سيدحسن به مجلس خبرگان نمی‌رود!

مهدی رضایی: «بر حسب قانون امكان اعتراض وجود دارد، ولي جدا معتقدم كه در اين ميان نكته نامعلوم و مبهمي وجود ندارد و بنده هم فردي ناشناخته نيستم كه اعضاي محترم با بررسي مجدد بتوانند هويت يا سندي را به دست آورند، لذا تلقي اينجانب آن نيست كه شكايت مسيري جديد را بگشايد و لذا …

مهدی رضایی: «بر حسب قانون امكان اعتراض وجود دارد، ولي جدا معتقدم كه در اين ميان نكته نامعلوم و مبهمي وجود ندارد و بنده هم فردي ناشناخته نيستم كه اعضاي محترم با بررسي مجدد بتوانند هويت يا سندي را به دست آورند، لذا تلقي اينجانب آن نيست كه شكايت مسيري جديد را بگشايد و لذا بر آن باورم كه اگر آقايان نتوانستند از شهادت مراجع و علما و درس‌ها و نوشته‌ها به احراز برسند، بعيد است بتوانند در آينده نيز به چنين مهمي دست يابند؛ اما تنها با توجه به درخواست عمومي مردم و برخي بزرگان حوزه و سياست به اين امر اقدام مي‌كنم.» او مي‌دانست كه برگه تاييد صلاحيت را به او نخواهند داد اما همان طور كه قبلا گفته بود براي پاسخ به درخواست‌هاي بي‌شماري كه براي ارائه اعتراض به او شده بود برگه اعتراض را تكميل کرد و ارائه داد و همانطور كه پيش‌بيني كرده بود روز چهارشنبه نامش بار ديگر در ليست تاییدصلاحيت‌ها نوشته نشد. آن طور كه «آنا» روز چهارشنبه نوشت؛ در نشست شوراي نگهبان براي بررسي مجدد صلاحيت يادگار امام(ره)، آرا به نفع «عدم صلاحيت سيدحسن خميني» رقم خورده و صلاحيت وي باز هم تاييد نشده است. در شرايطي صلاحيت آيت‌ا… سيدحسن خميني تاييد نشد كه برخي مراجع اجتهاد او را تاييد و از حضورش در مجلس خبرگان استقبال كردند. آيت‌ا… اميني گفته بود: «ورود ايشان در خبرگان هم وزني براي خبرگان است و هم در افكار عمومي تاثير خواهد گذاشت.» آيت‌ا… محفوظي اظهار داشته بود: «من ايشان را علما و عملا تاييد مي‌كنم و اين سخن براي اين نيست كه رشوه زباني بدهم بلكه من صلاحيت ايشان را واقعا درك كرده‌ام؛ من اعضاي خبرگان را هم از ابتداي انقلاب تاكنون ديده‌ام؛ فارغ از انتساب خانوادگي، لايق‌تر از ايشان چه كسي مي‌خواهد بيايد؟! در اين مساله هيچ ترديدي وجود ندارد و ايشان مي‌تواند در مجلس خبرگان مفيد واقع شود.» آيت‌ا… سيد جعفر كريمي، رئيس شوراي استفتائات مقام معظم رهبري هم معتقد بود: «سيد حسن خميني همه شرايط علمي، سياسي و اعتقادي براي خبرگان را دارد.» بسياري از علما و روحانيون هم چنين ديدگاهي داشتند، حتی مراجع بزرگی همچون آیات عظام وحید خراسانی، جوادی آملی، شبیری زنجانی، موسوی اردبیلی، سیدعلی محقق داماد و راستی کاشانی، سیدحسن خمینی را دارای مراتب علمی بالا دانستند و اجتهاد وی راتایید کرده بودند. اما ظاهرا این تاییدیه‌ها افاقه نکرده است!

دليل عدم تاییدصلاحيت در كانال يادگار امام

كانال رسمي سيدحسن خميني در تلگرام، پيش از ظهر چهارشنبه ۲۱بهمن اعلام كرد: «بر اساس اخبار رسيده، صلاحيت سيدحسن خميني براي نامزدي مجلس خبرگان رهبري، بار ديگر مورد تاييد شوراي نگهبان قرار نگرفته است.» شوراي نگهبان علت عدم احراز صلاحيت یادگار امام را عدم حضور وي در آزمون علمي خبرگان رهبري عنوان كرد؛ در حالي كه برخي ديگر از نامزدهاي خبرگان رهبري، بدون حضور در امتحان، صلاحيت‌شان تاييد شده است. سيدحسن خميني در اين باره هم اظهار كرده بود: «شايعاتي مطرح شد كه از اينجانب براي مصاحبه‌هاي علمي – جداي از امتحان معهود- دعوت شده است كه لازم است به اطلاع عموم برسانم كه اين مطلب كاملا خلاف واقع است و هيچ گاه هيچ كس به هيچ نوع از اينجانب جهت مذاكره يا مصاحبه يا طريقه‌اي كه به كشف علميت بينجامد، دعوت نكرده است.» عدم احراز صلاحيت سيدحسن خميني در گام اول، از سوي بسياري چهره‌ها مورد اعتراض قرار گرفت كه مهم‌ترين آنها واكنش آيت‌ا… هاشمي‌رفسنجاني بود كه اين ردصلاحيت را «هديه بد به بيت امام» تلقي كرد. به غير از سيدحسن خميني، سيدعباس حسيني قائم مقامي، محمدحسن حائري شيرازي و مهدي هادوي هم ردصلاحيت شدند و اين در حالي است كه پيش از اين صلاحيت آنها تاييد شده بود. حتی قائم مقامی برنامه تبلیغاتی تلویزیونی‌اش را آماده کرده بود.

بند ب ماده ۳

كانال رسمي آيت‌ا… سيدحسن خميني در تلگرام همچنین نوشت: «يكي از نزديكان بيت امام(ره) رسما عدم‌احراز صلاحيت سيدحسن خميني از سوي شوراي محترم نگهبان جهت شركت در پنجمين انتخابات خبرگان رهبري را اعلام و دلايل عدم احراز صلاحيت اعلامي از سوي آن نهاد را استناد به بند ب ماده ۳ قانون اعلام كرد: «اجتهاد در حدي كه قدرت استنباط بعضي مسائل فقهي را داشته باشد و بتواند ولي فقيه واجد شرايط رهبري را تشخيص دهد احراز نگرديد.>

واکنش سیداحمد خمینی

فرزند آیت‌ا… سیدحسن خمینی با انتشار عکس و متنی، به تأیید نشدن صلاحیت پدرش در انتخابات مجلس خبرگان واکنش نشان داد. سیداحمد خمینی با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرام خود، نوشت: «در این روزها جای امام، فرزندان امام و شهدا خالی. نمی‌دانستم کدام‌یک از ابیات ذیل را زیرنویس این عکس قرار دهم. صبر و ظفر هر دو دوستان قدیمند/ در اثر صبر نوبت ظفر آید. تو کار خود به خدا واگذار و دل خوش دار / که رحم اگر نکند مدعی، خدا بکند.»

اظهارات قابل تامل سخنگو

اما نكته قابل تامل پس از اعلام عدم تاییدصلاحيت سيدحسن خميني اظهارات ابراهيميان سخنگوي شوراي نگهبان است كه چندي پيش از این سمت استعفا کرده بود. او كه عضو حقوقدان شوراي نگهبان است با بيان اينكه «هنوز شرايط نظارت استصوابي ۱۲ عضو اين شورا فراهم نشده است»، گفت: به اين دليل هيچ اطلاعي از فرايند تاييد صلاحيت‌هاي خبرگان ندارم. نجات‌ا… ابراهيميان در پاسخ به اين سوال كه «آخرين اخبار درباره صلاحيت‌هاي داوطلبان خبرگان رهبري چيست؟»، افزود: بنابر يك تلقي علمي كه به نظر اينجانب موافق با اصل ۹۹ قانون اساسي، تفسير آن برعهده مجلس خبرگان است، همان‌گونه كه در انتخابات مجلس شوراي اسلامي و تصميمات هيات اجرايي نظارت استصوابي دارند، در انتخابات خبرگان نيز بايد بر تصميمات شش فقيه كه جايگاهشان هيات اجرايي انتخابات مجلس خبرگان است، نظارت استصوابي داشته باشد. وي با بيان اينكه «در قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبري هم اين موضوع تصريح شده است»، اظهار داشت: در عمل زمينه اين نظارت توسط دبير محترم شوراي نگهبان هنوز فراهم نشده است. منتظرم تا زمينه اين نظارت فراهم شود تا پس از اطلاع از فرايند و چگونگي احراز صلاحيت‌ها، اظهارنظر كنم. وي تصريح كرد: «علتي كه تاكنون درباره انتخابات مجلس خبرگان اظهارنظر نكردم اين است كه هنوز اين نظارت استصوابي توسط دبير محترم شورا فراهم نشده است و اگر ان‌شاء‌ا… در آينده ايشان زمينه طرح موضوع و بررسي شيوه احراز صلاحيت‌ها را در جمع ۱۲ نفره مشخص كردند، من هم اطلاعات به ميزاني كه بدانم در اختيار رسانه‌ها قرار خواهم داد.» عضو حقوقدان شوراي نگهبان در پاسخ به اين سوال كه «از شش فقيه تنها سه نفر مي‌توانند نسبت به بررسي پرونده‌هاي داوطلبان خبرگان رهبري در استان تهران اقدام كنند، آيا اين مساله اختلالي در رأي اكثريت ايجاد نخواهد كرد؟»، گفت: «به عنوان عضو اين شورا هيچ اطلاعي از كم و كيف مساله بررسي صلاحيت‌هاي خبرگان رهبري ندارم.» ابراهيميان در پاسخ به اين سوال كه شما در گفت‌وگوي قبلي اعلام كرده بوديد كه «درباره نظارت استصوابي، از دبير شوراي نگهبان هم پايبندترم»، افزود: «تصور مي‌كنم التزام عملي من درباره نظارت استصوابي در تمام انتخابات ازجمله انتخابات خبرگان بيشتر از سايرين است. گرچه اين نظارت بايد داراي آيين ويژه‌اي باشد كه فرصت دفاع براي داوطلبان در آن به نحو كافي طراحي شده باشد و اجراي آن اقناع عمومي را نيز به دنبال داشته باشد.» وي درباره بررسي ۱۴۷ داوطلبي كه در شوراي نگهبان رد صلاحيت شده‌اند، نيز گفت: «با توجه به محدوديت زماني كه براي بررسي اعتراض‌ها در اختيار داريم لازم است اولا دلايل ردصلاحيت اين تعداد از داوطلبان مجلس شوراي اسلامي توسط معاونت انتخابات شوراي نگهبان به آنها اعلام شود. ثانيا باید فرصت استماع نظرات و اخذ دفاعيات آنها فراهم شود تا بتوانيم تصميم‌گيري كنيم اما هنوز دبير محترم شوراي نگهبان در اين باره جلسه‌اي تشكيل نداده‌اند.» ابراهيميان تصريح كرد: «حتي گذشت يك روز هم مي‌تواند فرصت دفاع داوطلبان را از آنها سلب كند.»

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا