اقدام سنا برای کمک ایران به یافتن لوینسون

سناتورهای آمریکایی به اتفاق آرا با صدور قطعنامه‌ای خواستار کمک ایران برای یافتن «رابرت لویسنون» کارمند سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا،‌ شدند. لوینسون کارمند سابق اف‌بی‌آی (اداره فدرال تحقیقات آمریکا) که به اذعان خانواده‌اش در سال ۲۰۰۷ برای انجام یک مأموریت به سفارش سازمان سیا (آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا) راهی ایران شده بود، دیگر به آمریکا بازنگشته …

سناتورهای آمریکایی به اتفاق آرا با صدور قطعنامه‌ای خواستار کمک ایران برای یافتن «رابرت لویسنون» کارمند سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا،‌ شدند.

لوینسون کارمند سابق اف‌بی‌آی (اداره فدرال تحقیقات آمریکا) که به اذعان خانواده‌اش در سال ۲۰۰۷ برای انجام یک مأموریت به سفارش سازمان سیا (آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا) راهی ایران شده بود، دیگر به آمریکا بازنگشته است.

بعد از مفقود شدن لوینسون چند تصویر و یک نوار ویدئویی از وی منتشر شد، در حالی که لباس زندانیان گوانتانامو را بر تن داشت. مقامات آمریکایی بر اساس صدای پس زمینه ویدئو و شواهد دیگر،‌ می‌گویند این تصاویر در ایران ضبط نشده و احتمالا مربوط به افغانستان یا پاکستان است.

یک ماه قبل «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اذعان کرد که بر اساس ارزیابی‌های واشنگتن، لوینسون خارج از ایران است. همزمان یک مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، به رسانه‌ها گفت که واشنگتن تصور می‌کند که لوینسون دیگر زنده نیست.

با این حال نمایندگان کنگره آمریکا و همچنین دولت این کشور، همچنان هر از چند گاهی با هدف اعمال فشار بر ایران، خواستار کمک ایران برای یافتن این فرد می‌شوند. تهران با تأکید بر اینکه از سرنوشت این لوینسون اطلاعی ندارد، تصریح کرده است که به دلایل انسان‌دوستانه در صورت دریافت اطلاعاتی از وی، آن را در اختیار واشنگتن قرار می‌دهد.

ماه گذشته ایران و آمریکا بر اساس توافق مبادله زندانیان، شماری از اتباع یکدیگر را آزاد کردند. آزادی این افراد به بهانه‌ای برای تجدید فشارها بر ایران بر سر مسئله لوینسون بدل شده است.

قطعنامه غیرالزام‌آوری که روز جمعه تصویب شد، از سوی «بیل نسلون» و «مارکو روبیو» که اولی دموکرات و دیگری جمهوری‌خواه استف ارائه شده بود. این قطعنامه با اشاره به قول ایران برای کمک به روند تحقیقات، ایران خواسته است به عنوان یک «حرکت انسان‌دوستانه» مفقود شدن لوینسون را مورد بررسی قرار داده و نتایج را به آمریکا اعلام کند.

همزمان مجلس نمایندگان آمریکا هم در حال بررسی قطعنامه مشابهی است.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا