«زیکا» بلای جان ریو

حالا زمزمه‌ها به فریاد تبدیل شده و به دلیل فرا رسیدن فصل تابستان در برزیل و تردد زیاد پشه ناقل این بیماری، تعداد مبتلایان به بیماری منتقل شده از نیش پشه مزاحم در شهر ریودوژانیرو برزیل، میزبان المپیک ٢٠١٦ به نحو فزاینده‌ای افزایش یافته است. تحریم آمریکا؟ آمار جدید حکایت از ابتلای ٢٥٠‌هزار شهروند برزیل …

حالا زمزمه‌ها به فریاد تبدیل شده و به دلیل فرا رسیدن فصل تابستان در برزیل و تردد زیاد پشه ناقل این بیماری، تعداد مبتلایان به بیماری منتقل شده از نیش پشه مزاحم در شهر ریودوژانیرو برزیل، میزبان المپیک ٢٠١٦ به نحو فزاینده‌ای افزایش یافته است.
تحریم آمریکا؟
آمار جدید حکایت از ابتلای ٢٥٠‌هزار شهروند برزیل به این بیماری کشنده دارد و خیلی از کشورها اعلام کرده‌اند در صورت وخیم‌تر شدن اوضاع به تحریم حضور در دهکده المپیک فاخر رقابت‌ها فکر می‌کنند. در این راستا، آمریکا به‌عنوان رکورددار بیشترین قهرمانی در مجموع مدال‌ها در تاریخ المپیک خبری مبنی بر تحریم رقابت‌ها به صورت کامل را روی خروجی سایت کمیته المپیک خود قرارداد. اگر قرار بود تصمیم آمریکا جدی باشد، برای نخستین‌بار از المپیک‌های ١٩٨٠ و ١٩٨٤، تحریم گسترده‌ای در معتبرترین رویداد ورزشی دنیا رخ می‌داد. به‌هرحال خبر تحریم المپیک ٢٠١٦ از سوی آمریکا تکذیب شد اما دیگر قطب ورزش دنیا، ناراضی بزرگ بعدی است.
روس‌ها هم ناراضی هستند
روس‌ها پس از شروع سریال محرومیت چهره‌های سرشناس خود به دلیل دوپینگ، کاسه‌ صبری لبریز شده دارند. به اعتقاد آنها زود و بند وادا (کمیته بین‌المللی مبارزه با دوپینگ) با آمریکا و تلاش برای ضعیف کردن روسیه، عامل اعلام گسترده نام محرومان دوپینگی آنهاست. براین اساس، ویتالی موتکو، وزیر ورزش روسیه در سخنانی تهدیدآمیز اعلام کرد اگر اوضاع تا زمان شروع المپیک به همین منوال ادامه یابد و از شدت کارشکنی‌ها کم نشود، روسیه صلاح خود را در عدم اعزام به المپیک می‌بیند. در این شرایط، دولت برزیل بودجه‌ ١٠‌میلیون یورویی برای مبارزه با این بیماری در نظر گرفته و حتی پای رئیس‌جمهوری برزیل هم به این قضیه باز شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا