نفتکش های اروپایی وارد ایران شدند

سیدپیروز موسوی امروز  با اشاره به ورود اولین کشتی نفتکش تحت اختیار شرکت توتال فرانسه به پایانه نفتی خارگ ایران در خلیج فارس، گفت: علاوه بر این، دو کشتی نفتکش متعلق به دو شرکت نفتی از روسیه و اسپانیا هم وارد بزرگترین پایانه نفتی ایران شده اند. مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با تاکید بر …

سیدپیروز موسوی امروز  با اشاره به ورود اولین کشتی نفتکش تحت اختیار شرکت توتال فرانسه به پایانه نفتی خارگ ایران در خلیج فارس، گفت: علاوه بر این، دو کشتی نفتکش متعلق به دو شرکت نفتی از روسیه و اسپانیا هم وارد بزرگترین پایانه نفتی ایران شده اند.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه هم اکنون با نوسازی تمامی اسکله ها، مخازن ذخیره سازی، خطوط لوله و تاسیسات نفتی پایانه خارگ هیچ گونه مشکل فنی و عملیاتی برای پهلودهی، بارگیری و جداسازی کشتی های نفتکش اروپایی و آسیایی در پایانه خارگ وجود ندارد، تصریح کرد: بر این اساس پیش بینی می شود عملیات بارگیری این سه کشتی نفتکش در پایانه خارگ در مدت زمان ۴۸ ساعت انجام شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تمامی مراحل پهلودهی، بارگیری و جداسازی کشتی های نفتکش توسط تیم عملیات دریایی ایرانی انجام می گیرد، اظهار داشت: کشتی های وارد شده به پایانه نفتی خارگ از نوع «وی. ال. سی. سی» و به اصلاح غول پیکر هستند، بیان کرد: پس از نزدیک به چهار سال تحریم، امروز اولین کشتی های نفتکش اروپایی وارد پایانه های نفتی ایران می شوند.

وی همچنین با اشاره به برنامه شرکت ملی نفت ایران به منظور تجهیز شناورهای مورد استفاده در پایانه‌های نفتی ایران در خلیج فارس، تاکید کرد: بر این اساس با مصوبه هیات مدیره شرکت نفت، ساخت ۸ فروند شناور جدید یدک کش، پشتیبانی و لجستیکی در دستور کار قرار گرفته است.

موسوی در پایان خاطرنشان کرد: هدف از توسعه ناوگان شناورهای یدک کش و پشتیبانی، تقویت ناوگان و عملیات دریایی پهلودهی و جداسازی کشتی‌های نفتکش در دوران پسا تحریم است.

رکن‌الدین جوادی معاون وزیر نفت روز گذشته با اشاره به آغاز صادرات نفت خام ایران به اروپا، گفته بود: برای نخستین بار پس از برجام، در ۲۴ ساعت پیش روی به طور رسمی صادرات نفت ایران به اروپا اتفاق می‌افتد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت از حجم ۴ میلیون بشکه ای اولین محموله نفت صادراتی ایران به اروپا خبر داده و اظهار کرده بود: بر این اساس حدود دو میلیون بشکه از این محموله مربوط به توتال فرانسه و مابقی مربوط به پالایشگاه‌های اسپانیا و یک شرکت روسی است.

پیشتر با انتشار گزارشی، اعلام کرده بود: «لوک اویل» روسیه را هم باید از دیگر مشتریان نفت ایران در اروپا نام برد و قرارداد فروش نفت خام به این شرکت روسی نهایی شده و پیش بینی می‌شود، تا پایان بهمن ماه اولین کشتی نفتکش غول پیکر شرکت «لیتاسکو» وابسته به لوک اویل در پایانه نفتی خارگ پهلوگیری کند تا نفت ایران در یکی از پایانه‌های حوزه دریای مدیترانه (احتمالا رومانی) تخلیه کند.

کپسای اسپانیا هم از مشتریان جدید نفت ایران در دوران پساتحریم بوده و همچون لوک اویل کشتی نفتکش تحت اجاره این شرکت اسپانیایی در راه پایانه های نفتی ایران است، این در حالی است که دور جدید مذاکرات با «رپسول» اسپانیا هم برای فروش نفت و سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران آغاز شده است.

علاوه بر این، «روس نفت» هم از دیگر مشتریان جدید نفتی ایران در اروپا به شمار می‌رود و در حاشیه سفر علی اکبر ولایتی رئیس مرکز مطالعات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، این شرکت روسی خواستار واردات نفت از ایران شده است.

شرکت‌ها و پالایشگران ایتالیایی از دیگران مشتریان نوظهور نفت ایران در دوران پساتحریم هستند و پیش بینی می‌شود تا چند روز آینده با سفر یک هیات ایتالیایی به تهران قرارداد فروش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت به شرکت «انی» و حدود ۷۰ هزار بشکه نفت با پالایشگاه «ساراس» ایتالیا امضا شود.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا