بعد از طلاق با حرف فامیل چه کنم؟

بعد از طلاق با فامیل چگونه روبرو شوم؟ بنا به گزارش آکاایران : یکی از دغدغه ها و فشارهای بسیار زیاد بعد از طلاق، نحوه رو به رو شدن با فامیل های کنجکاو است که چشم به دهان ما دوخته اند. نگرانی درباره قضاوت های عجولانه آن ها و ده ها دغدغه دیگر، می تواند …

بعد از طلاق با فامیل چگونه روبرو شوم؟
بنا به گزارش آکاایران : یکی از دغدغه ها و فشارهای بسیار زیاد بعد از طلاق، نحوه رو به رو شدن با فامیل های کنجکاو است که چشم به دهان ما دوخته اند. نگرانی درباره قضاوت های عجولانه آن ها و ده ها دغدغه دیگر، می تواند برای هر شخصی چالشی بزرگ باشد؛ محمدرضا نوربخش، کارشناس ارشد مشاوره در ادامه این مطلب نکاتی را در این باره مطرح می کند.
بعد از طلاق تان اطلاعات اضافی ندهید
یکی از استرس های بزرگ زن و مرد این است که خبر طلاق را چه طور به اطرافیانشان بدهند و معمولا هر کدام، داستانی برای طلاق شان می بافند و بارها آن را برای دیگران تکرار می کنند. در چنین شرایطی این ایده خوبی است که قبلا تمرین کنید چه چیزی را باید چگونه بگویید. تصمیم بگیرید چه میزان از جزییات برای گفتن به آن ها مناسب است. سعی کنید اطلاعات اضافی ندهید. ارائه اطلاعات بیش از حد درباره مشاجرات و یا مثلا خیانت و … ممکن است موجب شود که بعدا آن ها شما را سرزنش کنند.
بعد از طلاق تان دروغ نگویید و پنهان نکنید
بعضی افراد به خصوص خانم ها بعد از طلاق موضوع جدایی شان را از دیگران پنهان می کنند یا دروغ می گویند که این اصلا مطلوب نیست؛ البته این نکته را هم در نظر بگیریم که کسانی که در زندگی فرد نقشی ندارند، ضرورتی ندارد درباره طلاق وی چیزی بدانند و آن فرد می تواند درباره این موضوع با آن ها هیچ صحبتی نکند؛ اما دروغ گفتن یا پنهان کردن این موضوع به هر قیمتی، یک سری آسیب ها را در پی دارد.
بعد از طلاق تان با آرامش صحبت کنید
هنگامی که می خواهید این خبر را به فامیل بگویید، آرام باشید. با یک مقدمه طولانی شروع نکنید. اگر این خبر را بدون مقدمه طولانی بگویید و سپس موقعیت را تا آن جا که ممکن است با ظرافت برای آن ها تبیین کنید، مقداری از اضطراب آن ها کم خواهد شد. واکنش های شدید و هیجانی از طرف شما، وقتی اقوام و فامیل سوال می کنند، ممکن است باعث مقابله دوجانبه و قضاوت های نا بجا شود.
 بعد از طلاق از همسر سابقتان زیاد بدگویی نکنید
شما و همسر سابقتان اوقات خوشی هم داشته اید یا حداقل فامیل و اقوام روابط مثبت شما را قبلا هم دیده اند. شاید برخی از آن ها هم احتمالا با همسر سابقتان دوستی داشته اند و از او خوششان می آمده، با این توصیف گرچه اکنون از دست او عصبانی هستید اما بدگویی زیاد شما از او می تواند باعث تعجب و ناراحتی برخی شود و از طرفی هم شما عصبانی شوید که چرا آنان از همسر سابقتان طرفداری می کنند. ضمن اینکه تحقیر و سرزنش شدید یک نفر می تواند باعث پیش برداشت های نادرست و کناره گیری دیگران از شما شود چون نگران برخورد شما با خودشان خواهند بود.
بعد از طلاق تان رابطه با فامیل را قطع نکنید
شاید فشار ناشی از توضیح دادن و قضاوت های دیگران، شما را به این نتیجه برساند که بهتر است رابطه تان را با فامیل قطع کنید؛ اما این راهکار خوبی نیست، چون اول این که شما نیاز به حمایت اجتماعی دارید، دوم این که همه فامیل قرار نیست با شما بد برخورد کنند، سوم اینکه قطع رابطه با آنان نه تنها فشار را کم نمی کند بلکه سوء تفاهم ها و کنجکاوی ها را بیشتر هم می کند، چهارم و از همه مهم تر این که شما نیاز دارید با مسائل بعد از طلاق سازگار شوید و سریع تر به روال عادی زندگی بازگردید؛ بنابراین روابط خود را با فامیل ادامه دهید هرچند می توانید روابط تان را با برخی از آن ها محدود کنید.
بعد از طلاق تان خیلی به قضاوت های فامیل اهمیت ندهید
دیگران جای شما نبودند و تجربیات شما را نداشتند و  نمی توانند مانند شما احساس، فکر و رفتار کنند. آنان براساس شرایط زندگی، سبک و نظر خود، احساس، فکر و رفتار می کنند. اگر شما تلاش های خود را انجام داده اید، با یک یا چند مشاور قبل از طلاق صحبت کرده اید، تصمیمتان را مرور کرده و در نهایت اقدامات لازم را انجام داده اید، دیگر نیازی نیست به خودتان فشار بیاورید تا همه را راضی کنید و آنان حق را به شما بدهند.
این اتفاق نخواهد افتاد چون دیگران جای شما نیستند و نمی توانند باشند؛ البته اگر هم اقدامات لازم و مفیدی برای پیشگیری از طلاق انجام نداده اید و دیگران شما را به این دلیل سرزنش می کنند، بدانید احساس گناه و سرزنش بیش از حد، نه تنها نمی تواند به شما کمک کند، بلکه آسیب زا هم هست.
بعد از طلاق تان صبور باشید
اطلاع خبر طلاق با روشی ملایم و آرام به اقوام و افرادی که شما را دوست دارند سبب می شود از حمایت و علاقه مثبت آن ها برخوردار شوید، نه این که با دیگران برای نزاع و مشاجره با همسر سابقتان متحد شوید. طلاق یک مرحله گذار است و دیگران نگران شما هستند، بنابراین به خودتان و آن ها فرصت بدهید تا این خبر را پردازش کنند و با تغییراتی که ایجاد می شود کنار بیایند.
این آسان نیست اما صبر، حمایت و صداقت می تواند عبور از این مرحله را برای هر فردی آسان تر کند.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا