رقابت کمتر از ۲ نفر برای هر کرسی خبرگان

روندی که در خود حواشی از جمله عدم تایید صلاحیت سید حسن خمینی، یادگار امام و یا تایید صلاحیت یک جوان ۲۴ ساله را در خود داشت. در این دوره از انتخابات خبرگان از میان بیش از ۸۰۰ کاندیدای انتخابات در مرحله ثبت نام، در نهایت ۱۶۱ نفر تایید صلاحیت شده و تا بدین لحظه …

روندی که در خود حواشی از جمله عدم تایید صلاحیت سید حسن خمینی، یادگار امام و یا تایید صلاحیت یک جوان ۲۴ ساله را در خود داشت. در این دوره از انتخابات خبرگان از میان بیش از ۸۰۰ کاندیدای انتخابات در مرحله ثبت نام، در نهایت ۱۶۱ نفر تایید صلاحیت شده و تا بدین لحظه نیز ۱۸۸ نفر انصراف داده اند. البته لازم به ذکر است که سه نفر از کاندیداهای مجلس خبرگان طی یکی دو روز اخیر و در حالی که نام آنها در میان تایید صلاحیت‌شدگان قطعی دیده می شد خبر انصراف خود را اعلام کردند.

سه کاندیدای دیگر انصراف دادند

آیت‌ا… حائری شیرازی از حوزه انتخابیه تهران، حجت الاسلام ا… وردی مقدسی‌فرد از حوزه انتخابیه مازندران وآیت‌ا… محمدعلی مدرسی طباطبایی از حوزه انتخابیه البرز، نام سه کاندیدای انصرافی روز های اخیر مجلس خبرگان است. آیت‌ا… حائری شیرازی در پی انصراف خود اطلاعیه‌ای نیز به این شرح صادر نمود «بسم ا… الرحمن الرحیم. همانطور که قبلا وعده کرده بودم در کنار استخوان‌داران انقلاب و اسلام بایستم و در متابعت امام جماعت نظام و همراهی با او نه یک لحظه جلوتر و نه یک لحظه عقب‌تر مأموم بمانم، به همه توصیه می‌کنم نظام، یک نماز جماعت و فقط یک امام دارد. انصراف اینجانب برای حفظ دین و احتراز از تقابل با استخوان‌داران اسلامیت و انقلابیت نظام است.والسلام. محی‌الدین حائری شیرازی». اطلاعیه ای که به طور کلی علت اصلی انصراف آیت‌ا… حائری شیرازی را در هاله ای از ابهام گذاشته است. گفتنی است بنا به برخی خبرها آیت‌ا… حائری شیرازی علت اصلی انصراف از کاندیداتوری مجلس خبرگان رهبری را به‌زودی اعلام خواهد کرد. همچنین حجت الاسلام ا… وردی مقدسی‌فرد نیز که از حوزه انتخابیه مازندران از ادامه انتخابات مجلس خبرگان رهبری انصراف داده بود با صدور بیانیه ای انصراف خود را در حمایت از آیت‌ا… صادق لاریجانی آملی خواند. در بخشی از متن بیانیه انصراف حجت‌الاسلام ا… وردی مقدسی فرد آمده است: « ضمن احترام به یکایک کاندیداهای گران‌قدر مجلس خبرگان رهبری از برادر گرامی، دانشمند فقیه عادل انقلابی حضرت آیت‌ا… آملی لاریجانی حمایت قاطع خود را اعلام و ضمن اینکه خود از شرکت در انتخابات جاری اعلام انصراف می‌کنم، از عموم مردم مازندران و حامیان اینجانب درخواست می‌کنم با آرای قاطع خود از ایشان حمایت کنند.» از سویی نیز مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری البرز از انصراف «آیت‌ا… محمدعلی مدرسی طباطبایی» یکی از نامزدهای انتخابات خبرگان در استان البرز خبر داد. توکل لطفی از انصراف آیت‌ا… محمدعلی مدرسی طباطبایی در انتخابات خبرگان در پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه البرز خبر داد و گفت: با انصراف وی شمار داوطلبان خبرگان رهبری در البرز به پنج نفر رسید.

چند نفر برای هر کرسی رقابت می‌کنند؟

اما با پایان یافتن کار بررسی صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری، نهایتا ۱۶۱ نفر در صحنه باقی مانده که با انصراف سه کاندیدای تایید صلاحیت شده در لحظه آخر این آمار به ۱۵۸ نفر رسید. با این حساب و با توجه به ۸۸ کرسی در نظر گرفته شده برای نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در حال حاضر برای هر کرسی خبرگان حدود ۷۱/۱ نفر با هم رقابت خواهند کرد.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا