قیمت‌های متنوع بلیت هواپیما در نوروز

پاییز امسال بود که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما پس از چند سال کشمکش میان شرکت‌های هواپیمایی و دولت به تصویب رسید، در این سال‌ها شرکت‌های هواپیمایی تلاش زیادی داشتند تا این قانون را به اجرا برسانند اما در تمام این مدت دولت به دلایل مختلفی با اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مخالفت می‌کرد. سرانجام با …

پاییز امسال بود که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما پس از چند سال کشمکش میان شرکت‌های هواپیمایی و دولت به تصویب رسید، در این سال‌ها شرکت‌های هواپیمایی تلاش زیادی داشتند تا این قانون را به اجرا برسانند اما در تمام این مدت دولت به دلایل مختلفی با اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مخالفت می‌کرد. سرانجام با روی کارآمدن عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی، موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما پیگیری شد و امسال به اجرا رسید.

براین اساس، نرخ بلیت در ۱۷۰ مسیر داخلی آزاد شد تا مانند پروازهای خارجی، نرخ بلیت کف و سقف نداشته باشد و بنابر وضعیت بازار، تقاضا و شرایط ایرلاین‌ها قیمت‌ها تعیین شود. در این دستور العمل سازمان هواپیمایی آمده بود که شرکت‌های هواپیمایی ملزم به ایجاد بسترها و شرایط ذیل به منظور اجرای آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی هستند. همچنین آزادسازی پروازهای داخلی فقط مشمول پروازهای برنامه‌ای خواهد بود که الزاماً از طریق کانال‌های توزیع شرکت‌های هواپیمایی عرضه شود. رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوطه به ویژه دستورالعمل حقوق مسافر ابلاغی توسط سازمان الزامی است.

بر مبنای این دستورالعمل سازمان بر جریان آزادسازی پروازهای داخلی در قالب اعمال حاکمیتی خود تحت تدابیر و ساز و کارهای خاص امکان نظارت دارد و می‌تواند بر عملکرد شرکت‌ها و آژانس‌های فروش بلیت نظارت داشته باشد تا در این خصوص، تخلفی انجام نگیرد. برای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما برخی مسیرها مورد حمایت سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفتند و همچنان پرواز به این مسیرها به شیوه قبلی انجام می‌شود که در مجموع ۸۷ مسیر که ۳۴ درصد کل مسیرها را شامل می‌شد مشمول طرح حمایتی قرار گرفت و در ۱۷۰ مسیر که ۶۶ درصد کل مسیرها هستند طرح آزادسازی نرخ بلیت به اجرا رسید.

تاکید بر افزایش نرخ منطقی برای نوروز امسال

براساس این گزارش، از این پس نرخ بلیت هواپیما مطابق با زمان خرید بلیت، کیفیت ناوگان، خدمات ارائه شده، زمان‌های پیک خرید و دیگر موارد تعیین می‌شود به همین دلیل ممکن است در یک مسیر چند ایرلاین، قیمت های متفاوتی را اعلام کنند بنابراین مسافران می‌توانند با قیمت‌های دلخواه، بلیت را خریداری کنند.

یکی از موضوعاتی که نگرانی فعالان این بخش و مسافران را به همراه داشت، احتمال تعیین قیمت‌های چندبرابری در نوروز امسال بود، چرا که عید نوروز یک دوره پیک سفر است که به دلیل کمبود ناوگان هوایی در کشور، مسافران برای تهیه بلیت با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند اما رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بارها تاکید کرده که به ایرلاین‌ها اعلام شده که افزایش نرخ منطقی را برای دوران پیک سفرهای نوروزی داشته باشند.

مطابق با جلساتی که میان سازمان هواپیمایی و ایرلاین‌ها گذاشته شده، مقرر شده است که افزایش نرخ بلیت هواپیما بین ۲۰ تا ۳۰ درصد باشد که این موضوع هم بستگی به دیگر شرایط مانند روز و ساعت سفرها و کیفیت خدمات دهی در یک ایرلاین متغیر است.

بنابراین نوروز امسال، مسافران با قیمت‌های متفاوتی برای یک مسیر روبرو خواهند شد که قدرت انتخاب بیشتری را به آنها می‌دهد. در واقع مسافران می‌توانند برای بلیت یک ایرلاین کوچک‌تر یا زمان‌های خاص نرخ‌های کمتری را بپردازند و ارزان تر به مسافرت بروند. البته تا زمانی که تقاضا نسبت به عرضه در بخش حمل و نقل هوایی همخوانی نداشته باشد، نمی‌توان به طور کامل آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را به نفع مسافران دانست، چرا که کمبود ناوگان، رقابت در میان ایرلاین ها را کمتر می کند، زیرا همیشه مسافر زیادی برای خرید بلیت وجود دارد اما با برنامه هایی که در دولت برای خرید ناوگان وجود دارد، می توان امیدوار بود که در آینده مشکل کمبود ناوگان حل شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا