وزارت نیرو حقابه تالاب‌های کشور را به رسمیت می‌شناسد

در چنین شرایطی خبر خوب آن است که در برنامه‌ریزی‌های کلان مدیریت منابع آب کشور قرار است حقابه تالاب‌های کشور در نظر گرفته شود. به‌خصوص این‌که تالاب‌ها اکوسیستم‌هایی هستند که ممکن است در دوره‌هایی عرصه‌ای از آنها خشک شود و دوباره در دوره‌ای دیگر آب به بدنه آنها بازگردد؛ به همین دلیل نمی‌توان به‌راحتی از …

در چنین شرایطی خبر خوب آن است که در برنامه‌ریزی‌های کلان مدیریت منابع آب کشور قرار است حقابه تالاب‌های کشور در نظر گرفته شود. به‌خصوص این‌که تالاب‌ها اکوسیستم‌هایی هستند که ممکن است در دوره‌هایی عرصه‌ای از آنها خشک شود و دوباره در دوره‌ای دیگر آب به بدنه آنها بازگردد؛ به همین دلیل نمی‌توان به‌راحتی از واژه خشک شدن یا از بین رفتن برای تالاب استفاده کرد.
محسن سلیمانی روزبهانی، مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران به رسمیت شناخته شدن تأمین حقابه در کشور را حرکتی مثبت و یک تغییر مهم در رویکرد دانست و افزود:  این‌که بعد از تب شدید توسعه، تأمین حقابه محیط زیستی هم دیده شده، بسیار اهمیت دارد فارغ از این‌که حقابه‌ای که در نظر گرفته شده کافی است یا نه و این‌که وزارت نیرو چقدر از آن را تأمین کرده است.
محسن سلیمانی روزبهانی اعداد و ارقام مطرح شده از سوی وزارت نیرو در مورد حقابه تالاب‌ها را جای بحث و گفت‌وگو دانست و گفت:  مثلا برای تالاب‌ هامون با وسعت بیش از ٥٠٠‌ هزار هکتار در سیستان‌وبلوچستان کل حقابه‌ای که در نظر گرفته شده، کمتر از ٦٠‌میلیون متر مکعب است که حتی سطح یا گوشه‌ای از تالاب را هم خیس نخواهد کرد.
او به ایرنا گفت:  در چند ‌سال اخیر بدون توجه به حقابه تالاب‌ها، طرح‌های پروژه‌ای در کشور اجرا شد اما چندی است که وزارت نیرو مکلف شده در تمام پروژه‌های سدسازی خود حقابه حوضه‌های پایین دست را مدنظر قرار دهد که جای امیدواری برای نجات تالاب‌ها است.
سلیمانی گفت:  اما نکته مهم این است که بعد از این، حداقل در برنامه‌ریزی‌های کلان مدیریت منابع آب کشور حقوق پایین دست به رسمیت شناخته می‌شود.
مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران تأکید کرد: وضع کنونی تالاب‌های کشور آینه تمام نمای اقداماتی است که در چند ‌سال گذشته در حوضه آبریز تالاب‌ها انجام دادیم.
سلیمانی گفت: ایران با دارا بودن اقلیم متنوع تالاب‌های زیادی را در خود جای داده است، با توجه به تعاریفی که در کنوانسیون رامسر (کنوانسیون حفاظت از تالاب‌ها) مطرح است، بیش از‌ هزار تالاب در ایران وجود دارد که ازجمله آنها می‌توان به دریاچه پشت سدها، رودخانه‌ها و سواحل تالابی اشاره کرد.
او اظهار کرد: از این تعداد ٨٤ تالاب جزو تالاب‌های با اهمیت بین‌المللی به حساب می‌آید که ٣٥ تالاب تحت ٢٤عنوان در کنوانسیون رامسر ثبت است و از میان آنها، ٦ تالاب در فهرست مونترو قرار دارد. تالاب‌های در خطر نابودی در فهرست مونترو قرار می‌گیرند.
مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران تنوع را از ویژگی‌های بارز تالاب‌های کشور ذکر کرد و گفت: بیش از ٦٠‌درصد تالاب‌های بین‌المللی در کل منطقه در کشور ما قرار دارند. براساس تعریف کنوانسیون رامسر، ٤٢ نوع تالاب در دنیا وجود دارد که از این تعداد ٤١ نوع آن در کشور ما وجود دارد و در واقع کمتر کشوری با این ویژگی دیده می‌شود. این وضع نتیجه تنوع اکوسیستم‌های هیرکانی در شمال تا اکوسیستم زاگرس و
خلیج فارس است.
او تأکید کرد: اما عملکرد نادرست در مدیریت منابع آبی حیات این حوضه‌های ارزشمند آبی را تحت‌تأثیر قرار داده است، متاسفانه گاهی این نگاه به موضوع تالاب‌ها وجود دارد که اگر فقط آن چاله آب را پر کنیم مسأله تالاب‌ها را حل کرده‌ایم؛ درحالی‌که وضع کنونی تالاب‌های کشور ما به نوعی نشان‌دهنده اثراتی است که الگوهای توسعه ناپایدار ما را رقم زدند.
سلیمانی گفت:  وضع فعلی تالاب‌ها به ما نشان داد که در عرصه سیاست‌گذاری، عمل به قانون و برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای خوب عمل نکردیم؛ این وضع نتیجه رفتارهای اشتباه همگان اعم از دولتمردان و سیاست‌گذاران و حتی مردم است زیرا مردم هم خوب عمل نکردند؛ بنابراین اگر بخواهیم خودمان را نجات دهیم و سرزمینی پایدار داشته باشیم، باید این روند معکوس شود.
او تأکید کرد: وقتی تالاب‌ها بتوانند خدمات اکوسیستمی خود را به شکل مناسبی ارایه کنند، معیشت پایدار را برای مردم به همراه می‌آورند، از این رو از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و دنیا نیز به این نتیجه مهم رسیده است؛ هرچند شاید کمی دیر شده باشد اما مهم پی بردن به اشتباه و تلاش در جهت
رفع آن است.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا