور در انتخابات را یادآور شدم که نتیجه همه این تلاش‌ها تایید صلاحیت ‌یک‌هزار و ٥٠٠ نفر دیگر بود.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا