پاتک کفاشیان به اردوگاه شیخ‌سلمان

مرد سوییسی که یکی از کاندیداهای اصلی ریاست فیفا است، امروز را در تهران می‌گذراند و ممکن است راه جدیدی برای فوتبال ایران باز کند. این خبر از آن‌جا غیرمنتظره و عجیب بود که قبل از این کفاشیان قاطعانه از حمایت خود از شیخ سلمان، رئیس بحرینی کنفدراسیون آسیا خبر داده بود اما به نظر …

مرد سوییسی که یکی از کاندیداهای اصلی ریاست فیفا است، امروز را در تهران می‌گذراند و ممکن است راه جدیدی برای فوتبال ایران باز کند. این خبر از آن‌جا غیرمنتظره و عجیب بود که قبل از این کفاشیان قاطعانه از حمایت خود از شیخ سلمان، رئیس بحرینی کنفدراسیون آسیا خبر داده بود اما به نظر می‌رسد خیلی از معادلات درحال تغییر کردن است.
حضور در ایران به‌عنوان اولین کشور آسیایی
جانی اینفانتینو که از اکتبر ٢٠٠٩ به‌عنوان دبیرکل یوفا معرفی شده و از او به‌عنوان دست راست میشل پلاتینی نام برده می‌شود و در چند ماه اخیر که برای حضور در انتخابات فیفا اعلام آمادگی کرده،‌ سفری به آسیا نداشته است. این‌که او ایران را در فاصله ١٦ روز مانده به انتخابات فیفا برای سفرش انتخاب کرده، می‌تواند یک امتیاز بزرگ برای فوتبال کشورمان باشد. البته پیش از این نیز اینفانتینو به کشورهای آفریقایی سفر کرده و تا امروز حمایت قاطع ٦ کشور تاثیرگذار را کنار نام خود می‌بیند. طرح ٤٠ تیمی کردن جام‌جهانی و اصلاح فوتبال و نهاد فیفا هم از شعارهای این نامزد انتخاباتی فیفا محسوب می‌شود. او بعد از کنار رفتن پلاتینی از صحنه رقابت به‌عنوان جانشین رئیس پرآوازه فرانسوی مطرح شده است.
برنامه‌های آقای دبیرکل در تهران
دبیرکل سوییسی یوفا بامداد امروز وارد تهران شده و در مدت ٢٤ ساعت حضورش در کشورمان برنامه‌های زیادی دارد. بازدید از کمپ تیم‌های ملی، ملاقات با کفاشیان، کی‌روش و همچنین وزیر ورزش از برنامه‌های اینفانتینو در ایران است. او بعد از جلسه با مسئولان ورزش کشورمان عصر امروز در کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دهد تا از چگونگی همکاری‌اش با فوتبال ایران سخن بگوید.
شیخ سلمان کنار رفت؟
اینفانتینو درحالی به ایران سفر می‌کند که پیش از این علی کفاشیان بارها در اظهارنظرهای خود اعلام کرده بود از شیخ سلمان، رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا حمایت می‌کند. قطعا وقتی ایران فرصت رایزنی با دبیرکل سوییسی یوفا را پدید آورده، برنامه‌های جدیدی در سر دارد که شاید به تغییر مواضع فدراسیون کشورمان در انتخابات فیفا بینجامد. کفاشیان به‌عنوان رئیس منطقه آسیای مرکزی یکی از مردان تاثیرگذار در فوتبال آسیا محسوب می‌شود که شاید رای برخی از کشورهای همسایه در انتخابات فیفا نیز به نظر او بستگی داشته باشد. به‌هرحال باید منتظر ماند و دید که بعد از ملاقات با اینفانتینو، شیخ سلمان همچنان از حمایت فدراسیون ایران برخوردار خواهد بود یا خیر.
راهی برای مقابله با عربستان
در روزهایی که فدراسیون فوتبال انتقادات زیادی از سوی اهالی فوتبال بابت عدم برخورد قاطع با موضع‌گیری عجیب عربستان نسبت به خود مشاهده می‌کند، کفاشیان مثل همیشه در سکوت کار خود را پیش برده و می‌خواهد از راه خودش مقابله با عربستان را دنبال کند. عربستان که حمایت شیخ‌سلمان را به‌عنوان رئیس کنفدراسیون آسیا در ماجرای بازی نکردن در ایران پشت‌سر خود می‌بیند،‌ به نوعی با این بحرینی پرحاشیه معامله کرده تا در انتخابات فیفا خودش و کشورهایی که تابع نظر عربستان هستند، برای رئیس بحرینی این لطفش را جبران کنند. به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال ایران با فراهم کردن شرایط سفر اینفانتینو به ایران قصد داشته تلنگری به شیخ سلمان بزند تا بلکه معادلات در ماجرای میزبانی نمایندگان ایران در کشور بی‌طرف از عربستان
تغییر کند.
ترابیان:  رای ما به سمت اینفانتینو برمی‌گردد
عباس ترابیان، رئیس پیشین کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال که مقدمات حضور دبیرکل یوفا در ایران را فراهم آورده، درباره هدف اینفانتینو از سفر به ایران به «شهروند» می‌گوید: «من در طول ٢٠‌سال اخیر که در حوزه بین‌الملل فوتبال فعالیت می‌کنم، همواره شاهد این بوده‌ام که در آستانه انتخابات AFC و فیفا کاندیداها برای این‌که تکلیف آرای خود را مشخص کنند و به جمع آرای خود بیفزایند، با هماهنگی ستادی که برای خود تشکیل داده‌اند،‌ به کشورهای مختلف سفر می‌کنند. به‌هرحال اینفانتینو نیز به جای این‌که به تمام کشورهای منطقه برود، ترجیح داده به ایران بیاید چون کشور تاثیرگذاری در منطقه است و می‌تواند آرای چند کشور دیگر را هم همراه خود داشته باشد. در ملاقات او با مسئولان فوتبال کشورمان قطعا اگر قرار به توافقی باشد،‌ هر دوطرف وعده‌هایی را به یکدیگر خواهند داد.» وی همچنین می‌افزاید: «اینفانتینو شانس بسیار بالایی برای نشستن بر کرسی ریاست فیفا دارد و رقیب اصلی‌اش نیز شیخ‌سلمان خواهد بود. او بعد از کنار رفتن پلاتینی به‌عنوان کاندیداهای اصلی در اروپا معرفی شده و حتی شامپاین نیز احتمالا به نفع وی کنار می‌کشد. دبیرکل یوفا از کشورهای عربی تقریبا قطع امید کرده چون آنها به خودشان هم نارو می‌زنند اما از این سمت به‌خاطر ارتباط خوبی که ایران با کشورهایی مثل افغانستان،‌ عراق، سوریه،‌ تاجیکستان،‌ ترکمنستان، ازبکستان و چند کشور دیگر دارد، ترجیح داده به کشورمان بیاید و شانس خود را امتحان کند.» ترابیان در پاسخ به این پرسش که حضور وی در ایران به معنای تغییر مواضع کفاشیان در انتخابات فیفا است، خاطرنشان می‌کند:  «همه چیز در مذاکرات امروز مشخص می‌شود و هر دوطرف شرایط خود را بیان می‌کنند، اما به نظر من در آخر احتمالا رای ما اینفانتینو خواهد بود چون حضور او در ایران یک امتیاز بزرگ است. ظرافت‌های زیادی در این سفر وجود دارد که فدراسیون و وزارت ورزش باید به آن دقت کنند. مثلا حضور اینفانتینو می‌تواند تلنگری برای شیخ سلمان باشد که در ماجرای عربستان پشت ایران را خالی کرد. این اتفاق خیلی هم به موقع بوده و امیدوارم دستاوردهای خوبی برای فوتبال ایران داشته باشد.»
برگ برنده در دست کفاشیان
حضور اینفانتینو در ایران شاید در ظاهر یک اتفاق ساده باشد چون قبل از این سپ‌بلاتر، شیخ سلمان و خیلی دیگر از مسئولان فوتبال جهان به کشورمان سفر کرده‌اند، اما در این مقطع حساس ظاهرا کفاشیان و تیمش در فدراسیون سیاست درست و زیرکانه‌ای را در پیش گرفته‌اند. کفاشیان که چندی پیش توانست با ایجاد منطقه آسیای مرکزی به‌عنوان نایب‌رئیس AFC معرفی شود، بار دیگر در روزهایی که انتقادات زیادی را به سوی خود می‌بیند، یک برگ برنده رو کرده است. البته شاید او به وضوح نتواند علیه شیخ سلمان باشد چون به‌هرحال نایب‌رئیس کنفدراسیون آسیا است اما حمایت از اینفانتینو در انتخابات فیفا ترس را به جان رئیس بحرینی AFC‌ می‌اندازد که دست‌کم ١٠ رای خود را از دست بدهد. به‌هرحال اوضاع فوتبال ایران و اتفاقات پیرامونش این روزها کاملا رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته و درحالی‌که فقط یک‌ماه برای تغییر رای کنفدراسیون آسیا جهت بازگرداندن امتیاز میزبانی به ایران در بازی‌های رودررو با عربستان وجود دارد، امیدوارم کفاشیان سیاستمداری سربلند باشد.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا