خصوصی سازی واقعی؛۱۷درصد

علی طجوزی: میرعلی اشرف عبدا… پوری حسینی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه علاوه بر رکود و تخریب روند خصوصی سازی حضور مدیران دولتی در شرکت‌های واگذار شده مانع از حضور بخش خصوصی واقعی وهمچنین خصوصی سازی واقعی می شود به« قانون» گفت :دولت در هیات هفت نفره واگذاری ها دو نماینده دارد که …

علی طجوزی: میرعلی اشرف عبدا… پوری حسینی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه علاوه بر رکود و تخریب روند خصوصی سازی حضور مدیران دولتی در شرکت‌های واگذار شده مانع از حضور بخش خصوصی واقعی وهمچنین خصوصی سازی واقعی می شود به« قانون» گفت :دولت در هیات هفت نفره واگذاری ها دو نماینده دارد که آنها وزرای اقتصاد ودادگستری هستند ودو رأی از چهار رأی صاحب کرسی را در اختیار دارند .دونفر دیگر هم رئیس های اتاق بازرگانی ایران وتهران هستند.به ظاهر هم تعادل در این زمینه برقرار است اما برخی مدیران دولتی که به نمایندگی در این شرکت ها حضور دارند بعضا تدابیری می اندیشند که باعث ظهور وبه وجود آمدن مانع در خصوصی سازی می شود .
معاون وزیر اقتصاد گفت: از ابتدای سال ۱۳۸۰ تاکنون ۱۴۰ هزار میلیارد تومان سهام دولتی واگذار شده که ۳۰ هزار میلیارد تومان آن در قالب رد دیون، ۳۰ هزار میلیارد تومان در قالب سهام عدالت و ۸۰ هزار میلیارد تومان به عموم مردم واگذار شده است.
وی با بیان اینکه مقاومت‌هایی بر سر راه خصوصی‌سازی وجود دارد که این مقاومت‌ها افکار عمومی را مکدر می‌کند، به آخرین وضعیت پرونده سهام عدالت اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۵ پرونده سهام عدالت با اتمام دوره ۱۰ ساله بسته می‌شود و شرکت‌های مسئول سهام عدالت موظف هستند تا تیرماه سال ۱۳۹۵ صورت‌های مالی خود را تصویب کرده و در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار دهند تا سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر مورد محاسبه قرار گیرد.
به گفته پوری حسینی، با محاسبه سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر در اوایل مهرماه آینده میزان سود قابل واگذاری به خزانه و میزان سهام قابل آزادسازی اعلام می‌شود و سهامداران در صورت تمایل می‌توانند از محل آورده نقدی باقی مبلغ یک میلیون تومان را به خزانه پرداخت کنند.
۱۴سال ،۵۰ درصد واگذاری
رئیس سازمان خصوصی سازی اضافه کرد: تا پایان شهریور ۱۳۹۲ ، ۱۷ درصد از واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی، واگذار شده که ۵ درصد آن به صورت سهام ترجیحی و تدریجی به کارمندان و کارگزاران بوده است، همچنین در کل سال ۱۳۹۲ این رقم به ۴۳ درصد، در سال ۱۳۹۳ به ۷۸ درصد و در ۹ ماهه اول امسال به ۱۰۰ درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه فعلا برای تشویق بخش خصوصی برنامه ریزی بیشتری نداریم،گفت: مزایده های سازمان خصوصی سازی، آسیب شناسی و گزارش آن به هیات وزیران ارائه شده است.
پوری حسینی با بیان اینکه انتظار می رود طی چند ماه آینده شاهد حضور سرمایه گذاران خارجی در مزایده‌های سازمان خصوصی سازی باشیم، خاطرنشان کرد: از ۱۱۰۰ شرکت مشمول واگذاری از سال ۱۳۸۰ تاکنون حدود ۵۰ درصد یعنی ۵۵۰ شرکت، واگذار شده اند و تعدادی نیز از لیست خصوصی سازی خارج شده اند.
رئیس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: اگر شرایط اقتصادی به همین نحو باشد، قبل از پایان سال ۱۳۹۵ شرکت‌های باقی مانده را به بخش خصوصی واگذار و در دهه فجر سال آینده ختم واگذاری‌ها را اعلام می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه شرکت‌هایی مانند توزیع برق و پالایشگاه‌های گاز به دلیل عدم آزادسازی نرخ‌ها و یارانه‌ای که به آنها تعلق می گیرد، امکان واگذاری آنها فراهم نشده است، گفت: در حال حاضر ۱۲۰ شرکت در لیست واگذاری قرار دارند، تا پایان دی ماه امسال به دلیل شرایط خاص نتوانستیم سهام زیادی را واگذار کنیم اما سعی می‌کنیم تا پایان سال شرکت‌های باقی مانده را حداقل یک بار عرضه کنیم، این در حالی است که اغلب شرکت‌ها نیز لااقل یک بار عرضه شده اند.
امکان اصلاح مصوبه در خصوص سرخابی‌ها
معاون وزیر اقتصاد در خصوص واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و انتقادهایی که نسبت به این واگذاری صورت گرفته است، توضیح داد: شهادت می‌دهم که در واگذاری استقلال و پرسپولیس هیچ‌گونه ضعفی از سوی سازمان خصوصی سازی صورت نگرفته و این سازمان با نهایت دقت کار خود را انجام داده است ؛این در حالی است که چندین بار مزایده این دو شرکت برگزار شد اما به نتیجه نرسید.
وی مهم‌ترین موضوع در واگذاری سرخابی ها را اهلیت خریداران دانست و عنوان کرد: وزیران اقتصاد، دادگستری و ورزش و جوانان اهلیت خریدار را تعیین می‌کردند و سازمان خصوصی سازی نقشی در تعیین اهلیت نداشت اما آنها اعلام کردند که شرایط، تامین نیست  لذا قرار شد با تنفس دو ماهه این شرکت‌ها واگذار شوند اما این کار انجام نشد و با مصوبه هیات دولت این دو باشگاه جزو باشگاه های فرهنگی قلمداد شدند.
رئیس سازمان خصوصی سازی خاطرنشان کرد: با این حال احتمال تجدیدنظر در مصوبه هیات وزیران وجود دارد و سازمان خصوصی سازی کار را با جدیت ادامه خواهد داد  لذا این سازمان با خروج این دو شرکت از لیست واگذاری، همراهی نکرده و تنها از مصوبه هیات وزیران تبعیت کرده است. وی در خصوص واگذاری سهام این دو باشگاه به بخش تعاون گفت: در این خصوص پیشنهاداتی از سوی معاون وزیر تعاون مطرح شده است که سازمان از هرگونه تلاش و توانایی شرکت‌ها برای ورود به بحث واگذاری سرخابی‌ها استقبال می‌کند، اما به هیچ‌وجه قصد ندارد تا سهام این باشگاه ها را خارج از مزایده و از طریق مذاکره به فروش برساند.
رد دیون خصوصی سازی نیست
وی درخصوص واگذاری سهام شرکت‌ها به بخش شبه‌دولتی و در قالب رد دیون، توضیح داد: یکی از ایرادات اساسی به خصوصی‌سازی بحث رد دیون است که در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ قسمتی از فعالیت‌های سازمان خصوصی‌سازی را به خود اختصاص می‌داد اما از ابتدای سال ۱۳۹۳ دولت و هیات واگذاری، قانونی را وضع کردند که براساس آن واگذاری سهام بابت رد دیون ممنوع شود که با ممنوع شدن واگذاری در قالب رد دیون، قطار خصوصی‌سازی به ریل اصلی خود برگشته است.
رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه رد‌دیون، خصوصی سازی تلقی نمی‌شود و واگذاری سهام در قالب رد دیون ممنوع است گفت: پیش از این در توانمند کردن بخش خصوصی غفلت شده است  اما در حال حاضر برای تشویق بخش خصوصی به شرکت در مزایده‌ها تسهیلاتی در نظر گرفته می شود.
پوری حسینی همچنین درباره اینکه در لایحه بودجه سال ۹۵ مبلغ ۱۶ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت از طریق واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در نظر گرفته شده است که با توجه به وضعیت واگذاری سهام در سال ۹۴، آیا پیش بینی این میزان درآمد غیر واقعی نیست، گفت: تعهدات، تابع مستقیی از فروش‌ها نیست،  داخل این رقم، سود سهام عدالت و اقساط واگذاری‌های سنوات قبل هم در نظر گرفته شده است اما ارقام باید واقع بینانه‌تر باشد، معمولاً ارقامی که در بودجه مطرح می‌شود، رقم پیشنهادی سازمان خصوصی سازی نیست و به ارقام پیشنهادی این سازمان در دولت و سهم مجلس اضافه می‌شود اما ما تلاش می کنیم آنچه را که به سازمان ابلاغ می شود، اجرایی شود.
رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه در رقم مذکور تعهدات بودجه ای ۶۰ شرکت سرمایه‌پذیر در نظر گرفته شده است، اظهارداشت: اقساط واگذاری‌های سنوات قبل که در سال ۹۵ سررسید می‌شود، در رقم ذکر شده  لحاظ شده است در عین حال حدود ۸ تا ۹ هزار میلیارد تومان مربوط به واگذاری‌های قبلی است  اما اگر بخواهیم رقم ۱۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده در لایحه بودجه ۹۵ را محقق کنیم، لازم است که ۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی را بفروشیم که این شدنی نیست.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا