توافق اتمی با ایران یک فرصت است

مرکل افزود بدون این تصمیم‌گیری، ساده‌انگاری بود که فکر کنیم همه‌چیز به خودی خود حل خواهد شد. صدراعظم آلمان اضافه کرد که اینک فرصت نظارتی دقیق (بر برنامه اتمی ایران) فراهم شده و او در این زمینه با نتانیاهو گفت‌وگو خواهد کرد. نخست وزیر اسرائیل بیم دارد که توافق اتمی با ایران و لغو تحریم‌های …

مرکل افزود بدون این تصمیم‌گیری، ساده‌انگاری بود که فکر کنیم همه‌چیز به خودی خود حل خواهد شد. صدراعظم آلمان اضافه کرد که اینک فرصت نظارتی دقیق (بر برنامه اتمی ایران) فراهم شده و او در این زمینه با نتانیاهو گفت‌وگو خواهد کرد.
نخست وزیر اسرائیل بیم دارد که توافق اتمی با ایران و لغو تحریم‌های غرب علیه ایران، فرصتی برای جمهوری اسلامی فراهم سازد تا برنامه ساخت بمب اتمی را پیش ببرد. نتانیاهو نگرانی خود از توافق هسته‌ای را به کرات و به اشکال مختلف بیان کرده و این توافق را “خطای تاریخی غرب” خوانده است. او از جمله در نطقی در ماه اکتبر در مجمع عمومی سازمان ملل، ایران را به ببری تشبیه کرد که هیچ‌گاه گربه نخواهد شد.آنگلا مرکل در پیام ویدئویی خود این را هم گفت که موضع ایران در به رسمیت نشناختن حق موجودیت اسرائیل، اساسا غیرقابل قبول است.پیام ویدئویی آنگلا مرکل کمی پیش از ملاقات‌های منظم و ادواری رهبران دولتی آلمان و اسرائیل منتشر شد. بنیامین نتانیاهو قرار است روز سه‌شنبه (۱۶ فوریه/۲۷ بهمن) برای ششمین دیدار مشورتی با مرکل، وارد برلین شود. آنگلا مرکل در پیام خود، به پاره‌ای تفاوت‌دیدگاه‌ها در مسائل مهم سیاسی طرفین اشاره کرد. او علاوه بر بیان برآورد آلمان از توافق اتمی با ایران، موضوع احداث آبادی‌های یهودی‌نشین در کرانه غربی رود اردن را نیز مورد توجه قرار داد و یادآور شد که در روند صلح خاورمیانه پرسش‌‌هایی وجود دارند که در ملاقات با بنیامین نتانیاهو آنها را مطرح خواهد کرد.صدراعظم آلمان در بیان این پرسش‌‌ها، به نکاتی چون ایستا بودن فرآیند صلح خاورمیانه و راهکار دو کشور مستقل و همجوار اشاره کرد و ادامه ساخت آبادی‌های یهودی‌نشین را موضوعی کلیدی در این عرصه دانست. آنگلا مرکل افزود که در مناسبات دو کشور دموکراتیک، این نکات باید به صورتی شفاف و روشن مورد بحث قرار گیرند. در ششمین دیدار نتانیاهو و مرکل در برلین، هیات‌هایی از وزرای دو کشور نیز حضور خواهند داشت.ملاقات مرکل و نتانیاهو نخست قرار بود در ماه اکتبر انجام گیرد اما آن زمان نخست وزیر اسرائیل سفر خود را به خاطر شرایط امنیتی در کشورش، در آخرین روزها لغو کرد.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا