شروط ۵ گانه برای نابود‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌اعش

مهدي دل روشن: شاید خیلی‌ها بگویند محال است که داعشی ها به این زودی‌ها، شرشان کم شود اما در خوشبینانه ترین حالت می توانیم به این دلخوش کنیم که حداقل دیگر مثل چند سال اخیرشان، قدرت نداشته باشند و  درست مثل یک گرگ بدون دندان و  از نفس افتاده ، گوشه ای بنشینند و کاری …

مهدي دل روشن: شاید خیلی‌ها بگویند محال است که داعشی ها به این زودی‌ها، شرشان کم شود اما در خوشبینانه ترین حالت می توانیم به این دلخوش کنیم که حداقل دیگر مثل چند سال اخیرشان، قدرت نداشته باشند و  درست مثل یک گرگ بدون دندان و  از نفس افتاده ، گوشه ای بنشینند و کاری به کار کسی نداشته باشند.
داعش در طول سال های اخیر، خون ملت‌هایی چون عراق، سوریه، لیبی، فرانسه، آمریکا و … را در شیشه کرد و روزهای دلهره آوری را در تاریخ بشریت به ثبت رساند. چه کسی است که به این زودی بتواند تصاویر سر بریدن ها و اعدام های فله و برده داری های بدوی داعش را فراموش کند. انسان نماهایی وحشی که برای به‌دست آوردن پول و یک قدرت ظاهری از هیچ کوششی کوتاهی نکردند!
دیروز اما منابع عراقی اعلام کردند که  ایالات متحده آمریکا، برای نابودی داعش، شرط و شروطی دارد. این منابع آگاه فاش کردند نخست‌وزیر العبادی، نامه‌ای از سوی دولت آمریکا دریافت کرده که در آن بر لزوم انحلال گروه‌های داوطلب مردمی در دوره زمانی کمتر از دو هفته تاکید شده است!
در واقع، واشنگتن در این نامه به حیدر العبادی‌ فهمانده که هزاران سرباز از لشکر ۱۰۱ که چند هفته قبل در عراق مستقر شدند،‌ حمایت لازم از مراکز دولتی را در هرگونه واکنش احتمالی تامین خواهند کرد و به این ترتیب بهانه‌های رهبران داوطلب مردمی برای عملیات‌شان در عراق پایان می‌یابد!
داوطلبان مردمی که یک تشکیلات شبه‌نظامی شیعه است با فتوای آیت‌ا… العظمی سید علی سیستانی،‌ مرجعیت عالی قدر شیعیان عراق مبنی بر جهاد کفايی برای آزادسازی عراق از دست داعش تشکیل شد.
آمریکا اما با هرگونه مشارکت داوطلبان مردمی در عملیات کنونی عراق برای آزادسازی شهرها از دست داعش به ویژه عملیات آزادسازی موصل که مقدمات آن در حال انجام است،‌ مخالفت می‌کند.
در مقابل فرماندهان داوطلبان مردمی العبادی را برای تغییر ائتلاف‌های منطقه‌ای عراق از طریق قطع رابطه با آمریکا و ممانعت از به‌کارگیری دوباره نیروهایش در عراق و جایگزینی این رابطه با روابط پیشرفته با روسیه تحت فشار می گذارند.
منابع مذکور افزودند: در نامه آمریکا برای العبادی آمده که بهتر است داوطلبان مردمی منحل شوند تا درگیری ایجاد نشود. منابع عراقی گفتند: آمریکایی‌ها در نهایت با العبادی درباره کاهش نقش فرماندهان داوطلبان مردمی و تحویل اسلحه‌هایشان به دولت موافقت کردند.
همزمان با ارسال این نامه، فرانک بکر، سفیر انگلیس در بغداد ممانعت از دخالت‌های خارجی در امور داخلی عراق را خواستار شد.
بکر با اشاره به چالش‌هایی که در مرحله فعلی به ویژه در بخش اقتصادی متوجه کشور است،‌ تاکید کرد: عملیات نظامی در عراق موفقیت‌آمیز بوده و حضور داعش در عراق موضوع روز است.
عالیه نصیف، یکی از نمایندگان ائتلاف دولت قانون به روزنامه لبنانی الاخبار گفته که آمریکا شروطی را برای کمک به دولت عراق برای نابودی داعش گذاشته است. تصویب قانون گارد ملی، کاهش تعداد نیروهای داوطلب مردمی به ۶۰ هزار تن، موافقت با ایجاد اقلیم‌ها و نظام فدرالیسم، حضور مجدد نیروهای آمریکایی در مناطق مختلف عراق و تحت پیگرد قرار دادن شبه نظامیان توسط آمریکا که همان گروه‌های مقاومت عراق است از این شروط است.نصیف ادامه داد که این شروط نشان می‌دهد آمریکا در گذشته در نابودی داعش جدی نبوده تنها به دنبال آن بوده که عراق خواسته‌های آن را اجرا کند و نظر مردم را متناسب دیدگاه خود تغییر دهد.وی ادامه داد که دولت آمریکا از پرونده داعش به عنوان اهرم فشار بر دولت برای اجرای مقاصد خود استفاده می‌کند.
پرونده گارد ملی که آمریکا خواهان اجرای آن است موضوع اختلاف برانگیز بین گروه‌های اصلی عراق است. اما از سوی دیگر، یک فعال مخالف سوری فاش کرد که جان کری طی نشست خود با فعالان در کنفرانس کشورهای اهداکننده کمک مالی به سوریه در لندن گفته که مخالفان سوریه ظرف سه ماه ریشه کن خواهند شد. ما باید انتظار سه ماه از جهنم را داشته باشیم. مخالفان سوریه مسئول اصلی فروپاشی مذاکرات ژنو هستند. تا از قلم نیفتاده این را هم بگویم که  داعش دیروز، بیش از ۳۰۰ نفر از نیروهای پلیس، ارتش و فعالان عراقی را در شهر موصل، مرکز استان نینوا با شلیک گلوله اعدام کرد.
همان طور که می دانید،  داعش در شهر موصل در تنش و آشوب به سر می‌برد و نگران این است که ساکنان این شهر علیه این گروه تروریستی شورش کنند.داعش از سال ۲۰۱۴ شهر موصل را اشغال کرده و این شهر از آن زمان با بحران انسانی و امنیتی گسترده‌ای روبه‌رو است.
همچنین سرلشکر اسماعیل محلاوی، فرمانده عملیات الانبار اعلام کرد که داعش تعدادی از شهروندان از جمله زنان، کودکان و افراد مسن را در منطقه جویبه در شرق رمادی اعدام کرد.
به هر حال به نظر می رسد که داعش، نفس های آخر خود را می کشد و با توجه به شکست‌های سنگینی که اخیراً متحمل شده، هیچ بعید نیست ظرف ماه های آینده، به یک خاطره تلخ تبدیل شود و دیگر مثل چند سال گذشته، دندانی برای درندگی و خون آشامی نداشته باشد.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا