موج خرید بانک‌های مرکزی در بازار طلا

سیمونا گامبارینی، اقتصاددان کالاها در موسسه “کپیتال اکونومیکس” پیش بینی کرد خرید بیشتر از سوی بانک‌های مرکزی جهان احتمالا یکی از عوامل متعددی خواهد بود که از قیمت طلا در چند سال آینده حمایت می‌کنند. تقاضای بانک‌های مرکزی در کل سال ۲۰۱۵ تقریبا ثابت بود و به ۵۸۸.۴ تن در مقایسه با ۵۸۴ تن در …

سیمونا گامبارینی، اقتصاددان کالاها در موسسه “کپیتال اکونومیکس” پیش بینی کرد خرید بیشتر از سوی بانک‌های مرکزی جهان احتمالا یکی از عوامل متعددی خواهد بود که از قیمت طلا در چند سال آینده حمایت می‌کنند.

تقاضای بانک‌های مرکزی در کل سال ۲۰۱۵ تقریبا ثابت بود و به ۵۸۸.۴ تن در مقایسه با ۵۸۴ تن در سال ۲۰۱۴ رسید اما آمار ماهانه افزایش روند خرید طلا بویژه از سوی چین و روسیه در نیمه دوم سال گذشته را نشان داد.

چین در اکتبر ۱۵ تن، در نوامبر ۲۰.۸ تن و در دسامبر ۱۹ تن طلا به ذخایرش اضافه کرد. این کشور در ژوییه سال گذشته برای نخستین بار در شش سال گذشته انتشار آمار ذخایر طلای خود را آغاز کرد.

ذخایر طلای روسیه ۱۸.۴ تن در اکتبر و ۲۲.۳ تن در نوامبر افزایش یافت. طبق گزارش شورای جهانی طلا، آمار مربوط به روسیه عمدتا شامل خریدهایی است که در بازار داخلی انجام گرفته اند.

رشد تقاضا چندان تعجب آور نیست زیرا عمده خریدها زمانی انجام گرفت که طلا تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخهای بهره در آمریکا با کاهش قیمت قابل توجهی روبرو شده بود. قیمت هر اونس طلا در اواسط دسامبر به پایین ۱۰۵۰ دلار افت کرد که پایین‌ترین قیمت از اکتبر سال ۲۰۰۹ بود.

تحلیلگران انتظار دارند تقاضای فیزیکی با خرید بانک‌های مرکزی و همچنین خرید جواهرات، شمش و سکه در سراسر جهان بویژه هند و چین حمایت شود.

بر اساس گزارش مارکت واچ، این دو کشور یکی از بزرگترین خریداران طلا در جهان هستند اما دارایی‌های طلای بانک مرکزی آنها درصد کوچکی از ذخایرشان را تشکیل می‌دهد.

ذخایر طلای کنونی چین که به ۱۷۶۲.۳ تن می‌رسد تنها ۱.۸ درصد از کل ذخایر این کشور است در حالیکه ۵۵۷.۷ تن دارایی طلای هند تنها ۵.۴ درصد از ذخایر این کشور را تشکیل می‌دهد.

در مقابل آمریکا ۸۱۳۳.۵ تن ذخایر طلا دارد که ۷۲.۲ درصد از کل ذخایر این کشور است.

اقتصاددان “کپیتال اکونومیکس” پیش بینی کرد بانک‌های مرکزی اقتصادهای در حال توسعه منبع اصلی تقاضا از سوی بخش رسمی در آینده خواهند بود. ذخایر طلای بانک مرکزی چین از نظر استانداردهای سایر بانکها بسیار اندک است که نشان می‌دهد خریدهای بیشتری در آینده انجام خواهند شد.

اگر بانک‌های مرکزی تصمیم بگیرند میزان قابل توجهی به ذخایر طلایشان اضافه کنند، نسبت به سال گذشته پرهزینه‌تر خواهد بود زیرا قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی از مرز ۱۲۰۰ دلار عبور کرده است.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا