آیا روزهای خوب بورس تهران تداوم می یابد؟

به گزارش رویترز، شاخص بورس تهران روز ۱۶ ژانویه زمانی که تحریم ها لغو شد، شاهد رشد ۱۸.۳ درصدی بود.  متوسط گردش تجاری روزانه این بورس نسبت به سال گذشته ۳ برابر شده و به ۱۵۰ میلیارد دلار رسیده است. اقتصاد ایران همچنان گرفتار نرخ رشد نزدیک به صفر است. نرخ بیکاری بالای ۱۰ درصد …

به گزارش رویترز، شاخص بورس تهران روز ۱۶ ژانویه زمانی که تحریم ها لغو شد، شاهد رشد ۱۸.۳ درصدی بود.  متوسط گردش تجاری روزانه این بورس نسبت به سال گذشته ۳ برابر شده و به ۱۵۰ میلیارد دلار رسیده است.

اقتصاد ایران همچنان گرفتار نرخ رشد نزدیک به صفر است. نرخ بیکاری بالای ۱۰ درصد است و بسیاری از بانک ها با انبوهی از بدهی ها مواجه اند.

در نتیجه، برخی مفسران هشدار می دهند که رشد این بازار پرنوسان ممکن است دوام نداشته باشد.

رسانه های ایرانی نوشتند: «بورس تهران در حال نادیده گرفتن هشدارها و وضعیت بازارهای جهان است…بورس همان مسیر سال ۲۰۱۵ را دارد طی می کند که نتیجه آن تنها از بین رفتن اعتماد و پر کشیدن سرمایه از این بازار است.»

اما بسیاری از سرمایه گذاران معتقدند که با برقراری مجدد ارتباط اقتصاد ایران با بقیه دنیا و جذب سرمایه و تکنولوژی خارجی، پایان تحریم ها موجب رشد سریع اقتصادی درازمدت خواهد شد.

ملایری، رئیس بخش مدیریت سرمایه در موسسه گریفون کپیتال در تهران که که ماه گذشته یک صندوق سهام خارج از کشور با تمرکز بر ایران ایجاد کرد گفت: «۶ تا ۱۲ ماه طول خواهد کشید تا سودهای واقعی حاصل از لغو تحریم ها نصیب شرکت ها شود.»

برخی اقتصاددانان معتقدند تولید ناخالص داخلی ایران ممکن است در چند سال آینده به طور متوسط ۵ تا ۶ درصد رشد سالانه را تجربه کند. به گفته ملایری، این موجب سوددهی ۱۵ تا ۲۵ درصدی سالانه برای شرکت ها خواهد شد. همچنین سود سهام بالا و در حدود ۱۲ درصد است.

تاکنون، سهام شرکت های خودروسازی عامل اصلی رشد شاخص بورس بوده اند. سهام ایران خودرو که اخیرا قراردادی با شرکت پژو منعقد کرده، ۵۲ درصد رشد داشته است. سهام شرکت های داروسازی و مهندسی هم رشد داشته، اما سهام بانک ها و شرکت های پتروشیمی رشد مناسبی نداشته است.

تقریبا تمام سهام هایی که اخیرا فروخته شده اند توسط سرمایه گذاران خرد داخلی خریده شده اند. اکثر خارجی ها همچنان محتاط هستند و در حالی که فرستادن پول به ایران آسان تر شده، اما بانک های بین المللی هنوز روابط عادی خود با ایران را از سر نگرفته اند.

اما ورود سرمایه های خارجی به اقتصاد ایران در حال افزایش است. ربیعی، مدیر گروه سرمایه گذاری تورکوئیز پارتنرز که اکثر دارایی های خارجی وارد شده به بورس تهران را مدیریت می کند، برآورد کرد که در طی ۳ ماه گذشته، ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار سرمایه وارد کشور شده و کل سرمایه ورودی را به نزدیک ۱۰۰ میلیون دلار رسانده است.

ربیعی گفت: «ممکن است در طی ۱۲ ماه آینده شاهد ورود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی جدید به ایران باشیم.» البته این رقم در مقایسه با رقم سرمایه موجود در بازار ایران (۹۴ میلیارد دلار در بازار ارز) رقمی ناچیز است، اما شروعی برای تبدیل سرمایه گذاران خارجی به یک نیروی مهم در بازار ایران است.
۱۱۱/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا