مثلث فاجعه

اینطور که از شواهد پید‌است، سرنوشت خوبی در انتظار ٣ نماینده فوتبال ایران در لیگ‌ قهرمانان آسیا نخواهد بود. وقتی این مسأله را کنار حذف نفت (که ‌سال قبل به جمع ٨ تیم پایانی راه یافته بود) در مرحله پلی‌آف می‌گذاریم، به جمع‌بندی خوبی نمی‌رسیم. ذوب‌آهن، سپاهان و تراکتورسازی ٣ نماینده دیگر ایران در لیگ‌قهرمانان …

اینطور که از شواهد پید‌است، سرنوشت خوبی در انتظار ٣ نماینده فوتبال ایران در لیگ‌ قهرمانان آسیا نخواهد بود. وقتی این مسأله را کنار حذف نفت (که ‌سال قبل به جمع ٨ تیم پایانی راه یافته بود) در مرحله پلی‌آف می‌گذاریم، به جمع‌بندی خوبی نمی‌رسیم. ذوب‌آهن، سپاهان و تراکتورسازی ٣ نماینده دیگر ایران در لیگ‌قهرمانان هم شرایط خوبی ندارند و وقتی بدانیم ‌ناکامی احتمالی نمایندگان ایران در لیگ‌قهرمانان ٢٠١٦ می‌تواند ضربه مهلکی به فوتبال ایران بزند و باعث کسر سهمیه از سال‌های آتی شود، نگرانی‌مان بیشتر می‌شود.

نفت حذف شد،‌ کسی نفهمید!

نفت که‌ سال گذشته با بازیکنان جوان در نخستین تجربه آسیایی‌اش توانست ٤ سهمیه ایران را کامل کرده و حتی تا جمع ٨ تیم برتر نیز پیش برود، امسال با توجه به وضع نابسامان مالی حتی نتوانست در تهران جدال مشابه ‌سال گذشته مقابل الجیش قطر را ببرد و به دور گروهی برسد. این درحالی است که بعد از این شکست با وجود گلایه‌های فراوان مدیران نفت حتی یکی از مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ واکنشی به کاهش سهمیه ایران به عدد ٣ نشان ندادند.

سپاهان، غرق در بحران

قهرمان فصل گذشته فوتبال ایران این روزها در بدترین شرایط یک‌دهه اخیر خود قرار دارد. سپاهان که به جز فصل گذشته در اکثر فصول در لیگ‌قهرمانان آسیا حضور داشته و سابقه فینالیست‌شدن در این رقابت‌ها را نیز در کارنامه دارد، امسال با بدترین فرم ممکن به مصاف رقبای آسیایی می‌رود. زردپوشان اصفهانی که طاقت زیادی نداشتند و فرکی را به خاطر ایستادن در رده چهارم اخراج کردند، حالا با سرمربی کروات در رده دهم لیگ‌ایران قرار دارند و امیدهای خود را برای قهرمانی در فصل جاری کاملا از دست رفته می‌بینند. این تیم به خاطر اختلاف سرمربی با برخی بازیکنان و مشکلات مالی دچار بحران شده و حتی تمرین روز گذشته‌اش به همین دلیل تعطیل شد.

تراکتورسازی، ضعیف‌تر از سال‌های قبل

تیم فوتبال تراکتورسازی اگرچه درچند ‌سال اخیر تجربه خوبی از حضور در لیگ‌قهرمانان آسیا پیدا کرده، نشان داده که متخصص حذف‌شدن در همان دور گروهی است. امسال که دیگر این تیم تونی اولیویرا را هم روی نیمکت خود ندارد و با قلعه‌نوعی نیز نتوانسته نتایج بد ابتدای فصل خود را جبران کند. سرخپوشان تبریزی نیز مثل ٢ تیم دیگر ایرانی حاضر در لیگ‌قهرمانان از وضع مالی خوبی برخوردار نیستند و با وجود سربازبودن اکثر بازیکنانشان نتوانستند مطالبات سایر بازیکنان را پرداخت کنند.

ذوب‌آهن، بهترین اما نه ایده‌آل

شاید تیم فوتبال ذوب‌آهن را بتوان آماده‌ترین تیم درمیان ٣ نماینده ایران دانست. این تیم که در ٣ هفته اخیر لیگ نتوانسته طعم پیروزی را بچشد، شاید با همدلی ای‌که یحیی گل‌محمدی در تیمش به وجود آورده، این تیم تنها امید ایران برای صعود به دور دوم لیگ‌قهرمانان آسیا باشد. با این حال سبز قبایان اصفهانی نیز مثل دیگر تیم‌های لیگ برتر دچار مشکلات مالی هستند. افت این تیم در هفته‌های اخیر خبر خوبی برای فوتبال کشورمان نیست و با ورود آنها به لیگ قهرمانان شاید وضع بدتر از این هم شود.

آذری: یک فاجعه درحال رخ دادن است

سعید آذری، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با هشدار به مسئولان فدراسیون فوتبال درباره وضع ٣ نماینده ایران در آسیا به «شهروند» می‌گوید: «همین حالا هم اگر دست به کار شویم، خیلی دیر است چون با حذف تیم نفت یک فاجعه رخ داد اما کسی صدایش هم درنیامد چون آقایان درگیر جنگ قدرت برای انتخابات فدراسیون هستند. تیمی که ‌سال گذشته درجمع ٨ تیم برتر آسیا بوده،‌ چرا نباید بتواند درکشور خودش در بازی پلی‌آف به برتری برسد؟ حالا هم به شما تضمین می‌دهم ٣ تیم دیگر دقیقا به همین سرنوشت دچار می‌شوند و خیلی زود از لیگ قهرمانان آسیا حذف خواهند شد.» وی همچنین می‌افزاید: «همه تیم‌ها درگیر مشکلات مالی هستند و فدراسیون و سازمان لیگ نیز اصلا حاضر نیستند کمک کنند. از آن‌سو تیم‌های عربستانی با هم ائتلاف می‌کنند اما ما فقط جوگیر می‌شویم و جلساتی می‌گذاریم که هیچ نتیجه‌ای ندارد. هفته بعد بازی‌های آسیایی آغاز می‌شود، شما بگویید که ما چه برنامه‌ای برای کارشکنی عربستانی‌ها داریم؟»

آیا کسی حواسش نیست؟

طبق مصوبه هیأت‌رئیسه کنفدراسیون آسیا از‌ سال ٢٠١٧ میزان سهمیه‌های هرکشور برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا مستقیما با نتایج تیم‌های ملی و باشگاهی آن کشور درچند ‌سال قبل از آن بستگی دارد. شاید اگر در سال‌های قبلی نمایندگان ایران از آسیا حذف می‌شدند، کسی خطری را حس نمی‌کرد چون ما ٤ سهمیه خود را داشتیم اما حالا با ملاک قراردادن نتایج و با ادامه روند ناکامی باشگاه‌های ایرانی قطعا از ‌سال آینده میلادی شاهد کاهش سهمیه‌های ایران هستیم. همین امسال با توجه به کارشکنی عربستانی‌ها ‌سال حساسی برای فوتبال ایران است و نتایج باشگاه‌های ایرانی در آسیا می‌تواند تعیین‌کننده باشد اما کجاست گوش شنوا که این مسائل را بشنود؟ دایما از فدراسیون و سازمان لیگ شعارهایی داده می‌شود که باید این باشگاه‌ها را حمایت کرد و جلساتی هم اخیرا حتی در دفتر وزیر ورزش برگزار شد اما هیچ نتیجه خاصی از آنها بیرون نیامد. از فرصت کنفدراسیون آسیا به ایران برای توافق با عربستان یک‌ماه باقی مانده اما هیچ اقدامی در عمل انجام نشده تا بازی‌های نمایندگان کشورمان با تیم‌های عربستانی احتمالا درکشور ثالثی برگزار شود.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا