ضرورت روزآمد کردن زبان انقلاب

مهدی مال میر/ روزنامه نگار: اگر آنها را به حال خود بگذاریم، چیز دیگری می شوند.» این جمله به صورت فشرده تنها قانون دگرگونی ناپذیر جاری بر طبیعت را باز گو می کند.به عبارت دیگر، اصل «دگرگونی» تنها اصل وقانونِ دگرگونی ناپذیر در جهان است. پدیده ها برای آنکه خصوصیات ذاتی خود را نگه دارند …

مهدی مال میر/ روزنامه نگار: اگر آنها را به حال خود بگذاریم، چیز دیگری می شوند.» این جمله به صورت فشرده تنها قانون دگرگونی ناپذیر جاری بر طبیعت را باز گو می کند.به عبارت دیگر، اصل «دگرگونی» تنها اصل وقانونِ دگرگونی ناپذیر در جهان است. پدیده ها برای آنکه خصوصیات ذاتی خود را نگه دارند چاره ای جز همگام شدن با ضرباهنگ زمان  و پوست انداختن پی در پی ندارند.
باری، سخنان دکتر روحانی، رئیس دولت تدبیر وامید مبنی بر روزآمد کردن زبان انقلاب که درمراسم سالگرد انقلاب اسلامی ایراد شد نیز، خواسته یا ناخواسته، به همان اصل دگرگونی در پدیده ها اشاره دارد. به عبارت دقیق تر، شیخ دیپلمات به روشنی مخاطبانش را به این ظریفه رهنمون می کند که برای پاسداشت و مراقبت از بنیادهای انقلاب(استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی)، همراه شدن با مقتضیاتی که زمان، نو به نو در برابرمان می‌نهد امری ضروری است. امروز برای نگه‌داشتن سه شعار اساسی انقلاب، نیازمند ابزارهای تازه ، اندیشه های نو وسیاستمدارانی هستیم که بی باکانه یک چشم شان به آرمان های انقلاب وچشم دیگرشان گشوده بر تغییراتِ ضروری باشد .
اگر سی واندی سال پیش موج خروشان مردم در خیابان‌ها و مشت های گره کرده و فریاد عدالت خواهی در کوچه وخیابان سرنوشت سیاسی را رقم زد، امروز اما تنها کار حزبی، شرکت در انتخابات و کار صنفی وسندیکایی است که حرف اول وآخر را در تعیین سرنوشت سیاسی می زند. انقلابی که در بیست ودو بهمن درگرفت،انقلابی برای مردم و توسط مردم بود. مردمی که در طول تمام این سال‌ها با رنج‌ها وخوشی‌های سال‌های پس از انقلاب زندگی کرده‌اند و از کوره تجربیات بزرگ سربلند به در آمده‌اند. مردمی که در  این سی وچند سال پیوسته وِرد زبان مسئولان بوده وصاحبان اصلی انقلاب لقب گرفته اند.اما با این همه، این مردم در دنیای پرماجرای کنونی وبرای شرکت در تعیین سرنوشت خود، تنها در هویت های جدید است که معنا می‌یابند. به زبان دیگر، مردم زمانی در سیاست از نیروی تاثیرگذاری برخوردار می شوند که در قالب احزاب، سندیکاها و به طور کلی نهادهای مدنی وسازمان های حرفه ای سیاسی در میدان سیاست حضور به هم رسانند.  به سخن دیگر،امروز مردم در عرصه سیاست تنها در پوشش نهادها وسازمان های تخصصی سیاسی است که توان دگرگون کردن معادلات و روندهای سیاسی را در سطحی بالا پیدا می کنند. این که رئیس محترم جمهور در سخنرانی سنتی شان در مراسم بیست ودوم بهمن به روزآمد کردن زبان انقلاب اشاره داشته‌اند، مایه خوشحالی است چراکه نشانگر آن است که ضرورت دگرگونی در برخی روند ها و روحیه ها وابزارها که برای حفظ شعارهای بزرگ انقلاب اسلامی امری ناگذشتنی است، در بالاترین سطح سیاسی کشور نیز درک و احساس شده است. اما با این حال، برای روزآمد کردن زبان انقلاب گریزی جز تن دادن به پاره ای تغییرات نداریم! نیرومند کردن احزاب، تقویت اصناف و سندیکاها، باز گذاشتن دست رسانه ها در سرک کشیدن به کنج وکنار سیاست واقتصاد و آموزش سیاسی مردم و… برای روزآمدکردن زبان انقلاب اسلامی امری غیر قابل چشم پوشی است. ما برای نزدیک شدن هر چه بیشتر به سه شعار طلایی انقلاب چاره ای جز هم‌آواز شدن با لامپادوزا نویسنده مدرنیستِ ایتالیایی نداریم که گفت: برای آنکه همانی که هستیم بمانیم، چاره‌ای جز تغییر دادن خویش نداریم!

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا