بهترین کفپوش و دیوارپوش برای حمام و سرویس بهداشتی+عکس

شاید مقایسه یک شیء با آدمی کار درستی نباشد، اما باید بدانیم یک سری قوانین در دنیا بر همه چیز حکومت می کند. می خواهم بگویم خانه ها هم پوسته دارند؛ کف و دیوار ها به منزله ی پوسته ی خانه ی ما هستند که برای یک طراحی دکوراسیون داخلی کامل باید مورد توجه قرار …

شاید مقایسه یک شیء با آدمی کار درستی نباشد، اما باید بدانیم یک سری قوانین در دنیا بر همه چیز حکومت می کند. می خواهم بگویم خانه ها هم پوسته دارند؛ کف و دیوار ها به منزله ی پوسته ی خانه ی ما هستند که برای یک طراحی دکوراسیون داخلی کامل باید مورد توجه قرار گیرند. انتخاب پوشش مناسب برای آن ها تأثیر بزرگی در ظاهر و عملکرد فضاها دارد. این بار می خواهیم با چیدانه به سراغ انواع این پوسته ها در حمام و سرویس بهداشتی برویم. با ما همراه باشید…

عکس دکوراسیون سرویس بهداشتی
تصویر استودیو معماری آرش مدنی
استودیو معماری …

ملاحظات اولیه در انتخاب کفپوش و دیوارپوش مناسب!

با استفاده از بتونه کاری ها و اعمال راه حل های غیر لغزنده، اکنون طیف وسیعی از مصالح در اختیار ما است که می توانند در محیط های مرطوب استفاده شوند. دو ویژگی اصلی که برای کفپوش ها و دیوارپوش های حمام مد نظر است، یکی توانایی آن ها برای جذب آب و دیگری برخورداری از مقاومت لغزشی مناسب (به خصوص برای کف) است. ما پیش از این نیز به شما گفته ایم کدام کف پوش برای حمام و سرویس بهداشتی مناسب تر است؟

تایل های غیر شیشه ای آب را جذب می کنند و برای حمام ها مخصوصا بخش هایی که بیشتر در معرض آب است مانند اتاق دوش مناسب نیستند. با این وجود این مصالح می توانند برای بخش های تأکیدی یا سرویس های بهداشتی که تماس آب کمتر است استفاده شوند.

بسیار مهم است که تایل های کف ضریب اصطکاک بالایی داشته باشند. هر چه این ضریب بالاتر باشد، مقاومت لغزشی تایل بیشتر خواهد بود.

با در نظر گرفتن این نکات، بیایید نگاهی بیندازیم به ویژگی ها و مشخصات ۱۰ متریال که به عنوان کفپوش و دیوارپوش در حمام و سرویس بهداشتی استفاده می شوند و استفاده ی درست از آن ها برای ایجاد زیبایی و بهره وری را مرور کنیم…

بهترین کفپوش و دیوارپوش برای حمام و سرویس بهداشتی+عکس

۱. فلز

تایل های فلزی ظاهری مدرن، معاصر و براق به حمام شما می دهند که در عین حال بسیار جذاب نیز هستند. این تایل ها می توانند در اشکال و اندازه های مختلف از فلزهای صلب یا با استفاده از پایه ی رزین با پوشش متالیک ساخته شوند. تایل های فلزی با انواع پرداخت ها شامل برنز، مس و فولاد ضدزنگ تولید می شوند. این محصولات چون طبیعی هستند، با گذشت زمان اکسید شده و زنگار می گیرند. این اتفاق الزاما بد نیست اگر چنین ظاهر زنگار گرفته ای را می پسندید.

 تایل هایی با اندود تیتانیوم نسبت به فلزهای طبیعی در برابر اثرات آب و هوایی منعطف تر اند. تیتانیوم در رنگ هایی مشابه به برنج و مس و هم چنین خاکستری، بدون زنگار طبیعی ساخته می شود.

تایل های فلزی اغلب به عنوان نقاط تأکیدی حمام ها در ترکیب با انواع دیگر تایل ها که موزاییک ها رایج ترین آن ها هستند، استفاده می شوند.

تایل های فلزی برای خانه ها و آپارتمان های مدرن شهری و کسانی که علاقه مند به درخشش و شکوه در زندگی خود هستند، مناسب اند. این تایل ها گران هستند و تمیز کردن و مراقبت از آن ها به توجه زیادی نیاز دارد، بنابراین شاید برای خانواده های شلوغ مناسب نباشند. در عوض گزینه های ایده آلی برای اتاق آرایش یا سرویس بهداشتی اتاق خواب های مستر هستند.

بهترین کفپوش و دیوارپوش برای حمام و سرویس بهداشتی+عکس

۲. سرامیک

این تایل ها از مخلوطی از خاک رس تهیه شده اند که قالب گیری شده و در درجه حرارت های بالا پخته شده اند. سطح آن ها می تواند لعاب دار یا بدون لعاب باشد. لعاب دادن به سرامیک ها آن ها را سخت و نفوذناپذیر و مناسب برای حمام و سرویس بهداشتی می کند. لعاب می تواند بسیار براق یا مات باشد. ضمنا می توان پرداخت های ضد لغزش به آن افزود. ویژگی های لعاب مناسب بودن آن را برای کف یا دیوار مشخص می کند.

سرامیک ها برای کسانی که مشغول بازسازی دکوراسیون خود هستند، گزینه هایی مناسب، کم مراقبت و کاربردی می باشند. این تایل ها با قیمت های مختلف، سبک ها و ظواهر متنوع در دسترس اند. برای دانستن نکات بیشتر درباره ی این مصالح می توانید راهنمای خرید کاشی و سرامیک دکوراسیون منزل را مطالعه بفرمایید.

بهترین کفپوش و دیوارپوش برای حمام و سرویس بهداشتی+عکس

۳. تراکوتا

تراکوتا نوعی سرامیک است و همه ی سرامیک ها در حالت طبیعی محافظت نشده شان بسیار جاذب آب و رطوبت هستند. چون تراکوتا در دماهای پایین تر پخته می شود، کم تراکم و غیر شیشه ای است و عموما برای نواحی خشک استفاده می شود. با این وجود، ماهیت پر از منفذ تراکوتا می تواند با یک بتونه کاری و درزگیر با کیفیت اصلاح شود و مناسب استفاده در حمام ها گردد.

تراکوتا با تناژ رنگی زمینی و نارنجی/قرمزش و ظاهر روستیک سنتی، بسیار دعوت کننده و گرم و صمیمی می باشد.

این تایل ها برای دکوراسیون مدیترانه ای بسیار مناسب اند و نیاز به مراقبت منظم و مداوم ندارند.

بهترین کفپوش و دیوارپوش برای حمام و سرویس بهداشتی+عکس

۴. چینی (پورسلین)

این تایل ها در واقع نوعی تایل سرامیکی هستند اما از خاک رس مرغوب تری نسبت به سرامیک های معمولی تهیه شده اند. تایل های چینی با قالب گیری خشک خاک رس برای ایجاد یک متریال سرامیکی که در دماهای بالاتری نسبت به سرامیک معمولی پخته می شود، تهیه شده و تایل هایی سخت، بسیار شیشه-مانند و متراکم ایجاد می کنند که برای کف و دیوار حمام بسیار مطلوب اند.

تایل های چینی می توانند لعاب دار یا بدون لعاب باشند. به دلیل رنگ داخلی این تایل ها، نمونه های بدون لعاب آن ها در انواع پرداخت ها از مات تا بسیار براق و هم چنین بافت دار (به تقلید از سنگ طبیعی) موجود هستند. تایل های لعاب دار می توانند صیقل داده شوند و سطحی کاملا هموار ایجاد کنند که این موضوع آن ها را برای لعاب دادن با تصاویر دیجیتالی با کیفیت که در سطح تایل ترکیب می شود، مطلوب می سازد.

تایل های چینی به راحتی می توانند جایگزین شوند، زیرا به جای قالب گیری و پختن، به دلیل برش ماشینی دارای ابعاد دقیق هستند. این موضوع هم چنین باعث می شود تایل ها نزدیک تر به هم چیده شوند و در نتیجه خطوط ملات ظریف تر در آید.

این تایل ها برای حمام های عمومی خانه و کسانی که خطوط و ظاهر ساده، تمیز و مدرن را می پسندند مناسب است. آن ها فوق العاده کم مراقبت و مناسب فضاهایی با استهلاک زیاد هستند. ضمنا به افرادی که ظاهر سنگ طبیعی را بدون دردسر مراقبت می خواهند، این گزینه را پیشنهاد می کنیم.

بهترین کفپوش و دیوارپوش برای حمام و سرویس بهداشتی+عکس

۵. شیشه

تایل های شیشه ای تایل هایی سرزنده و در طیف گسترده ای از رنگ های برجسته هستند. خاصیت انعکاسی آن ها ظاهری نمایشی، منحصر به فرد و متمایز ایجاد می کند که آن ها را برای دیوار های تأکیدی و نوارها یا صفحه های برجسته مناسب می سازد. سرزندگی این تایل ها ناشی از خاصیت درخشندگی شان است که در ترکیب با نورپردازی نواری تأثیر شگفت انگیزی ایجاد می کند. چون شیشه به طور طبیعی نسبت به آب نفوذناپذیر است، نیازی به بتونه کاری ندارد.

تایل های شیشه ای برای حمام های معاصر و استفاده در دیوار های تأکیدی، پنل ها و طاقچه های اتاق دوش مناسب اند. ضمن اینکه نیاز به مراقبت کمی دارند.

بهترین کفپوش و دیوارپوش برای حمام و سرویس بهداشتی+عکس

سنگ طبیعی

انواع زیادی از سنگ های طبیعی در بازار موجود هستند و همه ی آن ها کم تراکم تر از تایل های چینی می باشند و در نتیجه آب جذب می کنند. این یعنی آن ها برای استفاده در حمام و سرویس بهداشتی نیاز به بتونه کاری و درزگیری دارند تا ضد آب شوند.

سنگ های طبیعی هم مانند چینی ها با اندازه ی دقیق بریده می شوند، در نتیجه می توانند نزدیک به یکدیگر چیده شده و خطوط ملات باریک ایجاد کنند. چیدانه قبلا ۷ نوع سنگ با زیبایی ماندگار برای کف، دیوار و سطح کانتر حمام شما معرفی کرده است.

بهترین کفپوش و دیوارپوش برای حمام و سرویس بهداشتی+عکس

۶. سنگ مرمر

مرمر سنگی گران، کلاسیک و صاف است که هم در حمام های سنتی و هم در حمام های مدرن به خوبی با فضا هماهنگ می شود. رگه های طبیعی و متمایز آن با رنگ های سیاه، خاکستری، سرخ و آبی تا سفید، جذابیت حمام شما را دوچندان می کند. سنگ های مرمر به صورت صیقل خورده (براق، خیلی براق) یا با سنگ تیز شده (جلاخورده، صاف با اندکی براقیت یا بدون برق) و با اندازه های ورقه ای، تایل یا حتی به صورت موزاییکی موجود اند. تایل های مرمر هم در کف و هم در دیوار استفاده می شوند اما معمولا به دلیل قیمت زیادشان، فقط برای بخش های تأکیدی به کار می روند.

سنگ مرمر برای کسانی که هزینه برای شان اهمیتی ندارد و به دنبال ظاهری کلاسیک و لوکس هستند مناسب است. این تایل ها به دلیل نیاز به مراقبت و احتیاط زیاد برای حمام های عمومی خانه مناسب نیستند.

بهترین کفپوش و دیوارپوش برای حمام و سرویس بهداشتی+عکس

۷. سنگ رودخانه ای/ سنگ ریزه

اگر به دنبال ظاهری طبیعی هستید، بدون شک سنگ های رودخانه ای و تایل هایی با بافت سنگ ریزه برای تان جذاب خواهد بود. این متریال در حمام و در زیر پا حس فوق العاده ای ایجاد می کند.

آن ها معمولا به صورت ورقه ای تولید می شوند و بهتر است از یک کاشی کار ماهر برای نصب آن ها کمک بگیرید.

این تایل ها بیشتر از تایل های استاندارد ملات دارند و با سنگ های گرد در مقابل جریان آب روی کف تا حدی مقاومت می کنند. اگر از این مصالح در کف استفاده می کنید، شیب کف را اندکی بیشتر در نظر بگیرید تا آب آسان تر به زه کش برسد.

این مصالح برای کسانی که می خواهند رگه هایی از طبیعت را به حمام خود بیاورند، مناسب است. با خانه های ساحلی به خوبی هماهنگ می شوند. چون مقاوم و کم مراقبت هستند، می توانند در حمام های عمومی تر منزل استفاده شوند.

بهترین کفپوش و دیوارپوش برای حمام و سرویس بهداشتی+عکس

۸. تراورتن

تراورتن با رنگ های طلایی کرمی و سرخ گونه و منافذ، سوراخ ها و رگه های طبیعی اش دارای صفات ممتاز زیادی است. این سنگ بسته به نوع پرداختش برای ایجاد ظاهری کلاسیک یا روستیک مناسب است. اگر می خواهید بدانید سنگ کف مناسب برای دکوراسیون منزل شما کدام است، این مطلب را از دست ندهید.

دو پرداخت اصلی که روی سنگ های تراورتن اعمال می شود، یکی سابیدن با سنگ و دیگری غلت دادن آن ها است. تایل های سنگ ساب شده در پروسه ی تولید متحمل سایش و سنباده زنی گسترده ای می شوند تا سطحی یکپارچه و هموار مانند سنگ مرمر ایجاد شود اما درخشش زیادی ندارند. تایل های غلت خورده سطحی فوق العاده بافت دار با حداقل درخشندگی دارند. لبه های منحنی و سطح بافت دار آن ها ظاهری روستیک و کهنه ایجاد می کند.

صرف نظر از پرداخت، این تایل ها باید به صورت صحیحی درزگیری و بتونه کاری شوند تا در برابر آب نفوذناپذیر شده و مراقبت از آن ها آسان تر گردد. در طی فرآیند ملات ریزی سوراخ ها می توانند با ملات پر شوند تا پایداری سنگ را بیشتر کرده، به تمیز ماندن آن کمک کنند و ظاهری یکدست به آن دهند اما اگر ظاهری طبیعی می خواهید، سوراخ ها را پر نکنید.

تراورتن برای کسانی که تایل هایی کلاسیک با صفات ویژه می خواهند و به هزینه ی بالا و مراقبت  های موردنیاز اهمیتی نمی دهند، بسیار مناسب است.

بهترین کفپوش و دیوارپوش برای حمام و سرویس بهداشتی+عکس

۹. سنگ ساختمانی خاکستری یا مایل به آبی

این سنگ، سنگی آتش فشانی است که از گدازه های سرد شده شکل گرفته است. بسیار متراکم، مقاوم و ضد خش می باشد اما به بتونه کاری نیاز دارد. این نوع سنگ متناسب با فضاهای مدرن، معاصر، براق و هم چنین دکوراسیون هایی با سبک کلاسیک است.

رنگ این سنگ همان طور که از نامش پیداست، عموما در طیف خاکستری مایل به آبی قرار دارد. پرداخت های متنوعی برای این سنگ به کار می رود. رنگ خاکستری غلیظ آن زمانی که در زمینه ی تجهیزات سفید حمام و سرویس بهداشتی به کار می رود، بسیار چشم گیر می شود.

این نوع سنگ برای کسانی که ظاهر براق و تمیز مدرن را دوست دارند و در عین حال گرما و حس طبیعت را می خواهند، بسیار مناسب است.

بهترین کفپوش و دیوارپوش برای حمام و سرویس بهداشتی+عکس

۱۰. کاشی سیمانی (سمنت تایل)

بر خلاف تایل های سرامیکی که از خاک رس و پختن تهیه می شوند، تایل های سیمانی مخلوطی از ماسه ی اصلاح شده و ساروج هستند که به صورت دستی با استفاده از فرآیندهای تولید سنتی در چند مرحله ساخته می شوند. مخلوط رنگ به صورت دستی به قالب ها پاشیده می شود و سپس لایه ای از سیمان روی آن ریخته می شود تا یک اتصال بین لایه ی رنگی و سیمان و بدنه ی ماسه ای ایجاد شود. سپس به صورت هیدرولیکی فشرده شده و زیر آب سالم سازی می شود.

این تایل ها غیر شیشه ای هستند، بنابراین حتما به بتونه کاری نیاز دارند.

تایل های سیمانی برای افرادی که دوام را در کنار انعطاف در طراحی می خواهند و هم چنین کسانی که طرفدار سبک صنعتی هستند، بسیار مناسب است.

عکس نمونه کارهای هفت رنگ

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا