قانون ویزای آمریکا «اوکی» می شود؟

مهدي دل روشن دیروز شنبه، گروهی از سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای از دولت باراک اوباما خواستند در اجرای قانون محدودیت‌های جدید برای سفر شهروندان دو تابعیتی اروپا به این کشور استثناهایی قائل شود. همان طور که می دانید، قانون جدید شامل ایرانیان دوتابعیتی این کشورها هم می‌‌شود و در هفته‌‌های گذشته، مانع سفر برخی از …

مهدي دل روشن
دیروز شنبه، گروهی از سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای از دولت باراک اوباما خواستند در اجرای قانون محدودیت‌های جدید برای سفر شهروندان دو تابعیتی اروپا به این کشور استثناهایی قائل شود.
همان طور که می دانید، قانون جدید شامل ایرانیان دوتابعیتی این کشورها هم می‌‌شود و در هفته‌‌های گذشته، مانع سفر برخی از آنان به آمریکا شده است.
طبق قانون جدید که پس از حملات هواداران داعش در پاریس و کالیفرنیا تصویب شد، شهروندان ۳۸ کشور جهان که قبلا برای سفر به آمریکا به روادید نیاز نداشتند اگر شهروند ایران، عراق، سودان و سوریه باشند یا‌ در پنج سال گذشته به این کشورها رفته باشند، باید برای سفر به آمریکا روادید بگیرند.
این ۱۳ سناتور دموکرات که حدودا یک‌هفتم کل اعضای سنا را تشکیل می‌دهند، خواستار معاف‌شدن گروه‌ هایی از شهروندان این چهار کشور از محدودیت‌های جدید شده‌اند؛ از جمله کسانی که در عمل اقدامی برای شهروندی این چهار کشور نکرده‌اند یعنی مثلا گذرنامه نگرفته‌اند، کسانی که رابطه قابل‌توجهی با این چهار کشور ندارند، کسانی که در پنج سال اخیر به طور مداوم ساکن یکی از کشورهای شامل لغو روادید بوده‌اند  و کسانی که در ۱۰ سال اخیر به این چهار کشور سفر نکرده‌اند.
تا قبل از اجرای این قانون که در ماه دسامبر در کنگره تصویب شد و با امضای باراک اوباما ابلاغ شد، شهروندان ۳۸ کشور از گرفتن روادید برای ورود به آمریکا به مدت ۹۰ روز معاف بودند.
این سناتورهای دموکرات در نامه خود خطاب به وزیر امنیت داخلی آمریکا نوشته‌اند که از اصلاح قانون لغو روادید حمایت می‌کنند ولی تفکیک‌کردن افراد بر اساس تابعیت اولیه‌شان امنیت بیشتری برای ما فراهم نمی‌کند، در تعارض با ارزش‌های آمریکایی و تشویق‌کننده تبعیض علیه آن گروه از شهروندان آمریکایی است که تابعیت دوگانه دارند.
در عین حال برخی سناتور‌های دیگر که به محدودیت‌های اخیر انتقاد دارند، این نامه را امضا نکرده‌اند چون می‌گویند لازم است این مشکل در مجرای قانونگذاری‌اش حل شود نه از طریق دولت.
این قانون جدید در هفته‌های گذشته اعتراض دولت ایران، گروه‌های مختلفی از ایرانی‌های آمریکا، فعالان حامی حقوق شهروندی و همچنین انتقاد اتحادیه اروپا را برانگیخته است.
پس از اعتراض ایران به این قانون که آن را نقض توافق هسته‌ای با ۶ قدرت جهانی از جمله آمریکا می‌داند، جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده در نامه‌ای به همتای ایرانی‌اش اطمینان داد قانون جدید به شکلی اجرا خواهد شد که هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد نکند.از همان موقع بود که شنیده شد ، سفارتخانه های آمریکا در سراسر جهان از رئیس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده، سفارش گرفته‌اند که روی نام ایرانی ها حساس نشوند و پای ویزای پارس تبارها را مُهر اوکی بزنند.
حالا اما به نظر می رسد اوباما و دوستان  سعی دارند رنگ و بویی قانونی به این سفارش بدهند تا ایرانی ها از کابوس این قانون جنجالی راحت شوند.
این را هم بگویم که چند روز پیش، اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا ، نامه‌ای به کنگره ایالات متحده ارسال کرد که در آن گفته شده این قانون جدید ضررهای مستقیم و فوری را متوجه دیگر افرادی هم که قصد سفر به آمریکا دارند، کرده است.
در این نامه همچنین به برخی اظهار نظرهای شهروندان آمریکایی ایرانی‌تبار در این زمینه اشاره شده است؛ از جمله فردی که گفته است به دلیل ادبیاتی که در این قانون به کاررفته و در مورد آن تأمل کافی صورت نگرفته و در میان لایحه بودجه فدرال گنجانده شد، اکنون با من، همسرم و دخترم به گونه‌ای دیگر برخورد می‌شود.
اوکه یک جراح ایرانی-آمریکایی ساکن ایالت کالیفرنیا در غرب آمریکاست، در ادامه می‌گوید من در این کشور به دنیا آمده‌ام و تمام عمرم را اینجا گذرانده‌ام با این حال به دلیل تباری که دارم، این قانون بین من و دیگر آمریکایی‌ها تبعیض قائل می‌شود.
به هر حال  استثناهایی که کری و همکاران او در نظر گرفته اند، معترضان به قانون اخیر را راضی نکرده و در عین حال واکنش جمهوریخواهان را در کنگره ایالات متحده برانگیخته که گفته اند دولت باراک اوباما دارد رضایت رهبر جمهوری اسلامی را به امنیت مردم آمریکا ترجیح می‌دهد و قانون مصوب کنگره را نادیده می‌گیرد!
با این حال گروهی از دموکرات‌ها در کنگره آمریکا همچنان از دولت باراک اوباما می‌خواهند در مرحله اجرا، این قانون را با درنظرگرفتن استثناهایی اجرا کند چون به گفته آنان، این قانون اختیار چنین ملاحظاتی را به مقام‌های اجرایی داده است.
امیدواریم مسئولان آمریکایی با درک شرایط پسابرجام که به تعبیر وزیر خارجه، دکتر ظریف  دیوار بی اعتمادی بین تهران و واشنگتن کوتاه تر شده است، راه گردشگری و کسب وکار ایرانیان و اروپایی ها را به‌سوی آمریکا هموار کند.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا