پرسه‌زنی در اطراف سطل‌های زباله برای خالی کردن حساب مشتریان بانکی

در پی مراجعه نماینده حقوقی یکی از بانک‌های خصوصی به دادسرای ناحیه ١٦ تهران و طرح شکایت با موضوع «برداشت غیرمجاز پول از حساب تعدادی از مشتریان»، به دستور بازپرس شعبه چهارم این دادسرا پرونده جهت رسیدگی در اختیار پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت. نماینده حقوقی بانک پس از حضور در پایگاه …

در پی مراجعه نماینده حقوقی یکی از بانک‌های خصوصی به دادسرای ناحیه ١٦ تهران و طرح شکایت با موضوع «برداشت غیرمجاز پول از حساب تعدادی از مشتریان»، به دستور بازپرس شعبه چهارم این دادسرا پرونده جهت رسیدگی در اختیار پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
نماینده حقوقی بانک پس از حضور در پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ، در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «فرد یا افرادی از طریق دسترسی به رمز ورود به حساب‌های عابربانکی تعدادی از مشتریان این بانک اقدام به برداشت یا انتقال پول از حساب این افراد کرده‌اند».
با شناسایی تعدادی از مشتریان بانک‌ها که پول از حساب آنها به صورت غیرمجاز برداشت شده بود، کارآگاهان پایگاه هفتم آگاهی به تحقیق از آنها پرداختند و اطلاع پیدا کردند که همگی آنها در طول چند ماه گذشته و به تازگی نسبت به افتتاح حساب و دریافت کارت‌های عابربانک خود اقدام کرده‌اند.
در شرایطی که در پی اظهارات تعدادی از این افراد مبنی بر سرقت کارت‌های عابر بانک‌ها به شیوه «سرقت داخل خودرو» تصور اولیه بر آن بود که برداشت پول از حساب‌ها با استفاده از رمز موجود روی کارت‌های عابر بانک سرقتی صورت گرفته، اما در ادامه تحقیقات از سایر مالباختگان نشان داد که برداشت پول از بیشتر حساب‌ها در شرایطی بوده که از صاحبان حساب‌ها هیچ‌گونه سرقتی انجام نشده و این برداشت حساب‌ها از طریق تلفنی یا اینترنتی صورت گرفته است.
با توجه به پیچیدگی پرونده، کارآگاهان با همکاری بانک شاکی اقدام به بررسی دقیق تراکنش مالی حساب‌های مالباختگان پرداخته و اطلاع پیدا کردند که از تمامی حساب‌ها، پول به حساب افرادی دیگر واریز و در کمتر  از چند ساعت نیز برداشت شده است؛ با شناسایی محل برداشت نهایی پول در برخی از طلافروشی‌ها و صرافی‌های شهر تهران، کارآگاهان به این مراکز تجاری و مالی مراجعه کردند و در بررسی تصاویر به‌دست آمده از دوربین‌های مداربسته موفق به شناسایی مردی حدودا ٣٥ ساله شدند که اقدام به خرید سکه و ارز کرده بود. کارآگاهان با بهره‌گیری از اطلاعات موجود از مجرمان سابقه‌دار، موفق به شناسایی یکی از مجرمان سابقه‎دار با بیش از ١٢ سابقه دستگیری به اتهام ارتکاب جرایم مختلف مرتبط با کلاهبرداری، موادمخدر، محکومیت‌های مالی به نام «محمد» ٣٦ ساله شدند که‌سال گذشته، پس از پایان دوران محکومیتش از زندان آزاد شده بود.
وقتی «محمد» در مخفیگاهش در شهرک مشیریه شناسایی و دستگیر شد؛ ماموران در بازرسی از مخفیگاه متهم، لاشه‌هایی از پاکت‌های بانکی مخصوص زمان صدور کارت عابربانک متعلق به مالباختگان را کشف کردند. با انتقال متهم به پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ، تحقیقات درخصوص علت جمع‌آوری پاکت‌های بانکی مخصوص صدور کارت‌های عابربانک در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت.
متهم که چاره‌ای جز اعتراف و بیان حقیقت نداشت، ضمن معرفی همدست خود به نام «حمید» ٣٠ ساله به کارآگاهان گفت:  «شب‌ها به همراه حمید به شعبات بانکی مراجعه و پاکت‌های بانکی را جمع می‌کردیم. پس از جمع‌آوری پاکت‌ها، اقدام به بررسی حساب‌ها از طریق رمز‌های اول و دوم می‌کردیم؛ اگر افراد نسبت به تغییر دادن رمزها اقدام کرده بودند که امکان دسترسی به حساب‌ها برای ما وجود نداشت اما اگر رمزها تغییر نکرده بود، بلافاصله از طریق تلفن یا اینترنت نسبت به برداشت پول از حساب‌ها و واریز پول به حسابی جعلی (افتتاح حساب با مدارک سرقتی) اقدام و در کمتر از چند ساعت نیز نسبت به تبدیل پول به طلا و ارز اقدام می‌کردیم». محمد در ادامه اعترافاتش، درخصوص وظیفه «حمید» در این چرخه برداشت غیرمجاز از حساب مشتریان بانکی نیز به کارآگاهان گفت: «وظیفه حمید بررسی حساب‌ها با استفاده از رمزهای به‌دست آمده از داخل پاکت‌ها و انتقال پول‌ها از طریق خدمات تلفنی یا اینترنتی بانک‌ها به حساب‌های جعلی بود؛ پس از انتقال پول بلافاصله قبل از مسدود شدن حساب‌های جعلی، من به صرافی و طلافروشی‌ها مراجعه و نسبت به برداشت پول از حساب‌ها اقدام می‌کردم».
با شناسایی دومین متهم پرونده، «حمید» نیز در داخل مخفیگاهش در منطقه افسریه دستگیر شد و تمامی اظهارات همدست خود را تایید کرد».
در ادامه رسیدگی به این پرونده تعداد دیگری از مالباختگان شناسایی شدند، متهمان با قرار قانونی جهت انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی سایر جرایم ارتکابی در اختیار پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفتند  .

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا